תת-אלוף (מיל') יאיר כהן: "יש להקים מרכז סייבר לאומי ואזרחי שיעבדו בתיאום מוחלט"

"המרכז הזה צריך להכיל את כל מאגרי המידע, לרבות רשתות התקשורת והתשתיות החשופות לפעילות סייבר טרור", אמר כהן - ראש חטיבת מודיעין וסייבר באלביט מערכות ● לדבריו, "מדברים הרבה על סייבר, אבל עושים מעט. אנחנו נמצאים בסכנה הגנתית, ועל פי קצב הדברים כעת אין לנו סיכוי להיות מעצמה בתחום"

"על המדינה להקים מרכז סייבר לאומי ואזרחי שיעבדו במשותף ובתיאום מוחלט", כך אמר תת-אלוף (מיל') יאיר כהן, ראש חטיבת מודיעין וסייבר באלביט מערכות.

כהן היה בין הדוברים בכנס השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי, שעסק בנושא הסייבר והופק על ידי אנשים ומחשבים. הכנס התקיים שלשום (ג') במשרדי המכון בתל אביב, בהשתתפות יותר מ-300 בכירים מהמשק וממגזרי הצבא, הביטחון, התעשייה והכלכלה. הנחה אותו ד"ר גבי סיבוני, ראש התוכנית ללימודי סייבר במכון.

לדברי כהן, הטיפול בסייבר מחייב ראייה כוללת של התשתיות האזרחיות והצבאיות, אשר עלולות להיפגע כתוצאה מפעילות סייבר. "המרכז הזה צריך להכיל את כל מאגרי המידע, לרבות רשתות התקשורת והתשתיות החשופות לפעילות סייבר טרור", אמר כהן. הוא הוסיף, כי "הסייבר גרם לכך שכל המושגים שאנו מכירים בעולם הלוחמה והמודיעין השתנו. יש לדבר על עולם מודיעיני אחר חדש, עם כלי סימולציה חזקים מאוד, שיידעו להגיד לנו איך כל פעילות תשפיע על תשתיות התקשורת שלנו. זה תפקידו העיקרי של מרכז הסייבר".

ראש חטיבת מודיעין וסייבר באלביט מערכות הדגיש את הקשר ההדוק שקיים בין ההיבט הביטחוני והאזרחי בתחום הסייבר. "קחו למשל את חיל האוויר. לכאורה, אנו בטוחים שהוא מוגן היטב, וזה אכן נכון. אבל מה יקרה אם במקום שבו נמצאים הטייסים יפול טיל, ולא יהיה מים או חשמל? זה דבר שהם לא יכולים לשלוט בו, וכאן בא ההיבט האזרחי", אמר כהן.

"מדברים הרבה על סייבר, אבל עושים מעט. אנחנו נמצאים בסכנה הגנתית, ועל פי קצב הדברים כעת אין לנו סיכוי להיות מעצמת סייבר", הזהיר כהן. לדבריו, הנתונים העדכניים אומרים, כי בכל רגע נתון יש כ-450 מיליון התקפות סייבר. זאת, לעומת 350 מיליון לפני שנה, כך על פי נתונים שפרסמה צ'ק-פוינט (Check Point). "מציינים כי סייבר זה אסטרטגי", הוסיף כהן, "אולם אנחנו חייבים להגדיר מחדש למה אנו מתכוונים במילה אסטרטגי. לפני שנה חדרו האקרים לאתר תמים של ארגון שתורם אוכל לנזקקים לקראת ראש השנה. הם הופיעו בטלוויזיה ואמרו, כי זה יקשה עליהם לאתר את כל הנזקקים. האם זה אסטרטגי או לא?".

כהן הדגיש, כי הסכנות מסייבר אינן רק מהתקפות על מערכות מיחשוב, אלא מהתוצאה שהן עלולות לגרום – שיבוש החיים הפיזיים. כך, הוא פירט אודות מדינה גדולה בדרום אמריקה, אשר סובלת מזה זמן רב מהתקפות האקרים על רשת החשמל שלה, שבשנת 2009 סבלו 60 מיליון תושביה מעלטה מוחלטת. "המסקנה המתבקשת היא שעלינו להבין שכללי המשחק השתנו, וצריך ללמוד כיצד להגן על עצמנו".

לדבריו, כאשר מדברים על סייבר, נוטים לדבר על מוצרים. "מרכיב המוצרים שלכאורה נועדו להגן עלינו חשוב מאוד, מאחר שמשקלם קטן. עובדה היא שלמרות שהמוצרים נעשים כל הזמן משוכללים, אנחנו עדיין מותקפים כל הזמן. ההסבר לכך הוא שיש הרבה דברים שאנו לא מודעים להם, ולא יודעים לנתח אותם", אמר כהן.

בסיום דבריו התייחס גם לדוברים אחרים, שטענו כי נדרשת רגולציה בתחום: "אני מסכים לכך, אבל הרגולציה חייבת להיות ממוכנת, כדי שיהיה תיאום ושקיפות בין כל הגורמים. כך, ברגע שתצטרך לפעול תעשה זאת בלחיצת כפתור".

.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אבי

    רק חסר המשפט: תשלמו לי שאעשה את זה עבורכם. מתקפת הסייבר הכי משמעותית למדינת ישראל ובעולם היא מתקפת אנשי העסקים שמצאו את כל בורי העולם מוכנים לשלם כל מחיר עבור כסת"ח רדוד.

  2. יובל

    עוד סיפורים ואגדות של יוצאי צה"ל שמחפשים את הרווח הבא..

אירועים קרובים