תוכן שיווקי

לקראת אירוע | Bitcoin – איך מנהלים מטבע באופן מבוזר?

03/02/2013 14:34

מאת אביב רוטברט, חוקר בתכנית לוחמת סייבר INSS

"איך הייתה הארוחה שלך?" שאלה המלצרית. "מצוינת, תודה! אפשר לקבל את החשבון?" תוך כמה דקות הגישה לי המלצרית פתקית נייר עם פירוט ההזמנה שלי והתשלום, וריבוע קטן בצד המכיל קוד QR. הפעלתי את המצלמה של הטלפון החכם, סרקתי את הריבוע ועל המסך הופיעו פרטי התשלום שלי יחד עם פרטי הארנק הוירטואלי של המסעדה. אישרתי את העברת הכסף למסעדה מתוך אפליקציית MyWallet המותקנת על המכשיר שלי. תוך פחות משנייה פרטי העסקה שודרו אל אלפי מחשבים בכל רחבי הגלובוס. עברו מספר שניות נוספות והמלצרית קיבלה אישור סופי על התשלום. העסקה בוצעה.

נשמע כמו תרחיש דמיוני? לא אם תשאלו את לקוחות המסעדה MEZE-GRILL במנהטן, או ROOM 77 בברלין. שתי המסעדות האלו, יחד עם מספר הולך וגדל של אחרות, מקבלות תשלום במטבע הוירטואלי Bitcoin. ייתכן ובקרוב נוכל לשלם כך גם בתל אביב. איך מתנהל תהליך העברת תשלומים במטבע מבוזר? כיצד הרשת מגנה על משתמשיה מפני שימוש חוזר (ניצול כפול) באותו מטבע?

זו הבעיה העיקרית שעליה יקום ויפול כל מטבע וירטואלי מבוזר. לו היה הביטקוין מטבע וירטואלי ריכוזי (לא מבוזר), אזי הייתה רשות אחת שמאשרת את כל העסקאות המתבצעות בו והיה בכוחה למנוע הונאות. לו היה זה מטבע ממשי (לא וירטואלי), גם אז ניתן היה למנוע תרמית מסוג ניצול כפול (בהנחה שאין לאנשים פרטיים יכולת להדפיס כסף). אם כן, השילוב בין שתי התכונות: וירטואלי ומבוזר הוא זה שמייצר את האתגר הגדול ביותר לביטקוין. הפרוטוקול שהגה סאטושי נאקאמוטו מנסה להתגבר על הבעיה הזו על ידי שימוש בשיטות הצפנה המאפשרות לפזר את הסמכות לקבוע אילו עסקאות הן תקפות בין מספר עצום של מחשבים, כך שהיכולת של לקוח אחד בודד (גם אם הוא בעל עוצמת מחשוב גדולה) לייצר עסקה מזוייפת תשאף לאפס.

רשת ה-Bitcoin מנצלת את אופיה המבוזר על מנת לספק הגנה מפני הונאות. נחזור אל המסעדה שמקבלת תשלומים ב-Bitcoin. על בעל המסעדה להמתין עד לקבלת אישור שהעברת הכסף אושרה על ידי מספר מספיק גדול של צמתים ברשת. לאחר שיתקבל אישור כזה, יהיה ללקוח קשה מאוד לשנות את המצב ולגרום לרשת לחשוב שהמטבע הועבר לארנק אחר. אבל כאן נוצרת בעיה אחרת. לפעמים, על מנת לקבל אישור תשלום במהימנות מספיק גבוהה, בעל העסק ייאלץ להמתין דקות ארוכות (לעתים אף 10 דקות), פרק זמן לא סביר לביצוע עסקה. זוהי סוגיה שעדיין לא ניתן עליה מענה מספיק טוב ב-Bitcoin, אך המטבע מתפתח כל הזמן וניתן לצפות לחדשות גם בנושא הזה. למרות שעברו כ-4 שנים מאז הגיח פרוטוקול ה-Bitcoin לעולם, אנו מצויים כרגע בתקופה התחלתית וקריטית בחיי המטבע. מתפתחים סביבו ארנקים אלקטרוניים, אתרי מסחר, חומרה ייחודית לכריית בלוקים לניהול הרשת, ועסקים חדשים מצטרפים כל יום לרשימת המקומות המקבלים תשלום במטבע הוירטואלי. למרות שיש עוד סוגיות רבות המחכות לפתרון (אחת מהן הוזכרה כאן), העתיד של Bitcoin נראה מבטיח ומעניין.

אירועים קרובים