מסמך של הביון האמריקני: המודיעין הישראלי – השלישי בתוקפנותו נגד ארצות הברית

ממסמכים שהדליף אדוארד סנואודן לגרדיאן ופורסמו אמש (ד') עולה, כי ישראל מרגלת באגרסיביות אחרי ארצות הברית, במטרה לדעת מה עמדתה לגבי המצב בכלל והמזרח התיכון בפרט ● עוד חשף העיתון, כי ארצות הברית מספקת ליחידה 8200 של צה"ל נתוני שיחות טלפון ואי-מיילים של אזרחים אמריקניים ● שגרירות ישראל בלונדון: "אנחנו לא מתייחסים למסמכים מודלפים"

ממשלו של ברק אובמה מעביר לישראל מודיעין בעל ערך רב על אזרחים אמריקניים, אולם מדרג את סוכנויות הביון הישראליות במקום השלישי בתוקפנות שלהן נגד ארצות הברית – כך חשף אמש (ד') הגרדיאן (Guardian). החשיפה התבססה על הדלפה נוספת של מסמכים שהעביר לעיתון אדוארד סנואודן, עובד לשעבר בסוכנות לביטחון לאומי (NSA) האמריקנית, שמבוקש מזה זמן על ידי השלטונות בוושינגטון.

בכיר ב-NSA מצוטט במסמכים כקובע שישראל מרגלת באופן אגרסיבי אחרי ארצות הברית, כדי שתהיה לה תמונת מצב טובה יותר לגבי העמדות של הממשל על המצב בכלל ועל הבעיות במזרח התיכון בפרט.

ממסמך אחר עולה שארצות הברית וישראל חתמו ב-2009 על הסכם לפיו תקבל ישראל מידע גולמי אודות אזרחים אמריקניים ליחידת האותות אלקטרוניים הצה"לית 8200. הגרדיאן ציין, כי המידע שהעבירו האמריקנים לישראל הוא בעל ערך רב וכולל, בין היתר, שיחות טלפון והתכתבויות באי-מיילים של אזרחים אמריקניים. על פי הדיווח, הועברו במסגרת ההסכם "תמלילים, שעתוקים, מידע בטלקס, מידע קולי ומודיעין דיגיטלי המופק ברשת". עם זאת, ניכר מהמסמכים שארצות הברית מנסה להטיל על ישראל מגבלות בשימוש בנתונים שהועברו, על אף – ואולי בגלל – שמדובר במידע גולמי, ולכן אין אפשרות להעריך את איכותו המודיעינית ואת המשמעויות הנובעות ממנו.

גורם בכיר ב-NSA מצוטט במסמך כקובע, כי "קיימים מדדים שעל פיהם ה-NSA מעביר לישראל מידע, אלא שפעמים רבות המידע העובר הוא רב, וכך נוצר מצב בו אנחנו משתפים עם ישראל יותר מידע ממה שאנחנו מתכוונים".

לא התקבלה תגובת ה-NSA לדיווח של הגרדיאן. שגרירות ישראל בלונדון מסרה בתגובה, כי "אנחנו לא מתייחסים למסמכים מודלפים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים