מנהלים, היזהרו מהומופוביה!

"התפטרותו" של מנכ"ל מוזילה על רקע המחאה נגד ההתנגדות שלו לנישואי גייז היא חדשות טובות לתעשייה, הן מאחר שהגיע הזמן שהיא תפנה יותר תשומת לב ומשאבים לזכויות אדם והן בגלל ההבנה שתמיכה בזכויות להט"ב טובה לביזנס

השבוע קראנו חדשות טובות לתעשייה – ובכלל: המנכ"ל החדש של מוזילה (Mozilla), ברנדן אייך, התפטר ימים אחדים בלבד לאחר מינויו בעקבות מחאה של להט"בים ומפתחים נגד ההומופוביה שלו.

לא בכל יום יש התפתחות חיובית בקשר לזכויות אדם בהיי-טק. נהפוך הוא, לעתים המצב מורע: חברות רבות עדיין מייצרות במזרח, בתנאים לא תנאים, אצל ספקיות שזכויות עובדים הן לא כוס התה שלהן, מפעל פוקסקון (Foxconn) ממשיך במלוא המרץ וגם המצב של הנשים לא טוב במיוחד – לא רואים הרבה מהן בעמדות בכירות, למשל. בארץ, המצב של הערבים, החרדים והאתיופים בענף לא מזהיר, בלשון המעטה, גם בגלל בעיות שפה ותרבות, אבל גם מאחר שהם סובלים עדיין מאפליה, במודע או שלא במודע. חרדים וערבים רבים מתלוננים על כך. לכן, כל קידום של אוכלוסיה כלשהי בתעשייה, קבלה של זכויותיה, או פעולה נגד פגיעה בזכויותיה, היא בשורה טובה להיי-טק כולו.

חמתם של הלהט"בים ותומכי זכויות האדם נגד אייך ומוזילה התעוררה לאחר שנתגלה שהוא תרם ב-2008 סכום של 1,000 דולר לקמפיין שקרא לאזרחי קליפורניה לקבל הצעה שאוסרת על נישואים בין בני זוג מאותו המין. הקמפיין נשא פרי וההצעה עברה, אולם בוטלה אחר כך על ידי בית המשפט. יש שופטים בקליפורניה. מישהו דאג להעלות את התרומה ה-"צנועה" הזאת של אייך מהאוב והרשת הייתה כמרקחה. דיווחים, פוסטים, ציוצים, ארגוני זכויות להט"ב שלחצו על מוזילה ומפתחים שחדלו מלפתח לפיירפוקס (Firefox), הדפדפן של הארגון. כל אלה הביאו את מוזילה להעביר ביקורת חריפה על אייך ולגרום לו להבין שאם הוא לא יתפטר – הוא יפוטר.

העובדה שאייך הוא מאבות הג'אווה סקריפט (Java Script) והתרומה הרבה שלו למוזילה לאורך השנים לא עזרו לו, וטוב שכך. מנכ"ל, או כל מנהל בכיר אחר, שתומך באפליה נגד אנשים אחרים, בכך שלא תינתן להם זכות בסיסית כמו נישואים – לא ראוי להיות חלק מהתעשייה. ודאי כאשר חלק מאלה שהוא תומך באפלייתם יכולים להיות עובדים שלו (בטח בארגון גדול כמו מוזילה). זכותו לדעותיו, זכותו לתרום לאיזו מטרה שהוא רוצה כמה שהוא רוצה, אבל עליו להבין שיש לתרומה הזאת מחיר.

חושבים שאני לא צודק? שזאת הייתה מהומה גדולה על כלום? תארו לכם מקרה בו מנכ"ל היה מתבטא נגד נשים או תורם לארגון גזעני נגד שחורים, או אפילו לארגון אנטישמי – גם אז הייתם חושבים אותו הדבר? גם אז הייתם מצדיקים את השארתו בתפקיד כי אלה "דעותיו הפרטיות" – כך הוא ניסה לתרץ זאת? אני מניח שלא. אין שוני בין המקרים שהצגתי לבין המקרה כאן. לבנים או שחורים, נשים או גברים וכל ציבור אחר אינו טוב יותר או פחות ממני ומחבריי לקהילה הגאה, ודעותיו של אייך הן לא רק "דעות פרטיות". מה גם שלא מדובר בדעות אלא במעשה. אייך הוא דמות ציבורית ולכן ראוי שיימצא, ונמצא, תחת עינו הפקוחה של הציבור, כולל של הלהט"בים.

יש בתעשיית ההיי-טק כמה וכמה הומואים ולסביות בתפקידים בכירים. הבולט שבהם הוא טים קוק, מנכ"ל אפל (Apple). אני בטוח שיש בה גם הרבה מנהלים בכירים הומופובים. אלא שעל פי רוב, הם לא מביעים את דעותיהם החשוכות – או כי הם חושבים שהן לא רלוונטיות או כי הם מבינים את מה שכל עמיתיהם צריכים להבין: להט"בפוביה עלולה להוביל לפגיעה במוניטין ולאובדן הכנסות. השורה התחתונה תינזק. להט"בים יפסיקו לקנות את מוצריהן ויגררו אחריהם תומכים אחרים בזכויות אדם ואולי גם את המשפחות והחברים שלהם. קוראים לזה "כלכלה ורודה", שדוגלת בתמיכה בעסקים גאים ובמאבק בעסקים שהם או מנהליהם יוצאים נגד גאים.

לא מעט חברות, כולל גדולות, כבר הבינו את זה ותומכות בשוויון לקהילה הגאה, חלקן אפילו תורמות לארגוני גאווה. הגדילה לעשות גוגל (Google), שכוללת בתוכה את ה-Gayglers – ארגון של עובדי גוגל גאים. למה הן עושות זאת? גם אם היא אחת הסיבות, התמיכה בזכויות אדם אינה הסיבה העיקרית לכך. חלק מהן לא מהססות באותה נשימה להפר בבוטות זכויות של אנשים אחרים. הן עושות זאת כי הן מבינות שתמיכה בזכויות להט"ב טובה לביזנס. מן הראוי שכל הבכירים בכל הארגונים שעדיין לא הפנימו את זה יצטרפו אליהן.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. איתן כספי

    יניב, הגזמת. "חדשות טובות לתעשייה"? מה הקשר? האדם לא עשה כלום כנגד איש במסגרת תפקיד שאליו רק זה עתה מונה ואין קשר לדעותיו בנושא זה כל עוד לא פעל בהתאם להן במסגרת תפקידו. הרדיפה הצדקנית של הלהט"בים כנגד כל מי שמשמיע דעה נגדם - עוברת כל גבול. כן, תתפלא, מותר לאנשים לא לאהוב את מה שאתם מייצגים וגם לתרום לארגונים שמתנגדים לכם (וכנגד כל אוכלוסייה נרדפת שתרצה לציין כדוגמה מקבילה). ככה זה בדמוקרטיה, כמו שלכם מותר להשמיע את קולכם, גם למר אייך מותר. זכותו המלאה היתה לתרום את התרומה שתרם ב-2008, ואתה יודע מה?- גם לאחר שהוא מונה לתפקיד מנכ"ל מוזילה, כל עוד הוא לא היה עושה זאת באופן שמנצל את תפקידו למען הדעה הספציפית הזו שלו, גם אז מותר לו, כי הוא גם אדם פרטי. ברור לך לחלוטין שאין קשר בין פיתוח תוכנה חופשית לבין התנגדות לנישואי גאים. כלום. נאדה. זה מסע רדיפה והשתקה. וכן, גם אני לא בעד נישואי גאים, הנה אני אומר זאת ברייש גלי ותחת שמי האמיתי. אתה מן תרצה לשייך את דעותיי להומופוביה, אבל תנסה להתעלות מעבר לכך. פשוט מתאים לכם להאיר את הנושא שלכם דרך תקיפה של דמות שנמצאת בזרקורים ולהוכיח את הכוח שלכם. אני יכול להבין את המטוטלת שבה אתם נמצאים, שבה אתם עוברים מהרדיפות שאתם עברתם, שלא בצדק ולא בהגינות, לבין תחושת הכוח הנוכחית, של החופש שיש לכם כעת, שמתפתחת לכדי כוחנות דורסנית. או בקיצור, תרגיעו.

אירועים קרובים