האיחוד האירופי: ממשלות לא יכולות להורות לחברות לשמור מידע על לקוחות

בית המשפט האירופי העליון פסק כי חוקים כמו זה שקיבלה ממשלת בריטניה, שמחייב חברות לשמור את המידע למשך שנה, אינם לפי חוקי האיחוד ● מדובר בהחלטה ראשונה של האיחוד נגד הממלכה מאז הברקזיט

האם הממשלה הבריטית עברה על החוק של האיחוד האירופי? אילוסטרציה: BigStock

מדינות האיחוד האירופי לא יכולות להורות לחברות טלקום לשמור את המידע על לקוחות שלהן – כך פסק היום (ד') בית המשפט העליון של האיחוד, בהחלטה ראשונה נגד בריטניה מאז הברקזיט. לפי ההחלטה, חוקים כמו זה שהתקבל בממלכה, שמחייב חברות לשמור את המידע על הלקוחות שלהן למשך שנה, אינם חוקיים לפי הדין האירופי.

חקיקה שכזו "חוצה את הגבולות ולא יכולה להיות מוצדקת בחברות דמוקרטיות", כתבו השופטים.

בהחלטה נכתב כי היא מבוססת על דאגתו של בית המשפט שלפיה שמירת מידע על הגלישה והמיקום של האזרחים "מביאה לדאגה רבה לפרטיות של האזרחים". השופטים ציינו כי התערבות כזו בפרטיות יכולה להיות מוצדקת רק במקרים של מניעת או חקירת פשעים חמורים ולמעט במקרים דחופים, היא צריכה להיות בפיקוח של בית משפט או גוף מוסמך אחר.

עוד ציינו השופטים כי ממשלות יכולות לדרוש מחברות מידע מסוים, לצרכים ביטחוניים, אולם הנתונים חייבים להיות מאוחסנים בתוך האיחוד האירופי, כדי להימנע מסיכונים של גישה אליו מצד גורמים לא מורשים.

ממשלת בריטניה: "יש לנו טיעונים כבדי משקל"

החלטת בית המשפט התקבלה בעקבות עתירות נגד חוקים שהתקבלו בבריטניה ובשבדיה. טום ווטסון, סגן מנהיג מפלגת הלייבור הבריטית, פנה לבית המשפט, שמושבו בלוכסמבורג, בתמיכת ארגוני זכויות אדם, בטענה שהחוק שהתקבל במדינה בנושא לא תואם את חוקי זכויות האדם של האיחוד. הפנייה לערכאה האירופית נעשתה לאחר שווטסון וחבר הפרלמנט מהמפלגה השמרנית דיוויד דיוויס ערערו על החוק לבית משפט בריטי.

התביעה תוחזר עתה לבית המשפט לערעורים של בריטניה, שייתן את ההחלטה הסופית בתיק. משרד הפנים בלונדון מסר בתגובה כי "הממשלה תשטח את טענותיה כבדות המשקל בפני בית המשפט הבריטי, הנוגעות לחוזק של המדיניות הקיימת שלה בכל הנוגע לגישה ולאיסוף של נתונים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים