קרוליין דיטמאייר, מבקרת הדואר האיטלקי: "על התכנון האסטרטגי וניהול הסיכונים להשתלב למרות הניגוד ביניהם"

"יש ניגוד בין תכנון האסטרטגיה בארגון ובין ניהול הסיכונים בו ● במובנים מסויימים הם מקבילים - אבל עליהם גם להשתלב, על מנת להביא למצויינות תפעולית תוך הלימה לרגולציות" ● כך אמרה קרוליין דיטמאייר, מנהלת מחלקת הביקורת הפנימית, הדואר האיטלקי ובנק הדואר האיטלקי.

"יש ניגוד בין תכנון האסטרטגיה בארגון לניהול הסיכונים בו. במובנים מסויימים הם מקבילים, אבל עליהם גם להשתלב, על מנת להביא למצוינות תפעולית תוך הלימה לרגולציות", כך אמרה קרוליין דיטמאייר, מנהלת מחלקת הביקורת הפנימית בדואר האיטלקי (Poste Italiane) ובבנק הדואר האיטלקי.

דיטמאייר דיברה בשולחן עגול שנערך לבכירי המבקרים הפנימיים בעולם הבנקאות, שערך איגוד מבקרים פנימיים בישראל, IIA ישראל.  השולחן העגול התקיים היום (ב') במלון שרתון בתל אביב. את האירוע, בהפקת אנשים ומחשבים, הנחו רו"ח דורון, רונן ודורון רוזנבלום, סגני נשיא IIA ישראל.

רו"ח דורון כהן, נשיא IIA ישראל ולשעבר מנכ"ל משרד האוצרלדברי דיטמאייר, הדואר האיטלקי במהותו הוא "יותר מחצי בנק". היא תיארה  את הניגודים המובנים הקיימים בין ניהול הסיכונים בארגון, הנוגע לממשל תאגידי ולהלימה לרגולציות מחד – ובין התכנון האסטרטגי, הנוגע להיבטים העסקיים, דוגמת הגדלת הרווחים, מאידך.

לשאלה מהו ניהול סיכונים, השיבה כי:  "יישום ניהול סיכונים הוא לקיחת האפשרות של היתכנות שלא יושגו היעדים, עסקי או ממשלי. לשם כך נדרשת  בקרה על התהליכים. לכן נדרש ניהול סיכונים תפעולי, אולם יש קושי לחברו לאסטרטגייה הארגונית".

בשל הצורך לשלב בין תפישות אלה, אמרה דיטמאייר: "יש פה הזדמנות למבקרים הפנימיים בארגונים. הם יכולים להביא יותר ערך, אם הם ירחיבו את תחומי הבקרה שלהם. אז נדרש לשבץ את ניהול הסיכונים בתהליכים העסקיים, למשל יעד אסטרטגי תפעולי, אשר במהותו מנוגד לרגולציות".

ריצ'רד צ'יימברס, נשיא לשכת המבקרים הפנימיים העולמית – IIA "יש לשלב תכנון אסטרטגי עם ניהול סיכונים. אף שהם מנוגדים – נדרש   לעשות זאת בזהירות", הוסיפה דיטמאייר. "תכנון אסטרטגי כולל טיפול בהיבטי צמיחה, רווח, עדיפויות עסקיות והשקעות".

לדבריה, "ניהול סיכונים מדבר על עדכונים של נתונים, קביעת רף של רווחים, סובלנות ועמידה ברגולציות. על אנשי התפעול, אנשי הפיננסים ואנשי ניהול סיכונים להגיע להרמוניה ולא להתחרות ביניהם. הם יכולים להשתלב בפעילותם בסופו של דבר, אם הם מקבלים את הגיבוי והמעורבות הנדרשת מההנהלה, ומביאים ליצירת שקיפות ושיתוף ביעדים, עם מדדים מתואמים ואחידים".

רו"ח דורון כהן, נשיא IIA ישראל ולשעבר מנכ"ל משרד האוצר, אמר כי "הבנקים הם פורצי דרך בתחום הביקורת הפנימית. זאת כי היקף האתגרים והאיומים מולם הם עומדים גדול יותר מכל גוף אחר".

הוא סיים בציינו כי דוגמה לחשיבות הביקורת הפנימית במגזר הבנקאי, ניתן לראות בעובדה כי בין השנה 2004, אז החל השינוי בחקיקה בתחום – ועד שנת 2008, אז היה משבר הסאב-פריים בשיאו, גדלו חובות החוץ בנקאיים מ-40 ל-250 מיליארד דולר.

בפתיחת המפגש דיבר ריצ'רד צ'יימברס, נשיא לשכת המבקרים הפנימיים העולמית – IIA. הוא אמר כי "חשוב שהביקורת הפנימית תסייע להנהלה גם בתחזיות כלפי העתיד, כדי שהנהלת הארגון תוכל לנהל את הסיכונים באופן מיטבי". צ'יימברס ציין כי ב-IIA  יש 187 אלף חברים ב-190 מדינות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים