רכישת נס – יום עצוב שיש בו הזדמנות

אחת החברות הוותיקות בתעשייה מסיימת היום (א') את דרכה ונמכרת במחיר נמוך בצורה דרסטית ממחיר המכירה הקודם שלה ● קדמו לכך שורה של בעיות, בהן חילופי גברי תכופים וצמצום בנפח הפעילות שלה ● אלא שמומחים רואים את הצד החיובי וטוענים שהרכישה מהווה הזדמנות עבור שוק ה-IT הישראלי

בחילן ובנס ודאי פתחו את בקבוקי השמפניה והשיקו כוסות בעקבות עסקת הרכישה עליה דווח הבוקר (א'). בכל זאת, חילן רכשה את אחת החברות הבולטות והוותיקות בהיי-טק הישראלי, ששמה הולך לפניה. אלא שבמבט כללי, של התעשייה המקומית, מדובר ביום עצוב. יום בו חברת אינטגרציה מקומית, שאך לפני שלוש שנים ושבועיים נרכשה תמורת 307 מיליון דולר, נמכרת תמורת 42 מיליון דולר (145 מיליון שקלים) הוא יום שאין בו סיבה לשמוח.

הרכישה הנוכחית באה על רקע שתי בעיות: הגידול בנפח הפעילות של נס בעולם לעומת ההישארות של נפח הפעילות בישראל פחות או יותר כשהיה, והזעזועים וחילופי הגברי בהנהלת החברה.

הפעילות של נס ישראל מהווה כ-40% מכלל הפעילות של החברה העולמית. אילו חילן הייתה רוכשת את כלל הפעילות של נס, ייתכן שהמצב היה יותר טוב, עקב הגידול הגלובלי בנפח הפעילות, אולם היא רכשה רק את הפעילות המקומית – והמדשדשת – שלה. גם זאת, למעט נס-TSG, שפועלת בקרב גופים ביטחוניים וצבאות בעולם, והמסלקה הפיננסית, שהייתה אמורה להניב רווחים רבים והפכה ל-"חור שחור".

גם הזעזועים שחוותה באחרונה החברה בהרכב ההנהלה שלה לא עזרו, בלשון המעטה. המרכזי שבהם היה מהלך פיטורים של עשרות מנהלים, שבוצע בנובמבר האחרון. בכך הגיע לשיאו תהליך מהיר ביותר שהוביל המנכ"ל החדש-ישן של נס ישראל, שחר אפעל, שנכנס לתפקידו באותו החודש בו בוצע המהלך. גורמים בחברה אמרו אז כי אחד היעדים המרכזיים שעומדים בפני המנכ"ל החדש-ישן הוא לייצב אותה, אחרי סדרה של שינויים וזעזועים ארגוניים שחוותה זמן קצר לפני כן. בולטת בזעזועים אלה פרישתו של אפי קוטק לאחר שכיהן חמש שנים בתפקיד נשיא נס ישראל. הוא עצמו ביצע שלוש פעמים שינויים ארגוניים ולבסוף עזב.

אגב, תמוהה העובדה שלפני חצי שנה, הנהלת נס ישראל הודיעה שהיא לא למכירה, לאחר שקבוצת אמן הגישה הצעה לרכישת פעילותה תמורת 200 מיליון שקלים. עתה, בחלוף שישה חודשים בלבד, באו אבי באום וחילן ורכשו את החלקים היותר רווחיים בנס ישראל תמורת שלושה רבעים מסכום זה.

ייתכן שזרעי הבעיה ניטעו עוד קודם לכן: ביום הרכישה (הקודמת) אמר לאנשים ומחשבים שכי גרליץ, אז נשיא ומנכ"ל נס טכנולוגיות, כי "אין משמעות לרכישה מבחינת עובדי נס. העסקה היא הזדמנות מצוינת לחברה להמשיך ולבנות עצמה, להיות ממוקדת פחות בדרישות השוק הציבורי ולהמשיך בשיפור שהחל במחצית 2010". אלא שהנהלת הרוכשת, CVCI מקבוצת CITI, לא חשבה כמותו, ונראה שהחברה הישראלית והפעילות בצד השני של האוקיינוס לא עניינה אותם יתר על המידה.

ההיבט החיובי של הרכישה
גורמים בכירים בשוק העדיפו לראות את הרכישה במשקפיים ורודים יותר והעריכו שלמרות המחיר הנמוך, מדובר בצעד חשוב עבור שוק ה-IT הישראלי. על פי הניתוח שלהם, החיבור בין נס לחילן, חברה איתנה מבחינה פיננסית ובעלת זרוע תשתיות IT חזקה (בגלל !We ואנקור), תביא ליצירת גוף IT מקומי חזק. הגוף הזה יהווה משקל נגד הן מול מטריקס והן, אם כי במידה פחותה, מול מלם-תים ו-One1.

חילן-נס צפויה להיות גוף IT חזק גם מול סניפים מקומיים של ענקיות המיחשוב הבינלאומיות, ובעיקר אלה של יבמ (IBM) ו-HP. אותם גורמים ציינו ששתי החברות הללו זכו בתקופה האחרונה בכל מכרז אינטגרציה חשוב ויצירת גוף אינטגרציה חדש, בעל גב פיננסי ויכולות תשתיתיות, מהווה כניסה של שחקן חדש ויציב בעולם ה-IT המקומי, שיוכל להתחרות מולן בהצלחה.

נס ישראל הגיעה היום לסוף דרכה כחברה עצמאית. כעת נותרו כמה שאלות בלתי פתורות: האם אבי באום, בעל השליטה בחילן ומנכ"ל החברה, ישכיל לשלב בין החברות בבעלותו ובין נס, על ההיסטוריה המפוארת וההווה המדשדש שלה? מה יעלה בגורל של נס-TSG המצליחה? ומה יעלה בגורל החברה הבת SwiftNess, מפעילת המסלקה הפנסיונית – פרויקט שהבטיח והכזיב?

ימים כמובן יגידו, אבל יש לקוות שבאום וחבריו להנהלת חילן ידעו לקחת את נס ישראל ולהעלות אותה בחזרה על דרך המלך.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים