מוזיאון ישראל וגוגל העלו לרשת את מגילות ים המלח

האתר מנגיש בטעינה מהירה דימויים מהמגילות באיכות גבוהה, כולל אפשרות חיפוש ושיתוף, וכן קטעי וידיאו וטקסט המספקים הסברים מלווים לכתבי היד הללו ולהיסטוריה שלהם ● ג'יימס סניידר, מנכ"ל מוזיאון ישראל: "המגילות הן בין הממצאים החשובים ביותר שנמצאו מתרבות העולם המונותאיסטי ומייצגות מבחר ייחודי של חפצים השמורים באוסף האנציקלופדי של המוזיאון. כעת, בשל השותפות עם גוגל, אנו יכולים להביאן לקהל רחב ככל האפשר"

רוצים לקרוא את תיאור מלחמת בני האור בבני החושך, שבסופה – לאחר עשרות שנות מאבק, ינצחו בני האור, יחזרו לירושלים ויקימו את בית המקדש? מהיום ניתן לעשות זאת: מוזיאון ישראל וגוגל (Google) חנכו היום (ב') את פרויקט ההעלאה לרשת של מגילות ים המלח (המגילות הגנוזות).

הפרויקט מאפשר לגולשים לבחון ולחקור את כתבי היד העתיקים האלה מתקופת בית שני ברזולוציה גבוהה. האתר פותח בשיתוף גוגל (Google) והוא מנגיש בטעינה מהירה דימויים מהמגילות באיכות גבוהה, כולל אפשרות חיפוש ושיתוף, וכן קטעי וידיאו וטקסט המספקים הסברים מלווים לכתבי היד הללו ולהיסטוריה שלהם.

מגילות ים המלח, ובהן כתבי היד העתיקים ביותר של התנ"ך שנתגלו, מאפשרות התבוננות מעמיקה בחברה היהודית בארץ-ישראל בימי הבית השני, הם ימי התַנאים וגם תקופת ערש הנצרות. חמש מגילות שלמות הועלו לרשת בשלב זה וניתן להגיע אליהן בכתובת הבאה.

המגילות הן מהמאה השלישית לפני הספירה ועד המאה הראשונה לספירה. הן נתגלו בשנים 1956-1947 ב-11 מערות לחופיו הצפון-מערביים של ים המלח. נהוג לייחס אותן  לכת יהודית מבודדת, המכונה במגילות "עדת היחד", שהתיישבה בקומראן שבמדבר יהודה. הן שוכנות במוזיאון ישראל מיום פתיחתו ב-1965.

לדברי ג'יימס סניידר, מנכ"ל מוזיאון ישראל, "המגילות נשתמרו במצב הטוב ביותר והן השלמות שאי פעם נתגלו. הן בין הממצאים החשובים ביותר שנמצאו מתרבות העולם המונותאיסטי ומייצגות מבחר ייחודי של חפצים השמורים באוסף האנציקלופדי של המוזיאון. כעת, בשל השותפות עם גוגל, אנו יכולים להביאן לקהל רחב ככל האפשר".

חמש המגילות שעברו דיגיטציה עד כה הן: מגילת ישעיהו השלמה, שנכתבה בשנת 125 לפני הספירה בקירוב והיחידה מהמגילות המקראיות שנשתמרה בשלמותה; מגילת סרך המלחמה, שנכתבה בין המאה ה-1 לפני הספירה למאה ה-1 לספירה ומתארת את מלחמת בני האור בבני החושך, שתימשך 49 שנים – שבסופן ינצחו בני האור ויוכלו לחזור לירושלים ולקיים את עבודת האלוהים כהלכתה במקדש העתידי, שיעמוד בדרישותיהם ההלכתיות המחמירות; מגילת המקדש, מראשית המאה ה-1 לפני הספירה, העוסקת בפרטי הדברים הקשורים לבניין בית-המקדש ולעבודה בו, ומציעה תכנית של מקדש עתידי, דמיוני. המגילה כתובה על קלף בעובי עשירית המילימטר, והיא הדקיקה ביותר שנמצאה; מגילת סרך היחד, המתארת את אורח חייה של העדה; ומגילת פשר חבקוק, בה יש פרשנות לשני הפרקים הראשונים בספר חבקוק, המקרינה על אודות חיי הרוח של כת קומרן המבודדת ועל תפיסת הקהילה את עצמה.

כל החמש ניתנות לתקריב (זום-אין), כך שאפשר לבחון את הפרטים מקרוב במדויק, שכן הם צולמו ברזולוציה של עד 1200 מגה פיקסל, כמעט פי 200 מאשר במצלמה ביתית סטנדרטית. כך, אפשר להבחין בפרטים שאינם נראים בעין בלתי מזוינת. הצילום נעשה בפלאש עם הגנה מקרניים על-סגולות בחשיפה של 1/4,000 לשנייה, כדי למזער את הנזק שעלול להיגרם לכתבי היד הרגישים הללו. ניתן לנווט במגילת ישעיה על-פי עמודה, פרק או פסוק. בנוסף קיים כלי שמאפשר לקבל תרגום של הטקסט לאנגלית וכלי נוסף שמאפשר לגולשים להוסיף תרגום בשפות אחרות.

פרופ' יוסי מטיאס, מנכ"ל מרכז המו"פ של גוגל בישראל אמר כי "בפרויקטים דומים שהיינו מעורבים בהם בעבר, ובהם Art Project , אוסף יד ושם ואוסף מוזיאון הפראדו במדריד, אנשים הרחיבו את ידיעותיהם ואת הבנתם באירועים מכוננים בהיסטוריה באמצעות גישה מקוונת למסמכים ולאוספים. נסייע בהעלאת חלקים נוספים מהמגילות לרשת".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים