אריאל שרון – טכנולוגיה לצד ציוניות

שרון הבין את חשיבותו של החינוך הטכנולוגי והיה מודאג מהפער הדיגיטלי בין הילדים החשופים לטכנולוגיה מתקדמת לאלה שלא זוכים לכך ● ד"ר איתן לסרי, ששימש כיועץ בכיר לאריאל שרון, נפרד ממנהיג דגול, אמיץ ויוזם

ראש הממשלה, אריאל שרון, שהלך מאיתנו אתמול (ש') היה, בין שאר הנושאים שהאמין וקידם, ער ומודע לבעיית הפערים החברתיים, והיה מודאג מאוד מהפער הדיגיטלי בין הילדים החשופים לטכנולוגיה מתקדמת לאלה שאין להם ושלא זוכים לכך כלל. עוד ביוני 2001, מיד לאחר היבחרו, נאם שרון בכנס קיסריה ואמר: "יש איום של גידול בפערים החברתיים. אני מודאג בעיקר מהפער הדיגיטלי. הפער הזה הולך ויוצר שכבה חדשה של אנשים שעבורם שוויון ההזדמנויות הוא סיסמה ריקה, בדומה לפער שהיה מאות שנים בין אלה שיודעים לקרוא ולכתוב לאלה שלא. הדרך לטפל בכך היא באמצעות החינוך. מערכת החינוך צריכה לוודא שלכל אחד יהיו הידע והנגישות לעולם הטכנולוגי, במקביל לחינוך ערכי-ציוני, שחיוני להבטחת עתידו וחוסנו של העם היהודי".

שרון האמין בתעשיית ההיי-טק הישראלית וייחס לה חשיבות רבה כמובילה וכמנוף לצמיחה מחודשת ויציאה מהמשבר בו היינו בתחילת שנות ה-2000. הממשלה בראשותו נקטה בצעדים, הן בהתאמת התנאים למשקיעים מהארץ ומחו"ל בישראל והן בעידוד מערכת ההשכלה הגבוהה ליצירת עוד מסגרות הכשרה לדור הבא של ההיי-טק הישראלי. הוא התחייב אישית לקדם את הנושאים הללו בנאומו בכנס איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה כאשר אמר: "אני, כמובן, אמשיך ואתייעץ אתכם כיצד לבצע את הצעדים הללו ואחרים כדי לחזק, ככל שניתן, את הענף. עלינו לוודא שביום שתצא תעשיית ההי-טק העולמית מהמשבר שבו היא נמצאת יהיה ההיי-טק הישראלי ערוך להמשיך ולמשוך אותנו להישגים המרשימים שהגיע אליהם בשנים האחרונות".

אחד הפרויקטים החשובים אותו חידשנו עת נכנסנו לממשלה היה מחשב לכל ילד, שהחל בתקופת ממשלתו השנייה של יצחק רבין ז"ל, צבר תאוצה אדירה בתקופת בנימין נתניהו והוקפא מעט כשאהוד ברק היה ראש הממשלה. לאחר שמצאנו יתרת תקציב קטנה לפרויקט, שרון מינה את סגן השר במשרד ראש הממשלה, יורי שטרן ז"ל, לעמוד בראשותו, בשיתוף פעולה עם מנהלת עמותת המפעל הלאומי לפיתוח חברתי למען צמצום פערים חברתיים בחברה הישראלית. העמותה בחרה צוות ניהול חדש וחידשה בתקופתו של שרון את פעילותה בקצב מואץ, יעיל ומוגבר מול הרשויות המקומיות בשטח.

בהיבט האישי, נקראתי אליו ונתבקשתי בין שאר תפקידיי לסייע בריכוז הנושא מול נציגי הממשלה, ראשי הערים, נציגי העמותה ומנהלת הפרויקט. עבדתי בשיתוף פעולה פורה מאוד עם חברי מנהלת העמותה חנן אכסף ממוטורולה (Motorola), אריה סקופ ממיקרוסופט (Microsoft), עמי ברגמן מהג'וינט, יהושע מאור מיבמ (IBM), צבי אלדרוטי ועוד. וכמובן, בצמוד למנכ"ל הפרויקט הנמרץ, אבשלום נוימן.

אריק הגיע לכנסי חלוקת ערכות המחשבים לתלמידים ברחבי הארץ והתרגש מאוד מהמעמד. עם הזמן ועקב האילוצים באירועים הביטחוניים, הוא ביקשני לייצגו בטקסי החלוקה הבאים ולברך בשמו את ראשי הערים הנוטלים חלק במיזם, יחד עם הנהלת הפרויקט, התלמידים ובני משפחותיהם. בתקופתו חולקו כ-5,000 ערכות מחשב בבתי ילדים מאוכלוסיות מוחלשות בכל שנה.

היה לי הכבוד לשמש אחד מיועציו הבכירים במשך מספר שנים, עוד מימי האופוזיציה, עובר לשתי מערכות בחירות ועבודה שוטפת בממשלה ובכנסת. אריק היה יהודי גאה שהוביל את התפיסה הביטחונית לפיה אל לנו לסמוך על אף צבא אחר שישמור עלינו, אלא רק על עצמנו! הוא היה שייך לזן של מנהיגים שהשרו ביטחון על כל מי שנמצא סביבם בפרט ועל הציבור בכלל. היו לאריק האומץ והיכולת לקבל החלטות קשות בימים קשים ולסחוף את העם אחריו. הוא היה בעל חוש הומור מחודד ומבדר, שהפך עבורו לכלי עבודה. אריק שרון היה איש חם, כריזמטי, בעל קסם אישי. הערכתי אותו מאוד כאדם, כלוחם וכמנהיג, ויש לי זיכרונות רבים וטובים משנות עבודתי עימו.

אזכור אותו, כמו רבים, כלוחם, מנהיג ומדינאי אמיץ, יוזם ובעל יכולות ביצוע מרשימים. יהי זכרו ברוך.

הכותב שימש כיועצו הבכיר של ראש הממשלה, אריאל שרון, ומשמש כיום כמרצה במכון לשלטון מקומי באוניברסיטת בר אילן וכמנכ"ל חברת אתגר פתרונות אסטרטגיים ויזמות.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים