כריסטופר פפנפוס, יבמ-קוגנוס: "כבר לא צריך את האורקל כדי לצפות העתיד ולנתח מידע עסקי"

"העולם משתנה, הטכנולוגיות משתנות, ובמקביל - משתנה גם האופן שבו ארגונים מקדמים ומרחיבים את עסקיהם; מה שלא השתנה הוא הצורך ליצור בידול ויתרון תחרותי", אמר כריסטופר פפנפוס, מנהל מרכז החדשנות של יבמ-קוגנוס באירופה ● לדבריו, "כמו שהדואר האלקטרוני שינה את האופן שבו אנשים עבדו תוך שנים ספורות, כך הרשתות החברתיות החלו לשנות את צורת העבודה כיום"

"באימפריות העתיקות, קיסרי יוון ורומי היו הולכים אל האורקל לפני שביצעו החלטות עסקיות, כגון: איזו ארץ לכבוש ומתי והאם לרצוח את האחים או ההורים. הקיסר שאל – והאורקל ענה. כיום כבר לא נדרש להעלות רוחות באוב כדי לקבל יכולות לצפות את העתיד. ניתן לעשות זאת בעזרת כלי מיחשוב מבוססים ניתוח עסקי", כך אמר כריסטופר פפנפוס, מנהל מרכז החדשנות של יבמ-קוגנוס (IBM-Cognos) באירופה.

פפנפוס היה דובר המפתח בכנס שערך הסניף הישראלי של הענק הכחול, 2010 IBM Performance Event. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, התקיים היום (ב') במלון הילטון בתל אביב, בהשתתפות מאות מלקוחות החברה. מנחה המליאה המרכזית של האירוע היה יואב יפה, מנהל תחום ביזנס אנליטיקס ביבמ ישראל. במהלך האירוע הושקה גרסה 10 של קוגנוס, כלי ה-BI שהחברה רכשה לפני שלוש שנים.

לדברי פפנפוס, "העולם משתנה, הטכנולוגיות משתנות, ובמקביל – משתנה גם האופן שבו ארגונים מקדמים ומרחיבים את עסקיהם. מה שלא השתנה הוא הצורך ליצור בידול ויתרון תחרותי". הוא אמר, כי "אנחנו מצויים כיום על סיפה של מדרגה נוספת במהפכה הטכנולוגית. כמו שהדואר האלקטרוני שינה את האופן שבו אנשים עבדו תוך שנים ספורות, כך הרשתות החברתיות החלו לשנות את צורת העבודה כיום. חלה עליה ניכרת ברצון לקישוריות ולחיבוריות, בשל העובדה שהשיתופיות עומדת כיום במרכז". פפנפוס הסביר, כי השיתופיות גורמת לכך ש-"אנחנו רוצים לקבל יותר מידע מעמיתים, ובמקביל – לעדכן את הכפופים והמנהלים שלנו בתובנות שמתקבלות מניתוח תוצרי ה-BI במדדים השונים".

צילום ועריכת וידיאו: עדי רמלר

בעבר, אמר, "ארגונים אספו נתונים, ועשו זאת ממש בצורה טובה. ניתוח הנתונים היה המפתח העיקרי בעבודת ה-BI בשנים עברו. הבעיה הייתה שניתוח הנתונים והפיכתם למידע לא הניבו את התועלות העסקיות הנדרשות: העסק לא היה זריז וגמיש יותר, שרשרת הייצור לא הייתה יעילה יותר וזמן ההגעה לשוק לא קוצר".

הוא הוסיף, כי המאפיין את עולם ה-BI כיום הוא ש-"בניגוד לעבר, אז היינו מנתחים את נתוני העבר ועל בסיסם היינו יכולים לשנות את ההווה. כיום ניתן לנתח נתונים בזמן אמת, נתונים המגיעים מהשטח, ועל בסיסם לשנות את העתיד ולכל הפחות לצפות אותו בצורה יותר מדויקת ולהיערך לקראתו. זאת, לצד הצורך בשיפור ביצועים ובמיטובם".

"הר האפר הוולקני באיסלנד הוא סימפטום לכך שעלינו להיות מוכנים תמיד לקראת מצבים בלתי צפויים", הסביר פפנפוס. "כמובן שהדבר לא תמיד אפשרי, אבל ניתוח ממוקד אך כוללני של מירב הנתונים יכול לספק לנו את היכולת ליצור תרחישים של מעין 'הר אפר' בארגון. בדרך זו נוכל להסיט משאבים, לשנות תהליכי ייצור ואופני אספקת מוצרים, לשנות מערכי מכירות בחלוקה של שעות או חלוקה גיאוגרפית, וכך לנסות לקבל את היתרון התחרותי האמור".

"יותר שירותים בפחות תקציב"

פפנפוס אף אמר, כי "מיחשוב עסקי מבוסס ניתוח הוא המפתח לקידומם של ארגונים בכל עת, ובוודאי כיום, כאשר הם נמצאים ביציאה מהמשבר הכלכלי העולמי, אולם תקציביהם אינם כבעבר. המשפט 'לעשות יותר שירותים עסקיים בפחות תקציב IT' מעולם לא היה נכון יותר".

הוא ציטט מחקר שנערך על ידי אוניברסיטת MIT שלפיו תוצאותיהם העסקיות של ארגונים שהשתמשו באופן גורף בכלי בינה עסקית בכלל, ובתוכם בכלי ניתוח וצפי של העתיד, היו טובות יותר משמעותית מהמתחרים שלא עשו כך.

בהתייחסו לגרסת קוגנוס 10 שהושקה, אמר פפנפוס, כי "מדובר בפלטפורמה המספקת למשתמשים העסקיים תמונה משולבת של מידע היסטורי יחד עם עדכונים בזמן אמת. זאת, כדי לקבל מושג שלם ומקיף אודות מצב הארגון. העובדים ברמות השונות מקבלים אפשרות לגשת לנתונים במגוון רחב של חיתוכים ואופני הצגה, החל ממידע פשוט, בזמן אמת, ועד לחיזוי בתצורת 'מה אם' ולניתוחים מורכבים".

הפלטפורמה, ציין, כוללת מגוון סוגים של דו"חות, עם כלי תכנון שונים, כגון: תכנון תקציב או מכירות, לצד כלי ניהול סיכונים, והכול ניתן להצגה במבחר תצורות. המאפיין אותה, לדבריו, הוא האיגוד של כלל הניתוחים השונים.

פפנפוס הוסיף, כי לצד כלי הניתוח, יש למערכת יכולות מובנות ומשולבות של רשת חברתית, "כך שהעובדים יכולים לתקשר ביניהם בזמן אמת במסגרת קהילות, מדריכי ויקי ובלוגים. שילוב שכזה מעשיר תהליכי החלפת הרעיונות ושיתוף הידע, המאפיינים תהליכי קבלת החלטות". לדבריו, "העובדים יכולים להיות בקשר עם יותר חברים לעבודה, לשאול ולענות, לחשוב בצוותא, להסתייע במומחים מקצועיים, להעלות קבצים, לשתף קישורים ולנהל דיונים. כל זאת בדגש על זמן אמת, ולטובת קבלת החלטות מהירות יותר ונכונות יותר".

"פייסבוק (Facebook), פליקר (Flickr) וטוויטר (Twitter) שינו את האופן שבו אנחנו מתקשרים בבית", סיכם פפנפוס. "כעת, השינוי עובר למקום העבודה. ה-BI עבר פאזה והפך ל-'BI להמונים', משמע – הוא כבר לא מצוי רק אצל דרגי ההנהלה הבכירה, אלא מגיע אל העובדים המרוחקים ואל העובדים שבשטח. יש דגש משמעותי על יצירת מידע באופן אינטראקטיבי, מה שמביא לכך שהוא מידע שונה מבעבר, עשיר ועדכני יותר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים