הצרות במדינות המתפתחות הן הזדמנות עבור היזמים

תוכנית היזמות של קרן פיירס מציעה לסטארט-אפיסטים ישראלים הזדמנות כפולה: פוטנציאל עסקי אדיר במדינות מתפתחות לצד קידום שינויים חברתיים ● בימים אלה נתפתחת הרשמה לחממה עבור יזמים בתחומים מגוונים, בהם ICT, אנרגיה ובריאות, והצוותים הנבחרים ייזכו להדרכה בת שלושה חודשים עם מומחים מרחבי העולם ● "קיים צורך אדיר ליזמות ישראלית באפריקה, למשל לאפליקציות וטכנולוגיה חקלאית. היזמות צריכה לצאת מגבולות ישראל - וזו מטרתנו", אומרת לאנשים ומחשבים ראשת התוכנית, ד"ר עליזה בלמן ענבל

27/01/2014 11:26

מהקומה ה-24 בבניין אלקטרה שבתל אביב, מקום משכנו של קמפוס היזמים של גוגל (Google), הכול נראה אפשרי. השלטים על קירות המבנה המרשים מזכירים ליזמים הצעירים בכל אשר ילכו שחיסרון יכול להיות ליתרון, והיעדר תשתיות – להזדמנות כספית. "ליותר מ-4.6 מיליארד אנשים ברחבי העולם אין גישה לאינטרנט. תוכל לעמוד באתגר?", שואל בדממה השלט המעודד. על פי תוכנית פיירס (Pears Challenge), ההיתכנות הכלכלית הגדולה מצויה במדינות מתפתחות, וליתר דיוק בפרטים הקטנים. ממש כמו השטן.

ברוכים הבאים לתוכנית היזמות החברתית של פיירס, קרן פילנתרופית בריטית המשקיעה בישראל במטרה לעודד יזמות חברתית. בימים אלו החלה ההרשמה ליזמים וסטארט-אפים ישראלים המעוניינים להתמחות בשווקי העולם המתפתח, ובכלל זה בתחומי טכנולוגיות המידע והתקשורת (ICT), אנרגיה, בריאות, חינוך, מים וחקלאות. בסיום תהליך המיון ייבחרו עד עשרה צוותים שייכנסו לתוכנית הכשרה בת שלושה חודשים, במהלכם יזכו להדרכה, סדנאות בליווי מנטורים מרחבי העולם, לימודים עסקיים לרבות בניית מודל היתכנות כלכלית וכיצד להשיג דריסת רגל במדינות מתפתחות, וכן הלאה.

התוכנית המסקרנת, הנערכת בפעם הראשונה בישראל, היא פרי שיתוף פעולה של תוכנית פיירס מבית הספר לממשל ומדיניות באוניברסיטת תל אביב, קהילת Israel Dev הפועלת לקידום יזמות צעירה במדינות מתפתחות, חממת MINGA לעסקים חברתיים ו-GSBI (ר"ת Global Social Benefit Institute) – מרכז לחדשנות ופיתוח בינלאומי באוניברסיטת סנטה קלרה שבסיליקון ואלי, הכולל רשת של יזמים מ-55 מדינות מרחבי העולם.

"יש צורך אדיר ליכולות של היזמים הישראלים, ובכלל זה אפליקציות, טכנולוגיה סביבתית, טכנולוגיה חקלאית". הקהל באירוע של תוכנית פיירסבסוף מחנה ההכשרה ייערך Pitch day בשיתוף עם מיקרוסופט ונצ'רס (Microsoft Ventures), במסגרתו תהיה ליזמים הזדמנות להציג את רעיונותיהם בפני פאנל שופטים, כאשר בין הנוכחים יהיו גם משקיעים פוטנציאליים. הצוות הנבחר יזכה למימון מלא עבור טיול למדינה מתפתחת, במטרה להמשיך לפתח ולקדם את המיזם בשוק המקומי.

"שישה מתוך עשרת השווקים שהציגו את אחוזי הצמיחה הגבוהים ביותר בעולם בעשור האחרון הם מאפריקה", אומרת ד"ר עליזה בלמן ענבל, ראשת תוכנית פיירס, בשיחה עם אנשים ומחשבים. "יש צורך אדיר ליכולות של היזמים הישראלים, ובכלל זה אפליקציות, טכנולוגיה סביבתית, טכנולוגיה חקלאית ועוד". לדבריה, "פיתוח טכנולוגי עבור מדינות מתפתחות מהווה פוטנציאל עסקי אדיר, לצד הסיפוק האישי מהיכולת לשנות ולעזור לעניי העולם".

עם זאת, היזמים הישראלים צריכים להתגבר על מכשול אחד עיקרי בדרך להצלחה כלכלית ושינוי גלובלי: פערים תרבותיים. "חשוב להבין שבכדי להצליח במדינות מתפתחות, על היזם לדעת מהו המוצר מתאים שיענה על הצרכים והקשיים של התושבים במדינות אלה, מהו המודל המתאים, מציאת שותף עסקי במדינת היעד, ועוד. בכדי להצליח, חשוב לעשות זאת נכון, בהתאם לתרבות ולאופי של מדינות אלה. לשם כך יזמנו את התחרות ואת תהליך ההכשרה, במטרה להצמיח דור חדש של יזמים, שיהיו בעלי מיומנויות וידע להצליח בתחום חשוב זה", אומרת בלמן ענבל.

"עבדתי במשרד החוץ במשך עשר שנים, ואני יכולה לומר לך שעד לאחרונה זה לא היה בדי.אן.איי של הישראלים לחשוב על פיתוח מחוץ לגבולות המדינה", היא מוסיפה. "ישראל תורמת פחות כסף לסיוע בינלאומי כמעט מכל מדינה אחרת ב-OECD. הגישה המנחה היא 'עניי עירך קודם', אבל כשמסתכלים על המצב בעולם, כאשר עשרות אלפי ילדים מתים מרעב, רואים כי היזמות צריכה לפנות גם החוצה – וזו המטרה שלנו".

הגשת מועמדות פתוחה עד ה-25/02 בכתובת הבאה

יש לכם סטארט-אפ מעניין? חושבים שכדאי לקוראים שלנו לדעת עליו? צרו איתנו קשר

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים