Oracle OpenWorld 2012: שלל חידושים למפתחי היישומים

מיה אורמן, אחת משלושת המרצים הישראלים בוועידת Oracle OpenWorld 2012 שנערכה באחרונה בסן פרנסיסקו, מספרת על המגמות העיקריות בתחום פיתוח היישומים כפי שהסתמנו בוועידה, ועל החזון של אורקל למפתחים

ועידת Oracle OpenWorld 2012 שנערכה בסן פרנסיסקו בתחילת אוקטובר, הייתה אירוע ענק בכל קנה מידה: כ-50 אלף משתתפים במסדרונות הכנס, מיליון משתתפים דרך האינטרנט ו-300 מיליון אינטראקציות ברשתות חברתיות במהלך ימי הוועידה. כאחת מבין שלושה ישראלים שזכו להימנות על 3,570 המרצים באירוע (והיחידה שהגיעה בהיריון, חודש שביעי), אביא בסקירה הקצרה הזו את החידושים והרשמים מהוועידה מנקודת המבט הפרטית שלי, כמי שמתמחה בפיתוח יישומים, ואספר גם על החידוש שאנו ב-OraPlayer הצגנו בוועידה.

הענן מגיע אל הארגון
הנושא החם ביותר שעמד השנה במרכז הוועידה של אורקל (Oracle) היה, ללא ספק, הענן. אורקל הכריזה על ההיצע שלה בתחום הענן והציגה מגוון מלא של יכולות בתחומים של תשתית במתכונת שירות (IaaS), פלטפורמה במתכונת שירות (PaaS), תוכנה במתכונת שירות (SaaS) ופלטפורמה חברתית לארגון (Social Platform for the Enterprise). אורקל מאפשרת גם לעבור ממתכונת מקומית (תוכנות אורקל שפועלות בתחומי הארגון) לענן ובחזרה.

ההיבט החדשני ביותר בהיצע הענן של אורקל נובע מהיכולת להביא את הענן אל תוך תחומי הארגון. מאפשר ליהנות מיתרונות הענן תוך כדי שמירה על האבטחה על פי דרישות הרשויות והגדרות הרגולציה. למשל, אורקל יכולה להביא את הענן אל תוך תחומי הארגון: בדיוק אותו היצע שמפעילה אורקל בענן ומנהלת בענן, יכול לפעול בתוך תחומי הפיירוול של הארגון.

הענן מגיע גם אל המפתחים
אורקל לא הסתפקה בשירותי הענן שהיא מציעה לכלל הארגון, והכריזה גם על שירות ענן מיוחד למפתחים – Oracle Developer Cloud Service. השירות מאפשר לפתח תוכנה בצורה פשוטה ובעבודה משותפת, בסביבה מבוססת סטנדרטים ותמיכה במחזור החיים המלא של הפיתוח. השירות מעניק גישה לניהול ובקרה של קוד המקור, מעקב בעיות, הטמעה רציפה ושיתוף התיעוד. המפתחים יכולים ליהנות מכל היכולות של שפת ג'אווה (Java), ללא צורך בהתקנה והגדרה של סביבת הפיתוח, על המכשולים והבעיות הכרוכים בכך. כן מאפשר השירות לפתח ולפרוש במהירות יישומים עסקיים בענן.

מסגרת פיתוח רבת עוצמה – בחינם
עוד הציגה אורקל את מסגרת ADF Essentials (מערך משנה של Oracle Application Developer Framework) – מסגרת שמוצעת בחינם ומציעה, אולי, את הפיתרון המתקדם ביותר לפיתוח של יישומי אינטרנט ב-Java/JEE. המסגרת מציעה תפוקה גבוהה ותפקודים עשירים, בסביבות Oracle JDeveloper או Eclipse (עם תוסף Oracle EPE), ליישום ב-JEE Containers ובכלל זה Tomcat, JBoss, WebSphere, GlassFish ו-WebLogic.

ההצעה האטרקטיבית עשויה לקסום למפתחים וארגונים רבים שעד כה נרתעו מלאמץ את ADF בשל עלויות הרישוי או הכבילה, לכאורה, לסביבות WebLogic ו-JDeveloper. מאחר ומסגרת ADF Essentials מוצעת בחינם וניתן לפרוש אותה בשרתי יישומים רבים, אפשר להעריך שהמכשולים שמנעו עד כה את אימוץ המסגרת ייעלמו ושמפתחים וארגונים רבים יותר יאמצו אותה כעת. התפוקה הגבוהה והתפקודים המתקדמים ימשכו ודאי מפתחים רבים מהזירה של Java/JEE. פרטים נוספים על מסגרת ADF Essentials אפשר למצוא בכתובת הבאה.

מסגרת פיתוח ליישומים ניידים
מפתחים שעובדים בסביבת Oracle Application Development Framework Mobile (או בקיצור: Oracle ADF Mobile) יכולים לפתח במהירות יישומים בעלי קוד מקור בודד, שאותם ניתן לארוז וליישם בפלטפורמות iOS של אפל (Apple) או אנדרואיד (Android) של גוגל (Google). גישה זו מאפשרת לעשות שימוש חוזר בקוד, ליצור יישומים אטרקטיביים וליהנות ממסלול אופטימלי למכשירים ניידים, עבור יישומי אורקל.

מסגרת Oracle ADF Mobile מקיימת את ההבטחה המקורית של ג'אווה בצורה המלאה ביותר – מפתחים פעם אחת ומשתמשים בפלטפורמות מרובות. לאחר שמפתחים את היישום אפשר להציע אותו בחנות App Store של אפל, בחנות Google Play של גוגל – או בשתיהן, ללא צורך בהתמודדות עם מאפיינים ספציפיים של אנדרואיד או עם Objective C. כן מובטחת תמיכה עתידית בחלונות 8 (Windows 8), אם זו תזכה להצלחה.

הסוד טמון בהתבססות על HTML5 בממשק המשתמש ועל PhoneGap לגישה לשירותים הספציפיים של כל מכשיר. מהתרשמות אישית אני יכולה לדווח, שמדובר בפיתרון מרשים ביותר. המסגרת אינה מוצעת עדיין בזמינות כללית. אפשר להתעדכן במועדי ההשקה בכתובת הבאה.

Oracle Forms – עכשיו גם בנייד
אנו ב-OraPlayer זכינו בהזדמנות להציג בוועידת Oracle OpenWorld 2012 את הפיתרון שלנו למכשירים ניידים. בדיון שהתמקד במודרניזציה של Oracle Forms, הדגמתי כיצד יכולים לקוחות Oracle Forms  להאריך את חיי השירות של היישומים שלהם באמצעות הפעלה של יישומי Forms קיימים במכשירים ניידים בעזרת OraPlayer, עם ממשק משתמש של HTML פשוט, ADF או HTML5.

במרבית החברות – עד 79% על פי הערכות אחרונות – פועלים כיום כדי לעבור לענן ולשלב את שירותי האינטרנט במכשירים ניידים כחלק בלתי נפרד מהמודל העסקי. בחברות אלה היו מעוניינים להפעיל את הלוגיקה העסקית במתכונת של שירותי אינטרנט, כדי למצות את ההזדמנויות הרבות להגביר את התפוקה, להיכנס לעולם של המכשירים הניידים, ליהנות מכושר הרחבה ולחסוך בהוצאות. אולם, בחברות שמשתמשות במערכות מסורתיות דוגמת Oracle Forms, מציבים המעבר לענן והשילוב במכשירים ניידים אתגרים של ממש.

הפיתרון שאנו מציעים מאפשר להתגבר בקלות על הבעיות, ולהקל על השילוב של הלוגיקה העסקית מ-Oracle Forms במכשירים ניידים. כך, בעזרת ממשק אינטואיטיבי וידידותי למשתמש, יכולים משתמשי Forms – אפילו אנשים שאינם טכניים – להמיר כל תרחיש עסקי למתכונת של שירות אינטרנט שפועל במכשירים ניידים.

אחרי ההרצאה, קיבלתי תגובות מצוינות מהמשתתפים. הרבה מהם אמרו שהם ראו את "הדבר הגדול הבא". עד עכשיו אני לא בטוחה אם הם התכוונו לפתרון שלנו או לבטן ההריונית-חודש-שביעי שלי…

* מיה אורמן היא מנכ"ל OraPlayer – פתרונות למודרניזציה של Oracle Forms

OraPlayer מיוצגת בישראל על ידי אדוונטק. דמו ופרטים נוספים אפשר למצוא באתר או בפנייה לכתובת הדוא"ל הבאה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים