הבוקר בוועדת המדע: "קרב מאסף" של מתנגדי חוק הביומטריה בניסיון למנוע את אישורו

הדיון - על פי בקשתם של מספר חברי כנסת, שהעלו התנגדויות לחוק ● אלה שלחו מכתב ליושב ראש הוועדה, מאיר שטרית, ובו טענו, כי החוק עלול להביא לפגיעה אפשרית באינטרסים "מהמדרגה הראשונה" ● בנוסף, שטרית מתכוון להגיש תביעת דיבה נגד בלוגר שפרסם מאמר נגד החוק, ובו האשים, כי מאמציו לקדם את חוק הביומטריה נובעים ממניעים פסולים

מתנגדי חוק הביומטריה נחלו אתמול (א') ניצחון חלקי במאבק לעצירתו: יומיים לפני ההצבעה הצפויה לאישורו במליאת הכנסת, מתכנסת הבוקר ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת לדיון חוזר בחוק. זאת על אף שלכאורה, הוועדה סיימה את עבודתה והעבירה את החוק להצבעה במליאה. הדיון מתקיים על פי בקשתם של מספר חברי כנסת, שנראה שמבקשים לנהל "קרב מאסף" נגד אישורו. אלה ביקשו לדון מחדש בשימוש שייעשה בנתונים שייאספו במסגרת המאגר הביומטרי.

במכתב ששיגרו לח"כ מאיר שטרית, יושב ראש הוועדה, כתבו חברי הכנסת: "נראה לנו, כי יש מקום לדון מחדש בעניינים מהותיים הכלולים בהצעה, ובכלל זה באופיו של המאגר הביומטרי, באפשרות השימוש בנתונים הכלולים בו ובאיזון הראוי בין האינטרסים השונים שעמם מתמודדת הצעת החוק. נושאים אלה, שהם בעלי רגישות וחשיבות עליונים, מחייבים דיון מחדש, תוך הבאה בחשבון של הפגיעה האפשרית באינטרסים מהמדרגה הראשונה, שלדעתנו – לא ניתן להם משקל ראוי דיו בהצעה".

במקביל, קיימה אמש ועדת השרים לחקיקה דיון נוסף בחוק. דיון זה נקבע לאחר שהדיון שהתקיים בשבוע שעבר הצריך בירור נוסף, בהשתתפות שר המשפטים – פרופ' יעקב נאמן, שר הפנים – אלי ישי, והשר מיכאל איתן.

בתגובה לטענות מתנגדי החוק שלפיהן הוא מהווה פגיעה בפרטיות האזרחים, השיבו תומכיו, כי תוקם רשות מיוחדת, בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים, כדי לשמור על מאגר המידע. השר איתן אמר על כך, כי "המאגר מסוכן, פוגע בפרטיות, עלותו יקרה והתועלות שניתן להפיק ממנו מפוקפקות. במקום להגן על המאגר – עדיף פשוט לא להקימו".

שטרית הודיע שיתבע אתר שפרסם מאמר נגד חוק הביומטריה

ההתנגדויות לחוק מגיעות לא רק מצד שרים וחברי כנסת שונים, אלא גם ברשת. שם, הן כוללות התקפות אישיות על ח"כ שטרית. בסוף השבוע פרסם הבלוגר אפי פוקס באתר של גל מור מאמר ובו העלה חשדות כבדים נגד מניעיו לכאורה של שטרית לקידום החוק. בין היתר, הוא האשים אותו בקשרים מיוחדים עם חברת OTI שהייתה בעבר קשורה במכרז תעודות זהות. הוא ציין, כי חברה זו גם השתתפה בדיונים על חוק הביומטריה בוועדת המדע והטכנולוגיה, שכאמור – שטרית עומד בראשה.

בעקבות פרסום המאמר, איים ח"כ שטרית להגיש תביעת דיבה נגד האתר של מור. הוא אמר לאנשים ומחשבים, כי הוא מתכוון להגיש תביעת דיבה נגד העורך ונגד כותב המאמר. בנוסף, ציין שטרית, כי הוא לא מכיר את חברת OTI ואת בעליה ומעולם לא נפגש איתם, גם כאשר היה שר הפנים, וכי השתתפותם בוועדה הייתה בנוהל הרגיל, שלפיו כל אזרח יכול לבקש להופיע בוועדה ולומר את דעתו.

יצוין, כי לאחר קבלת דבריו של שטרית, החליט מור להוריד את המאמר מהאתר שלו.

תגובות

(4)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אסף אזולאי

    במחשבה עיניינית, מה הפחד מפני מאגר שכזה? מה יכולים להשתמש גורמים עבריינים להשתמש בו? הרי הוא משווה מול הנתונים האמיתיים של האדם... לעומת זאת, כאשר יצלמו אותי בכל מקום, אין לזה שום משמעות, אני נהיה אחד מכל מליוני שמצולמים. מצד שני, כאשר אדם שעשה עבירה אפשר למצוא אותו, ולהעניש אותו.. במהירות וביעילות, וזה עדיף לחברה. הורדת הפשע חזקה יותר מפני זכויות הפרט שנבלעות בכמויות של אנשים. לדוגמא: לחברות הסלולריות יש מידע על המיקומים שלנו (לכל חברה סלולארית יש שליש מכל אוכלוסיית ישראל)... ואף אחד לא בא בטענות. הייתי שמח אם המשטרה הייתה מוצאת בעזרת זה, מי גנב לי את מכשיר הטלפון. ל-GOOGLE ומייקרוסופט יש מאגרי לקוחות אדירים, על כל צרכני המחשב, והרגלי הגלישה, ברמה של משתמש בודד (לא מדוייק במאה אחוז, אבל מערכות שמגיעות ל-80% ומספיק שמי שהוא ב-GOOGLE יידע באיזה IP אתה יושב פעם אחת, והוא מקשר לכל ה-LOG של החיפוש שלך ועקיבה לעוד דברים).. מצד שני אף אחד לא מחפש אותי, ומכיוון שאני לא גולש לאתרי פדופילים... אין לי מה להסתיר ואני מקבל חיפוש מדוייק... זה חוק מצויין, שיישפר את בטיחות האזרח בעשרות מונים. מי שמתנגד לחוק יש לו מה להסתיר. אם הוא מסתיר מה שהוא בניגוד לחוק אז ראוי שהוא ייתפס.

  2. עמי קפלן

    קים מאגר מידע על אזרחי המדינה "תעודות הזהות" שלנו מאגר זה פרוץ לכל דיכפין. כל הטענות נגד המאגר הביאומטרי היו צרכים להעלות כלפי מאגר תעודות הזהות הקימות הניתנות לזיוף באמצעים פרימטיביים שיוצרים סיכון ממשי לאזרחי המדינה. מאגר רשיונות נהיגה הינו מאגר זהוי כולל תמונה שזהה למאגר הביומטרי הדון רק בלי ההגנות המטורפות שנדרשות ממנו. אני חושד שההתנגדות למאגר הביאומטרי נובעת משיקולים שלא מין העינין עמי

  3. רחביה ברמן

    ממה שטרית כל-כך חושש? המממם? הקאש של גוגל זוכר הכל, וגם האתר שלי.

  4. דני אנכונא

    הלהיטות של שיטרית התחמן מעוררת חשדות כבדים, האיש שיצק מים על ידיהם של הירשזון ואולמרט, מהיכן נובעת הלהיטות שלו להעברת החוק? ולגבי הסיבות להתנגדות לחוק, זה מתחיל בשבב לכלב, ויגמר בשבב לאדם, הגענו כבר למצב שאדם איננו יכול לשוחח בטלפון מבלי שמחשבי הרשויות יעקבו אחר שיחותיו. באנגליה, לא ניתן לעבור בכיכר העיר מבלי שמחשבי הרשויות יצלמו אותך ויריצו את תמונתך "און ליין" במאגרי המידע שלהם, אולי אתה חשוד בעבירה כל שהיא... המידע האישי הוא רכושו הפרטי של האדם, אין למדינה זכות לאגור אותו ולהשתמש בו לצרכיה ללא רשותו. ואם נחזור לשיטרית, האיש לא שר, לא חבר במפלגה השלטת, ולא כלום, מהיכן נובעת הלהיטות? מזכיר את "פואד", שלהוט לשחרר את ברגותי לצורך קידום עיסקאות גז מפקפקות עם פלשתינאים מושחתים.

אירועים קרובים