"החיבור בין נשים ונערות למדע ולטכנולוגיה – לא מספיק הדוק"

"יש הרבה דיבור בנושא, אבל עדיין לא הגענו לתוצאות מדהימות", אמרה ד''ר דורית דור, בכירה בצ'ק פוינט ● לדבריה, "לא ברור האם אין פתרונות נכונים או שלא השקענו מספיק, אבל לא הצלחנו לממש את היעד הזה"

ד''ר דורית דור, סמנכ''לית טכנולוגיות גלובלית בצ'ק פוינט.

"החיבור בין נשים ונערות למדע ולטכנולוגיה לא מספיק הדוק. יש הרבה דיבור בנושא, אבל עדיין לא הגענו לתוצאות מדהימות. הבעיה מורכבת משני וקטורים – נשים בטכנולוגיה ונשים ומנהיגות. בשני וקטורים אלה, הנשים מהוות מיעוט, והשיעור הקטנטן של חיבורם יחד הוא אסון גדול", כך אמרה ד"ר דורית דור, סמנכ"לית טכנולוגיות גלובלית בצ'ק פוינט.

ד"ר דור התראיינה לאנשים ומחשבים לרגל היום הבין לאומי לנשים ונערות במדע, המצוין היום (א'), ה-11 בפברואר. יום זה נקבע ב-2015 על ידי האו"ם, במטרה לקדם נשים בתחומי ה-STEM (ר"ת Science, Technology, Engineering ו-Mathematics – מדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה). נשים עדיין מהוות מיעוט במקצועות אלה, על אף שבישראל ובמדינות נוספות נעשו ונעשים מאמצים רבים לקדם נשים בתחומים הללו, שנחשבים "גבריים".

"זה משהו שלא הצלחנו לפתור – איך לגרום לכך לקרות", אמרה דוד. "למרות הדיבורים הרבים, זה לא מצליח להיתרגם לעשייה. לא ברור האם אין פתרונות נכונים או שלא השקענו מספיק, אבל ברור שלא הצלחנו לממש את היעד הזה, וכך הביצוע נותר מאחור".

"אין מודלים שניתנים לשכפול בצורה טובה מספיק"

לדברי ד"ר דור, "חלה התקדמות, במובן שיש המון מודעות לעניין והנושא נדון פומבית. יש חשיבה על היקף הנשים המשתתפות בפאנלים טכנולוגיים, חברות מביטות על גיוס נשים ויש דיבור על קידום מנהיגות נשית. אולם, לא פתרנו את כל הבעיה, במובן של בניית מודלים שניתנים לשכפול בצורה טובה מספיק. באופן אבסורדי, הבעיה מתחילה בגיל מאוד צעיר, בבית הספר היסודי. משום מה, אנחנו לא מצליחים לגרום לילדות ולנערות לרצות ללמוד את מקצועות ההיי-טק, אף על פי שברור שזה יסדר להן את החיים בהיבטי הכסף והקריירה".

איך עושים זאת? כיצד פותרים את הבעיה?
"האופן הנכון הוא לפתור את הבעיה בתוך תהליכי העבודה הרגילים – ולא ליצור מסלולים מיוחדים. מודלים שמציעים העסקה אחרת ונפרדת אינם הפתרון הנכון. יש להביא את הנשים המתאימות לעבודה ושיחולו עליהם כל הנהלים – ולא ליצור מסגרות נפרדות, למשל, עבור נשים חרדיות.

בנוסף, יש לטפל בהליכי בחירה מוטים תוך כדי הגיוס. צריך להימנע מבחירות גנריות, של 'גבר אשכנזי לבן שגר במרכז הארץ', ולאפשר להליך הגיוס להיות יותר שוויוני ולהתעלם מהטיות ידועות. לדוגמה, ההטיה שגברים טובים יותר בשרטוט אופק ההעסקה שלהם מנשים ועושים זאת באופן מרשים. ניתן לבודד רעשים ולנטרל זאת בכמה דרכים, למשל במשימת תרגיל או פרויקט, שבה המועמד נבחן לפי עשייתו ולא דיבוריו".

ההתחלה של קידום נשים בעולם ההיי-טק - בחינוך.

ההתחלה של קידום נשים בעולם ההיי-טק – בחינוך. צילום: ShutterStock

"הצעדים חשובים אבל קטנים"

בין 2016-2022 הייתה ד"ר דור חברה בהנהלת ארגון She Codes, שמעודד שילוב נשים בתעשיית ההיי-טק. היא משתתפת במיזמים חינוכיים, דוגמת TOP 15. ב-2005 היא נבחרה לרשימת 50 הנשים המשפיעות של גלובס וב-2018 – לרשימת 21 הנשים שמשנות את ההיי-טק הישראלי של דה מרקר. ב-2019 נכללה ד"ר דור ברשימת הנשים המשפיעות של המגזין פורבס. בשנים 2019 ו-2020 היא נכללה ברשימת The Top 25 Women Leaders in Cybersecurity של The Software Report.

מה את עושה אישית למען קידום נשים?
"אני פועלת לקידום נשים בצ'ק פוינט וחושפת אותן, בין השאר, למודלים של הצלחה. כמו כן, אני עוזרת לגופים המקדמים את התחום, כבר לנערות בגיל צעיר. המטרה היא לעודד נשים לפנות לתחום הטכנולוגיה, אבל אין לי מתכון סודי לפתרון הבעיה. לו הייתי מכירה פתרון שכזה, הייתי רצה ובכל מרצי פועלת כל כולי ליישום שלו. הבעיה לא פתורה. הצעדים בדרך חשובים אבל קטנים – ואף אחד מהם לא מגדיל את ההצלחה בשיעור ניכר, של עשרות אחוזים".

ד"ר דור אמרה ש-"אמנם, עברו הימים שבהם היה שיח סקסיסטי, כיום השיח הוא הרבה יותר שוויוני, ועדיין, הבעיה היא שאחוז המועמדות – לגיוס או לקידום – הוא קטן מאוד. הבעיה נחלקת לשניים: יש "צנרת' ויש בחירה. נדרש להגדיל את היקף הנשים שמגיעות ל-'צנרת', ובמקביל, צריך לשפר את הליך הבחירה. ההיבט הכמותי מעניק סיכוי להגיע לאיכות. אז, יש לטפל בנשירה של נשים ממקצועות הטכנולוגיה".

לסיכום, מהי ההמלצה שלך לנערות וצעירות בכלל שמתלבטות האם להיכנס לעולם ההיי-טק?
"לעשות את זה. חד משמעית. ההמלצה שלי לכל צעירה ששוקלת לפתח קריירה בתחום היא ללכת לשם. ההיי-טק כולל אוסף של מקצועות מתגמלים, שמאפשרים גמישות בעבודה ופיתוח קריירה יחד עם חיים אישיים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים