הממשלה אישרה: ספקיות האינטרנט יחסמו אתרי פורנו – כברירת מחדל

לפי הצעת החוק, גולשים שירצו בכל זאת לצרוך את האתרים הללו יצטרכו לבקש זאת מפורשות מהספקיות ● סיכויי ההצעה לעבור גדולים, כי חתומים עליה גם ח"כים מהאופוזיציה ● המתנגדים: הממשלה תיצור "רשימות שחורות"

לא סתם פורנו. פורנו נקמה. אילוסטרציה: BigStock

הממשלה נגד אתרי הפורנו: ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (א') פה אחד הצעת חוק שנועדה לחייב ספקיות אינטרנט לחסום אתרי פורנו ואתרים הכוללים אלימות כברירת מחדל, ולפתוח את החסימה רק אם הלקוח יבקש זאת ורק אם הוא בגיר. ההצעה, שתעבור להצבעה בכנסת, זוכה להתנגדות, בטענה כי היא מעמידה את ישראל בשורה אחת עם מדינות לא דמוקרטיות ושהיא תביא ליצירת "רשימות שחורות של אנשים שרוצים אינטרנט מלא".

הצעת החוק, שיזמה ח"כ שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי), קובעת כי החברות יספקו לכל הלקוחות שלהן, ותיקים כחדשים, שירות סינון חינמי ויעיל של אתרים אלה. עם זאת, עליהן להודיע ללקוחות, לאחר שווידאו שהם בגירים, שביכולתם להסיר את החסימה אם יפנו בכתב או בעל פה לשירות הלקוחות של החברה, ואם מדובר בלקוחות חדשים – בעת ביצוע ההתקשרות עימה. כמו כן, על החברה לאפשר לבקש להסיר את החסימה באתר האינטרנט שלה.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "בעשור האחרון הפך האינטרנט את העולם לכפר גלובלי והוא מעניק גישה למידע רב ומגוון. לאינטרנט גם צדדים ותכנים הנחשבים שליליים דוגמת הימורים, פורנוגרפיה ופדופיליה, שעלולים לפגוע ולהזיק לציבור הנחשף אליהם, ובעיקר לילדים. בשנים האחרונות יש גידול ניכר במספר הדיווחים על קטינים שנפגעו מחשיפה לתכנים מיניים ופוגעניים ברשת".

עוד צוין שם כי "בדיונים שהתקיימו בנושא עלה כי 60% מהילדים בישראל בגילאים 9 עד 15 גולשים באתרים פורנוגרפיים. עוד עלה שלכ-47% מהילדים בישראל באותם גילאים יש בחדרם הפרטי מחשב, שבאמצעותו הם גולשים באינטרנט, כך שהסכנה ליפול קורבן לפדופילים גדלה משמעותית בשל היעדר פיקוח מצד ההורים".

הורים רבים לא מודעים לאפשרות הסינון

במצב הנוכחי, אתרי הפורנו והאלימות פתוחים לכל מי שרוצה בכך, והספקיות מחויבות להודיע ללקוחות בדפי מידע כי הם יכולים לקבל שירות סינון אתרים. אלא שהורים רבים לא מודעים לכך, מה שמאפשר לילדים להמשיך לגלוש באתרים הללו.

יצוין כי הצעת החוק של ח"כ מועלם-רפאלי אינה הראשונה שמבקשת לחסום אתרי אינטרנט, ובמיוחד אתרי פורנו ואלימות. ההצעות האחרות נפלו או לא קודמו מסיבות שונות, אלא שנראה שלהצעה הנוכחית יש סיכוי גדול לעבור, משום שהאישור של ועדת השרים מחייב את כל סיעות הקואליציה להצביע בעדה, ומשום שחתומים עליה גם ח"כים מכל סיעות האופוזיציה, למעט מרצ. בין אותם ח"כים נמנים איתן כבל וזוהיר בהלול מהמחנה הציוני, קארין אלהרר ועליזה לביא מיש עתיד, ועאידה תומא סלימאן, אחמד טיבי ועבדאללה אבו מערוף מהרשימה המשותפת.

מתנגדי החוק טוענים שמדובר בהצעה מסוכנת. עו"ד יהונתן קלינגר, היועץ המשפטי של התנועה לזכויות דיגיטליות, אמר כי "ועדת השרים לענייני חקיקה קידמה היום את מדינת ישראל לרשימת המדינות המצנזרות לתושביהן את הרשת – רשימה שבה חברות סין, איראן, טורקיה ומדינות לא דמוקרטיות אחרות. במסווה של הגנה על ילדים המדינה מקדמת פגיעה בפרטיות, על ידי יצירת מאגר של רשימות שחורות של מי שמעוניין באינטרנט מלא, ומייצרת מסננים יקרים ולא יעילים, שיגרמו לסינון יתר ופגיעה באוכלוסיה".

מי-טל גרייבר-שוורץ, סמנכ"לית איגוד האינטרנט הישראלי, אמרה כי "האיגוד מאמין שהצעת חוק זו, שכבר הונחה ונדחתה בעבר, מנסה לטפל בבעיה אמיתית, של חשיפת קטינים לתכנים פוגעניים באינטרנט. עם זאת, ההצעה, בנוסחה הנוכחי, מטילה צנזורה על הרשת כברירת מחדל לכלל האוכלוסיה – צנזורה שתיעשה על ידי גורמים פרטיים-מסחריים – ספקיות השירות. מדובר בפגיעה אנושה בעקרונות יסוד של חופש ביטוי, חופש המידע וחופש העיסוק".

"בנוסף", ציינו באיגוד, "ההצעה תאלץ את ספקיות השירות לשמור את פרטיהם של האנשים שביקשו לצפות בתוכן שאין שום מניעה חוקית לצפות בו ואם פרטיהם ייחשפו ברבים, תהיה זו פגיעה חמורה בפרטיותם. יתרה מזאת, קרוב לוודאי שספקיות השירות יינקטו בגישה מחמירה, שתוביל בהכרח לחסימת יתר של אתרים".

עוד נכתב כי "סוגיית התכנים הפוגעניים ברשת אכן מצריכה התמודדות, אך לטעמנו – לא בחקיקה אלא בהסדרה עצמית, בחינוך, הסברה והפעלת סמכות הורית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים