תוכן שיווקי
לקראת אירוע - כנס מנהיגות טכנולוגית 2017, אולם סמולרש, אוניברסיטת תל אביב

"בינה מלאכותית, Big Data, אינטרנט של הדברים וסייבר – הם חלק מחיינו"

לדברי טובה צירלין, מנהלת תחום חינוך טכנולוגי בנס, "בכנס נהיה עדים לתהליך אבולוציוני מרגש, בו רעיונות פורצי דרך עתידניים - יהפכו למציאות יומיומית"

15/02/2017 10:57
טובה צירלין, מנהלת תחום חינוך טכנולוגי בנס. צילום: יח"צ

כתב: הילל יוסף

"מונחים דוגמת בינה מלאכותית, Big Data, אינטרנט של הדברים וסייבר – הפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו. הם חלק ממגמות טכנולוגיות עתידיות, החותרות לחקות את התבונה האנושית ולאפשר חיבור דינאמי חי ומשתנה בין אנשים, מכונות ותהליכים. השנה כמו גם בשנים הקרובות, נעמיק בסוגיות ובמגמות אלו, נחקור אותן ונחברן הלכה למעשה להגייה ולמחקר של רעיונות פורצי דרך", כך אמרה טובה צירלין, מנהלת תחום חינוך טכנולוגי, נס.

צירלין התראיינה לקראת כנס מנהיגות טכנולוגית 2017, שייערך באולם סמולרש, אוניברסיטת תל אביב. בכנס יצוין סיום מחזור ט' של תכנית "פיתוח מנהיגות טכנולוגית וניהול ידע – CTM E-d" של נס, וייחשפו בו יותר מ-50 רעיונות פורצי דרך ועבודות מחקר מדעיות וטכנולוגיות אשר נחקרו על ידי בוגריו.

"התכנית לפיתוח מנהיגות טכנולוגית של נס", אמרה צירלין, "חושפת תלמידים בעלי יכולות גבוהות מכל הארץ, לתכנים מתחדשים ומחקר מעולמות הביו-טכנולוגיה, ננו-טכנולוגיה והנדסת תוכנה. תהליך ההכשרה מתקיים בסביבת היי-טק אמיתית, החוקרת היתכנות מדעית וטכנולוגית של רעיונות פורצי דרך בכלים חדשניים, תוך התמודדות עם מוקדי עתידנות ומגמות טכנולוגיות חדשניות".

התכנית, אמרה צירלין, "מתפרשת על פני שנתיים וחצי וכוללת שני סמינרי קיץ, המביאים תכנים מעולם חקר המוח, Best Practices , עתידנות, מוסר ואתיקה, חשיבה גבוהה והתמודדות עם סוגיות מעולמות המדע השונים".

לדבריה, "אשתקד, כנס 2016 התקיים בסימן עשור לתוכנית, עם יותר מ-2,000 בוגרים אשר מהווים את ההוכחה לנחיצותה ולהשפעתה על התפתחותם ועתידם המקצועי, להשתלבותם ולתרומתם ליחידות אגף התקשוב והמודיעין. התכנית העניקה לבוגריה מיומנויות ויתרונות אותם הם מביאים לאקדמיה וחלקם כבר הקימו חברות סטארט-אפ".

"ערכי היסוד הטמונים בחזונה של התכנית", פירטה צירלין, "הם חדשנות טכנולוגית, עתידנות ובינתחומיות. ערכים אלה מוטמעים לאורך תהליך ההכשרה ויוצרים 'מעבדת חדשנות' להעצמת חוקרים ויזמים יצירתיים ובעלי ידע, מיומנות ופרקטיקה, להתמודדות עם תהליכים דינאמיים".

מבט לעשור הבא

"ב-2017 אנו לומדים מהצלחות ומניסיון של 10 שנות קיום התכנית ומביטים לעבר העשור הבא", ציינה צירלין. "להמחשה, אביא אנקדוטה על פרופ' אלברט איינשטיין. בבוחן לסטודנטים לפיזיקה, נאמר לו שיש בעיה: השאלות לבוחן הן אותן השאלות שהיו בשנה שעברה. תגובתו של איינשטיין הייתה 'זה בסדר, התשובות הן שונות השנה'".

"תשובות משתנות – הן הנחת בסיס בתחום החינוך הטכנולוגי בכלל ואצלנו בנס בפרט. חדשנות טכנולוגית, עתידנות ובינתחומיות, מחדדות את הבחינה והחקירה המתמדת, להבנת המניע האנושי לגלות תגליות טכנולוגיות ולהסביר כיצד ומדוע הן מחלחלות לכל תחום בחיינו – ולאילו טכנולוגיות ומימדים חדשים עלינו להכשיר את דור פורצי הדרך".

"השותפים הטבעיים של התכנית, שרובם שותפים לה מיום הקמתה, הם הרשויות המקומיות", ציינה צירלין. "כיום אנו פועלים ביותר מ-45 רשויות. אנו עובדים בצמידות עם ראשי הערים, מנהלי אגפי החינוך, מנהלי בתי הספר ועוד. זו השנה השנייה שהרחבנו את פעילותנו בישובי הפזורה הבדואית. שותפים נוספים וחשובים הם הורי התלמידים שללא מעורבותם והשתתפותם התכנית לא היתה זוכה להצלחה. השותף החשוב ביותר הוא אגף התקשוב של צה"ל, הקולט זה עשור את בוגרי התכנית".

לדבריה, "כחלק משיתוף הפעולה עם האגף, מקדם שני מסלולי מחקר חדשים: סימולציות לפיתוח ופיצוח מערכות סייבר זעירות ופרויקטי גמר שיפותחו וייחקרו על ידי תלמידי התכנית, בשיתוף בכירי האגף".

בכנס 2017, סיכמה צירלין, "נהיה עדים לתהליך אבולוציוני מרגש בו רעיונות פורצי דרך עתידניים, יהפכו למציאות יומיומית. נחווה חיבור מרתק ומרגש בין חינוך ועולם ההיי-טק המתרחש בין כתליה של נס".

אירועים קרובים