חברת היי-טק ישראלית תובעת את מיקרוסופט בטענה לפגיעה בתחרות

פאסט פיתחה את חנות האפליקציות PC App Store, העלתה אותה ל-Microsoft Store - וזו הורדה על ידי חברת הענק ● כתוצאה מכך, היא תובעת את מיקרוסופט בשני מיליון שקלים ● טרם התקבלה תגובת מיקרוסופט

מעניין מה יחליט בית המשפט...

חברת ההיי-טק הישראלית פאסט קורפורייט (Fast Corporate) הגישה באחרונה לבית המשפט המחוזי בתל אביב כתב תביעה ובקשה לצו מניעה נגד מיקרוסופט העולמית ומיקרוסופט ישראל, בטענה לפגיעה קשה בעסקיה וחשש למניעת תחרות. סכום התביעה הוא שני מיליון שקלים, לצרכי אגרה בלבד, ובסביבת החברה מעריכים את הנזקים בעשרות מיליוני דולרים.

פאסט קורפורייט פיתחה את PC App Store, שהינה חנות אפליקציות שפועלת על גבי מערכות ההפעלה השונות של Windows, ומציעה למשתמשים שלל תכונות ויישומונים. מכתב התביעה עולה כי מאז פיתוחה של החנות ויציאתה לשוק לפני כשלוש שנים, היא פעלה על גבי מערכות ההפעלה של Widows באופן רציף וללא תקלות מיוחדות. "אולם", ציינה התובעת, "באחרונה ממש, באופן תמוה ובלתי מוסבר, החליטו מיקרוסופט ומיקרוסופט ישראל לחסום ולמנוע את התקנתה והפעלתה של תוכנת ה-PC App Store במערכות ההפעלה השונות של Windows. בתוך כך, הן החליטו, על דעת עצמן ובאופן חד צדדי, לסווג אותה כ-'תוכנה לא רצויה פוטנציאלית (PUA)'". בפאסט אומרים כי ההחלטה נעשתה בחטף ומבלי שניתנה לה התראה מראש.

פאסט ביצעה בדיקה ראשונית וטענה כי התוכנה הוסרה בלא פחות מ-860 אלף מחשבים של לקוחות שלה, המהווים יותר מ-50% מלקוחותיה. כמו כן, נטען, מיקרוסופט חסמה את הורדת חנות האפליקציות על ידי לקוחות חדשים.

לטענת פאסט, להחלטה לסווג את PC App Store כתוכנה לא רצויה אין כל בסיס, והיא לא עומדת בקריטריונים לסיווגה של תוכנה כלא רצויה, שמיקרוסופט עצמה מפרסמת.

"מיקרוסופט מחזיקה את השאלטר"

בתביעה טוענת פאסט כי מיקרוסופט "מחזיקה את השאלטר" על הורדת, התקנת והפעלת ה-PC App Store, בעוד שהיא מאפשרת רכישת אפליקציות באמצעות החנות שלה – Microsoft Store, שאליה ניתן לגשת הרבה יותר בקלות – דרך לחיצה על כפתור ה-"התחל" במחשב. בכך, לטענת פאסט, מיקרוסופט והיא הן חברות שמתחרות זו בזו בתחום שיווק ומכירת תוכנות ואפליקציות. יתרה מזאת, בפאסט טוענים שלמיקרוסופט יש יתרון בתחרות, בכך שבעוד שחנות האפליקציות שלה כבר מותקנת על המחשב של הלקוח, כחלק מ-Windows, כדי להתקין את PC App Stire צריך לבצע הורדה, התקנה והפעלה בצורה אקטיבית.

כיצד עסקת מיקרוסופט-אקטיוויז'ן בליזארד קשורה לכתב התביעה?

בפאסט נתלים כנימוק להצדקת התביעה שלהם בעסקת הרכישה של מיקרוסופט את אקטיוויז'ן בליזארד "בסכום אסטרונומי של 69 מיליארד דולר", כלשון כתב התביעה. העסקה, ציינו בחברה, "העלתה אצל הרגולטורים בכל רחבי העולם חששות כבדים ומשמעותיים לפגיעה בתחרות והעלאת מחירים. על מנת לנסות ולשכך את חששות הרגולטורים בעולם בנוגע לפגיעה בתחרות ולשכנעם לאשר את העסקה, בראד סמית', סגן יו"ר מיקרוסופט, פרסם באתר האינטרנט של החברה הצהרת עקרונות בנוגע לפיתוח ושימוש בחנויות אפליקציות חיצוניות על גבי מערכות ההפעלה של Windows, שבה הצהיר כי החברה מבקשת לקדם את התחרות בשוק חנויות האפליקציות. בכלל זה, הוא הצהיר שמיקרוסופט תאפשר שימוש בחנויות אפליקציות חיצוניות ב-Windows".

לטענת התובעת, ההחלטה של הענקית מרדמונד לחסום את חנות האפליקציות שלה מנוגדת להצהרה זו, ונובעת מרצונה "לשמר שלא כדין את המונופול שלה בתחום חנויות האפליקציות, למנוע כל תחרות בה ולעשות עושר ולא במשפט על גבה של פאסט, שכן חסימת תוכנת ה- PC App Store תביא למעבר של לקוחות לחנות האפליקציות שלה, Microsoft Store".

פאסט נוסדה על ידי זאק דחוביץ', משרדיה ממוקמים ברעננה והיא מעסיקה כ-50 עובדים. דחוביץ' החל את דרכו בתחום ההיי-טק בשירותו הצבאי, כראש מערך החקירות של עבירות המחשב במצ"ח. לאחר מכן הוא הקים את סקיור-או-אל – חברת אבטחת מידע באמצעות טכנולוגיית פרה וירטואליזציה, שעליה הוא קיבל את פרס המדען הראשי ממשרד התמ"ת. בהמשך הוא הקים את Reimage, שפיתחה תוכנה אוטומטית לתיקון מחשבים מרחוק ושנמכרה לטדי שגיא. חברה נוספת שאותה הוא ייסד, הפעם בשותפות עם איירון סורס, היא קליק מי אין – חברת הפצת ופיתוח תוכנה, לרבות מוצרי גיבוי, שיתוף מרחוק, פקס ומוצרי אנליטיקה.

הדיון בצו המניעה צפוי להתקיים מחר (ב'). התביעה הוגשה באמצעות עורכי הדין משה ברהוד, בני אשכנזי ויוסי רוזנבלום ממשרד שטיינמץ, הרינג גורמן ושות'. מערכת אנשים ומחשבים פנתה למיקרוסופט לבקשת תגובה, וזו טרם נתקבלה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים