יום הולדת שמח במיוחד

יונתן קורפל מברך את ויקיפדיה במלאת לה עשור וממליץ על מתנות יום הולדת

בשבת האחרונה מלא עשור להקמתה של ויקיפדיה (Wikipedia), האינציקלופדיה המקוונת המובילה. מדובר באתר שיצירתו מהווה לא פחות מאבן דרך משמעותית בהתפתחות הרשת. בעצם קיומו, מוכיח הוא את הפוטנציאל החיובי שהרשת טומנת בחובה. טרם נעמוד על מאפייניו וסגולותיו המיוחדים כל כך, ראוי לבחון כמה עובדות שיאירו פניו ויעמידוהו במקומו הראוי והמכובד כל כך.

במילון האינטרנטי הבי"ל מבקרים כבר כיום מעל 400 מיליון גולשים ייחודיים חודש בחודשו. נתונים שכאלה הופכים אותו לאחד מחמשת אתרי העילית בעולם. מנהליו כבר הציבו לעצמם מטרה של מיליארד גולשים מידי חודש. זאת רק שאלה של זמן עד שהאתגר יושג. בבסיס התוכנית עומדת חדירה עמוקה לזירות מתפתחות, בראש ובראשונה: הודו וברזיל. בבסיס ההולך ותופח, יש כבר 17 מיליון ערכים, במעל 250 שפות שונות. הגרסה העברית כוללת כבר למעלה ממאה אלף ערכים בתחומים מגוונים.

עתה למשמעויות. מדובר בתופעה ממש בלתי נתפסת. בוויקיפדיה נוצרו בחמשת שנות קיומה הראשונות, פי 100 ערכים מאשר בבריטניקה ב-200 שנים. הקצב כמובן רק הולך וגובר. זאת עוצמה שיכולה להירקם אך ורק ברשת הקיברנטית. היותה מקוונת הופך אותה גם למעודכנת ולא קופאת על שמריה. הערך "משה קצב" כבר כולל בתוכו את כל ההתפתחויות המעציבות האחרונות, להן נחשפנו זה עתה. במדיה המסורתית זה היה דורש שנים, אם בכלל היה מגיע לכדי עדכון.

כל התופעה האדירה הזאת מתנהלת באמצעות ארגון שלא למטרות רווח. התקציב צנוע למדי ועומד על כ-20 מיליון דולרים לשנה. רובו ככולו מגיע מתרומות. ג'ימי ויילס, מייסד האתר, משרה את האווירה והגישה המיוחדות, למן ראשית הדרך ועד היום. היכן ישנם עוד אנשים כמו האיש הזה – יזמים שבקלות יכלו לגרוף ממון, יוקרה וכל שנלווה אליהם? אבל הם שם דבקים בדרכם הצנועה, לרוב מחוץ לאור הזרקורים. הכל למען המטרות הטובות ואין בלתן. פחות דיבורים רמים ומתנשאים, יותר מעשים.

הפוטנציאל והגישה החופשית הפכו את ויקיפדיה לאתר עליה לרגל קבוע של כל הלומדים. ילדי בית הספר היסודי, כמו גם אחיהם הבוגרים מהתיכון, עושים שימוש יום יומי באתר, בכל מקצוע ונושא שרק עולים על הדעת. אמנם אינני מאלה המקבלים את האתר כמקור אקדמי מוסמך, אולם אני יכול להעיד שאני עושה באתר שימוש בבירור ובליבון מושגים ועובדות. מאות מיליונים ובהם ילדי עניים במקומות נידחים, מקבלים שירות גדול לשיפור עולמם ועתידם.

את כל חיבור הערכים ועדכונם עושים גולשים, מרצונם החופשי ובהתנדבות. למלעיזים זה משמש בסיס לתקיפת האובייקטיביות של האתר. אני סבור שזאת דווקא העוצמה. הואיל ואין אמת אחת, הגישה הדמוקרטית הפתוחה רק משביחה לדעתי את רמת התכנים. כלי הבקרה והפתיחות לתגובות הגולשים משתכללים ויסייעו במניעת ניצולה לרעה של הרוח הטובה. במחקר שפורסם לפני כשנה וחצי מצא פרופסור עוזי וישנה מאוניברסיטת בר-אילן, כי 69% מהגולשים בשלוחה הישראלית, מעריכים חיובית את אובייקטיביות האתר.
החברה מקפידה מאוד על עיקרון מקודש בעיני: התנגדות לצנזורה מטעם. בשל כך, היא איננה מוכנה למשל בינתיים להציב שרתים בסין, שם השלטונות אינם דווקא מחסידי חופש המידע. דבקות בעקרונות , מן הסוג הזה, גם היא איננה דבר של מה בכך או המובן מאיליו. על כל אלה יש באמת להתייחס אל יום חגו של האתר, כיום חג של כולנו. עלינו לחשוב כיצד ניתן לסייע לפעילות ברוכה זו להמשיך ולשגשג. להביא עוד מידע לעוד אנשים, אזרחי עולם טוב ופתוח יותר. הדבר פשוט ובהישג יד, צריך רק לרצות.

לטעמי, תעשיית טכנולוגית המידע הישראלית צריכה להירתם יותר אקטיבית ובשני מישורים. לחברות מאלה ששמותיהן גודשים כאן אצלנו את האתר, אין בעיה לתרום כמה אלפי דולרים בשנה לקידום הפעילות החשובה. יכולה להיות מיושמת כאן גם דוגמא אישית של קברניטים בענף, כהוכחה למעורבות ותרומה לחברה. מדובר במתת סמלי, לא נחוץ יותר מכך. יהיה זה בבחינת  עמוד של דוגמה אישית, שהולך לפני המחנה.

לא פחות חשובה הנה התרומה הפוטנציאלית להרחבת והעמקת הערכים באינציקלופדיה. קודם כל בעברית, אולם חשוב שגם לערכים הכתובים בשפה העסקית הבינלאומית, ימצאו יוצרים מישראל. תמנה כל חברה עסקית, כל משרד ממשלתי כמו גם כל פקולטה מישהו אחד לפחות, שיקדיש מידי פעם שעות ספורות לקידום העניין החשוב. כך נסייע לקידום נושא חשוב ובה בעת נאדיר שם מדינתנו והארגונים בהם אנו עובדים.

תגובות

(8)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דנדי

    לכל המודאגים לגבי ויקיפדיה שאיננה דברי אלוהים חיים. האינציקלופדיות המסורתיות היו פחות מהימנות. לא היה בהם מקום לדיעות אחרות ולא ניתן היה לערער על תכנים.

  2. מור סגמון

    אכן, פרוייקט מבורך ומשנה סדרי עולם. יחד עם זאת, יש להיות ערים גם לחסרונות: מחד, הויקיפדיה נתפסת כמשהו אובייקטיבי. מאידך, יש השפעה גדולה מאד של בעלי עניין, בד"כ תאגידים, המקפידים להילחם (ממש כך) על תכנים שיתאימו להם ולא יחשפו את חסרונותיהם של מוצריהם או שירותיהם. הדוגמאות הבולטות הן בתחומי הרפואה (תעשיית התרופות), אך לא רק. כאשר אתם רואים בכותרת של דף ויקיפדיה הודעה שהערך נמצא תחת "מחלוקת" - כנראה מדובר בלחצים מהסוג הנ"ל.

  3. ברל

    כן, הכל נכון וטוב ויפה, רק חבל שמורות מפנות לשם את הילדים שלנו כאילו מדובר בתורה מסיני שנכתבה מפי מומחים. מישהו צריך לעדכן אותן שלא כך הדבר, ושכדאי להכיר אינציקלופדיות נוספות.

  4. אדי

    גם אני מצטרף לברכות ורוצה להעלות על נס את תרומת ויקיפדיה להפצה הידע. הויקי פדיה היא מוצר דמוקרטי ושוויוני מהמעלה הראשונה שמתבסס על תרומות והתנדבות טהורה. מאחז נגד הקאפיטליזם החזירי והאגואיזם. אני חרד מהיום בו הפאינות והליברמנים של העולם ירצו לחקור את הארגון החתרני הזה.

  5. קוביה

    לטעמי פרוייקט מבורך, אחד החשובים ברשת ששינה את פני תפוצת המידע וחלוקתו

  6. אריאל

    כמו תמיד הכתבה מענינת,מרעננת,וזורקת אור על נושא שללא נחבה נוספת הפך להיות כלי שימושי יומיומי.

אירועים קרובים