הכנסת תקים מחדש את יחידת ה-IT שלה ותאריך את חוזה מיקור-החוץ עם HP בהיקף 40 מיליון ש'

הקמת יחידת ה-IT תלווה בגיוס כוח אדם ● "האזרחים הם 'בעלי המניות' שלנו וכיום איננו מספקים להם את המידע שהם צריכים לקבל", אמר עו"ד דן לנדאו, מנכ"ל הכנסת, לאנשים ומחשבים ● לדבריו, "תפקידנו לתת לח"כים ולאזרחים את הכלים, כדי להנגיש את הכנסת לאזרחים" ● קובע: "אתר הכנסת מאוד לא ידידותי ואינו משקף את הפעילות האמיתית שנעשית במשכן"

הכנסת החליטה ערב החג להאריך בארבע שנים את חוזה מיקור-החוץ בתחום ה-IT עם חטיבת השירותים של HP ישראל (לשעבר EDS), בפרויקט ענק בהיקף של כ-40 מיליון שקלים.

בראיון מיוחד לאנשים ומחשבים אמר עו"ד דן לנדאו, מנכ"ל הכנסת, כי החליט להרחיב את פעילות יחידת ה-IT בכנסת, ולגייס לצורך כך שבעה עובדי מיחשוב נוספים. היחידה, בהנהלת עמנואל גז – המנמ"ר ואריק פישל – מנהל מחלקת טכנולוגיות המידע, תנחה מקצועית את פעילות עובדי מיקור החוץ של HP, ותיישם את מדיניות המיחשוב של המנכ"ל, עו"ד לנדאו. יצוין, כי תקציבה של יחידת ה-IT בכנסת עומד השנה על 17 מיליון שקלים – 10 מיליון שקלים מתוכם מופנים למיקור-חוץ.

עו"ד לנדאו נכנס לתפקידו לפני פחות משנה, ומוביל מהפכת מיחשוב בכנסת, בכמה היבטים, ביניהם העמקת הקשר עם האזרחים דרך אתר הכנסת, והקמת מאגר מידע בנושאי חקיקה עם מנוע חיפוש ידידותי למשתמש. לדבריו, "הכנסת, כמוסד וכגוף מינהלי, לא גיבשה מעולם מדיניות של שיווק מול הציבור, ועבודה מולו בצורה שקופה. האזרחים הם 'בעלי המניות' שלנו, וכיום איננו מספקים להם את המידע שהם צריכים לקבל. זו חלק מהבעיה של התדמית השלילית שיש לכנסת בעיני הציבור. תפקידנו לתת לח"כים ולאזרחים את הכלים, כדי שהיא תהיה יותר נגישה לאזרחים.  כך, אתר הכנסת מאוד לא ידידותי, והוא אינו משקף את העשייה האמיתית שנעשית בכנסת".

אבל תדמיתה הנמוכה של הכנסת אינה נובעת רק מהאתר אלא ממה שקורה בה.
"הכנסת היא הביטוי המרכזי של החיים הדמוקרטים. איני מתערב בעבודת חברי הכנסת ובדעותיהם. מרבית הציבור לא יודע מה לדרוש או לצפות מהכנסת. תפקידנו ליצור את המודעות הזו אצל האזרחים בעידן הדיגיטלי. אני רוצה להפוך את הכנסת לנגישה יותר, פיסית וטכנולוגית. המודל שלי הוא האתר של עיריית תל אביב-יפו, בו יש את כל המידע הנדרש לתושבים ואפשר לבצע בו פעולות רבות.

אנו בודקים כמה רעיונות, ביניהם, שינוי דרסטי בנהלי הביקור בכנסת ופתיחתה לקהל הרחב, תוך תיאום הביקורים באמצעות האתר. אני רוצה לראות פה הרבה יותר אנשים, הם חייבים לדעת מה קורה כאן".

אילו פרויקטים אתם מתכננים השנה?
"הכיוון הוא 'דמוקרטיה אונליין'. חושבים בדרך כלל בהקשר זה על בחירות ממוחשבות, או השתתפות פעילה של הציבור בדיוני הכנסת, אולם המדובר על יריעה רחבה יותר. פרויקט אחד שאנו כבר עובדים עליו הוא הקמת מאגר מידע בנושאי חקיקה, הנעשה בשיתוף משרד המשפטים. בישראל, אי ידיעת החוק אינה פוטרת מעונש. האזרחים יכולים ללמוד היום על חוקים במקומות מעטים. המאגרים הקיימים אינם נגישים ולא מובנים – צריך להיות משפטן כדי לנבור בכל הסעיפים ולהבינם. לכן, יצאנו ל-RFI ובו ביקשנו הצעות מהציבור לסייע לנו להקים מאגר משפטי כזה, שבלחיצת מקש אחת כל אחד יוכל להבין ולדעת מה החוק ומה משמעותו. בשלב ראשון נאנדקס את החקיקה הקיימת, ובשלב מאוחר יותר נטפל בחוקי העבר. נשים דגש על חיפוש ללא משפטנים.

"נגדיל את השקיפות של עבודת וועדות הכנסת", מסכם עו"ד לנדאו, "הגישה לפרוטוקולים בוועדות תהיה יותר שקופה. אני רוצה להנגיש את השתתפות האזרחים בדיונים, שכל אחד שירצה לבוא ולשמוע, יוכל לעשות זאת, כמו בבתי המשפט".

אריק פישל, מנהל מחלקת טכנולוגיות מידע בכנסת, מצד אחד הארכתם את חוזה מיקור-החוץ, ומצד שני אתם מקימים מחדש יחידת IT גדולה. מה ההסבר לכך?
"אמנם החלטנו להאריך את חוזה מיקור-החוץ, אבל אנו נותנים פירוש אחר למושג. משמעותו היא החזרת השליטה לידינו. במשך 12 שנים עבדנו במודל מסוים, והיתה תחושה שבמידה רבה, בגלל תהליכים פנימיים שלנו, 'מכרנו' את עצמנו – קודם למטריקס ואחר כך ל-HP. בליעת EDS על ידי HP, גרמה לנו לבצע חשיבה מחדש, כי לא הפנמנו שהעולם משתנה לנגד עינינו. בסופו של דבר, בחרנו לחדש את החוזה, כי הם עושים עבודה טובה מאוד, אבל נחזיר את הניהול אלינו. לנו תהיה הסמכות לקבוע מדיניות IT, על מה ללכת ועל מה לא, וכך נוכל לממש טוב יותר את הנחיות מנכ"ל הכנסת. המהלך מתואם עם אנשי HP, ומבוצע במירב השקיפות".

עמנואל גז, מנמ"ר הכנסת, אינכם חוששים מקשיים בגיוס כוח אדם, בגלל התדמית של הכנסת ויכולתכם המוגבלת להתחרות בשוק הפרטי?
"אנחנו מחפשים את האנשים הכי טובים. בכוונתנו להקים כאן יחידת IT עילית. היא תמנה 16 עובדים, כולל החמישה שמועסקים כיום. יהיו לה שלושה מדורים: תפעולי – שבראשו יעמוד CTO, מדור תקשורת – בראשות מנהל תקשורת (מנת"ר), שיעסוק בפרויקטי הטמעת אודיו ווידיאו שכבר התחלנו בהם באתר הכנסת, ומחלקה שלישית שתעסוק ביישומים שקשורים לעבודת מיחשוב הכנסת, ובין השאר תבדוק את האפשרויות של פרויקט ERP ייחודי לכנסת, שיחליף את מערכת סנהדרין המיושנת.

בזכות המדיניות שמתווה המנכ"ל החדש, אנחנו נכנסים לתנופת פרויקטים, ולהערכתי זו תהיה שנה קריטית לאגף ה-IT בכנסת. לגבי התגמול, יש לנו הבטחה ממנכ"ל הכנסת שנדע למצוא את הדרכים הנכונות לגייס את האנשים הטובים. הטענה כי בשירות הממשלתי מגייסים אנשים פחות טובים בגלל שכר, אינה נכונה. יש דרכים חוקיות ומקובלות לגייס מקצוענים שימנפו אותנו קדימה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים