תוכן שיווקי

בעקבות אירוע | חזון ה-Big Data מבית מיקרוסופט: פרדיגמה עסקית מהפכנית, לא רק פתרון טכנולוגי

08/07/2014 12:40

מאת: אדיר רון, מנהל תחום חדשנות אסטרטגית, מיקרוסופט ישראל

אנו חיים בעידן מרתק של מהפכה דיגיטלית. עסקים שרק לפני כמה שנים ראו בחדשנות טכנולוגית את הדרך ליישם פתרונות ארגוניים שונים מבינים שהטכנולוגיה הפכה היום להזדמנות ולאתגר העסקי בעצמה. Big Data הוא אחד המושגים הראשונים שנולד לתוך העולם החדש, ויצר לעתים בלבול. הניסיון לנכס לו הגדרות טכנולוגיות (דוגמת Volume ,Veracity ,Velocity) או לחבר תחתיו את תשתיות ה-IT החדשות (דוגמת Hadoop) מפספס את המהות האמיתית של ה-Big Data, שכן Big Data אינו רק פתרון טכנולוגי – הוא פרדיגמה עסקית מהפכנית. הפיצוח של ההזדמנות הנעוצה ב-Big Data חייב להתחיל בראש ובראשונה מהאסטרטגיה והיישומים הרלוונטים, ורק לאחר מכן לרתום את הטכנולוגיה, אחרת לא יתקבל שום ערך מהפעילות. ארגון שיבקש ממחלקת ה-IT שלו ש-"תתקין Big Data" יקבל אולי שרתים טכנולוגים מפוארים אבל מעט מאוד תועלת עסקית אמיתית.

החזון של מיקרוסופט (Microsoft) לעולמות ה-Big Data מגיע בדיוק מהתובנות הללו, שנולדו מתוך מקומה של החברה כצרכנית וספקית מרכזית של מידע בעידן המובייל והרשתות החברתיות. מנוע הפרסומות החכם של סקייפ (Skype), המשרת חצי מיליארד משתמשים, שיתוף הפעולה של בינג (Bing) עם פייסבוק (Facebook), שהפכה אותו למנוע החיפוש והתובנות של הרשת החברתית, ואפילו מיליארדי שאילתות של משתמשי אפל (Apple), שמשתמשת בבינג כמנוע התשובות המובנה של סירי (Siri) – כל אלה יישומים עתירי מידע שרצים על הענן של מיקרוסופט, וסייעו בניסוח התפיסה לפתרונות ה-Big Data שאותם החברה מציעה לשוק העסקי במסגרת ענן ה-Microsoft Azure ,SQL Server ו-Office.

על פי מיקרוסופט, הבסיס של יישומי Big Data מתחיל בראש ובראשונה מהבנת הצורך העסקי ומודל הנתונים המשקף אותו בארגון. הפתרון מאפשר לאנליסטים להקים מודלים רבים המייצגים את עולם התוכן העסקי ואת היעדים האסטרטגים השונים. בין אם מדובר במודלים סביב צפי מכירות, חיזוי נטישה, ניטור רשתות חברתיות או שיפור יעילות תפעולית – במרבית הארגונים נדרש לבצע שילוב של מידע מובנה קלאסי ממגוון מערכות אחסון, דוגמת SQL Server, אורקל (Oracle), סאפ (SAP) ויבמ (IBM), לצד מקורות המידע של דור המובייל והרשתות החברתיות. פתרון ה-PowerBI של מיקרוסופט לוקח את האקסל (Excel) המוכר ומחבר אותו בראשונה למגוון רחב של מודלים ומקורות מידע, מעשרות מערכות האחסון הקלאסיות, כמו אלה שהוזכרו לעיל, לצד מקורות המידע הכי חדשניים בענן, דוגמת Hadoop ,Azure Data Market ואפילו פייסבוק.

לאחר הקמת המודל העסקי, מיקרוסופט מציעה שני כיווני מחשבה למקסום התועלות העסקיות של עידן ה-Big Data. תצורה ראשונה הינה תשאול במנוע Power Q&A הייחודי, המאפשר לכל משתמש עסקי לנסח שאלה בשפה חופשית ולקבל את התוצאה בצורה טבלאית, גרפית, על מפה או אפילו כסרט אינטראקטיבי. הרעיון מאחורי מנוע חיפוש התובנות של מיקרוסופט הינו שמשתמשים עסקיים טובעים כבר כיום באוסף רב של דו"חות, ולכן נדרשת מתודולוגיה חדשנית לאיתור תובנות על בסיס ניתוח טקסט ו-Machine Learning. התצורה השנייה הינה הפקת תובנות אוטומטיות בזמן אמת. הרעיון מאחוריה קובע שאת התובנות הכי מעניינות של הארגון, לא תמיד יש מישהו שידע לאתר, בטח בהיקפי המידע המדוברים. הסתכלות על Big Data כמהפכה עסקית מחייבת גם מהפך תפקידים – המנוע לא רק מסוגל לענות על שאלות, אלא בוחן את המידע כל הזמן, ומציף תשובות או תובנות וטרנדים עסקיים בולטים במטרה לגרום לארגון לשאול שאלות חדשות. השירות הנקרא Azure ML – Machine Learning לוקח את עולם ה-Predictive Analysis ומנגיש אותו בקלות מעל כל מודל ולכל משתמש עסקי.

לסיכום, Big Data אינו רק מושג טכנולוגי – מדובר במהפכה מתודולוגית ועסקית של ממש בצורה שבה אנחנו מנתחים ומסיקים מסקנות ממידע. באימוץ החשיבה העסקית שמאחורי כלי ה-Power BI של מיקרוסופט, Big Data מסוגל לשנות DNA של ארגון מקצה לקצה ולהפוך אותו לכזה שמכיר לעומק ובצורה פרסונלית את התובנות העסקיות הכי קריטיות סביב קו הפעילות שלו. זאת, על מנת ליצור בידול אמיתי מול התחרות של העידן החדש.

אירועים קרובים