10 שנים ל-ויקיפדיה; הודו על הכוונת

האנציקלופדיה המקוונת מבקשת לפנות בראש ובראשונה לתת היבשת ההודית, מאחר שעל פי מנהלת בכירה ב-ויקיפדיה, "המוני אנשים מתחילים להשתמש שם באינטרנט, בעיקר באמצעות הטלפון הסלולרי, אבל גם במחשבי PC רגילים" ● היעד הבא בתור הוא ברזיל, ואילו סין, לעומת זאת, תיאלץ לחכות עד שהממשלה בבייג'ינג תוותר על הצנזורה

כשבסין כמעט שלא ניתן לפעול והשווקים המערביים בשלים, שמה ויקיפדיה (Wikipedia) על הכוונת בראש ובראשונה את הודו, ובהמשך את ברזיל – כך אמרה סו גרדנר, מנהלת בכירה באנציקלופדיה המקוונת מסן-פרנסיסקו, שבסוף השבוע ציינה עשור לפעילותה.

בחמש השנים הקרובות מבקשים ב-ויקיפדיה להגיע ליעד של מיליארד משתמשים, תוך שמירה על מעמד של ארגון שפועל שלא למטרות רווח. כיום, עומד מספר המבקרים הייחודיים באתר על 410 מיליון בכל חודש – נתון שהופך את ויקיפדיה ליעד החמישי בפופולריות באינטרנט, ומשמש ודאי מקור לקנאה ברבות מהחברות הפועלות בעמק הסיליקון.

"אנחנו נחשבים לעוף מוזר בעמק הסיליקון, שם רואים את הפוטנציאל לרווח כספי באתר שלנו ולא מבינים מדוע איננו מנצלים אותו", אמרה גרדנר, מנהלת קרן ויקימדיה (Wikimedia), שעומדת מאחורי האנציקלופדיה המקוונת,  בראיון שהעניקה שלשום (ג') לרויטרס (Reuters). "אין לנו שום תוכניות להנפיק מניות לציבור ואיננו עוסקים בהערכות שווי או גיוס השקעות. אנחנו לא מדברים על כך ולא חושבים על הנושא".

התקציב של האנציקלופדיה המקוונת עומד כיום על 20 מיליון דולרים לשנה, ורובו מגיע מתרומות. זאת הסיבה העיקרית לכך שבאנציקלופדיה שואפים להגיע לכמה שיותר קוראים.

השנה יפתח הארגון סניף ראשון מחוץ לארצות הברית, בהודו – שם מתכוונים באנציקלופדיה להציע תכנים באנגלית ובכמה שפות מקומיות. מבין 316 האירועים לציון עשור לפעילות, שייערכו ב-104 מדינות, 60 מתוכננים ברחבי הודו.

"הודו ומדינות מתפתחות נוספות הן היעד האסטרטגי העיקרי שלנו כיום", אמרה גרדנר. "המוני אנשים מתחילים להשתמש שם באינטרנט, בעיקר באמצעות הטלפון הסלולרי, אבל גם במחשבי PC רגילים". לדבריה, "ברזיל היא הבאה בתור". סין, לעומת זאת, תיאלץ להמתין עד שניתן יהיה להבטיח שהתכנים לא יצונזרו. "קיבלנו החלטה שלא לשתף פעולה עם הצנזורה", ציינה.

החברה פועלת בעזרת כ-100 אלף מתנדבים שתורמים תכנים באופן קבוע ועובדים בחינם. "האין זה מדהים?", שאלה גרדנר. חלק מהתכנים מגיעים מהציבור הרחב ועוברים עריכה ב-270 שפות. באתר מופיעים כיום 17 מיליון ערכים בשפה האנגלית, ומדי יום נוספים 1,100 ערכים חדשים.

ב-ויקיפדיה מפעילים אמצעים כדי למנוע פרסום במזיד של ערכים לא מדויקים, או להסיר אותם תוך פרק זמן קצר, וכדי להבטיח את איכות התוכן משתפים פעולה עם 12 אוניברסיטאות. "עם הזמן ייתנו בנו יותר אמון", הבטיחה גרדנר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים