בלעדי

הכירו את קצינת התקשוב שמסייעת למלחמה בחיזבאללה

סרן יובל, קצינת הקשר (המנמ''רית) של חטיבה 474 ברמת הגולן, ערוכה, לדבריה, להסלמה בגזרה הצפונית ● בראיון לאנשים ומחשבים היא מספרת כיצד ואילו מערכות תקשוב משמשות את החטיבה

סרן יובל, הקשר''חית (קצינת קשר חטיבתית, מנמ''רית) של חטיבה 474 באוגדה 210.

"הגעתי לחטיבה לפני שלושה חודשים והתחלתי להכין תוכניות למימוש הפעילות בתפקידי החדש. בחלוף זמן קצר הגיעה השבת הארורה של ה-7 באוקטובר, ונדרשתי לייצר תמונת מצב אמינה למקבלי ההחלטות: התמונה מורכבת מדווחים מהים, מהיבשה ומהאוויר, מתגבשת וכך מייצרת יכולת להבין היכן הבעיות המרכזיות, ועל פיהן לספק תובנות למפקדים, שהם מקבלי ההחלטות, מהי הדרך הנכונה להפעיל את הכוחות בשטח", כך אמרה סרן יובל, הקשר"חית (קצינת קשר חטיבתית, מנמ"רית) של חטיבה 474 באוגדה 210 שברמת הגולן.

סרן יובל, בת 25, מתגוררת במרכז הארץ, ולפני כן שירתה בתקשוב, באוגדה 162. "עם פרוץ הלחימה", אמרה, "החטיבה נערכה לקלוט גדודי מילואים אורגניים ולפרוס את הכוחות בהתאם לתרחישים".

היא הסבירה כי "התפקיד שלי כולל שלושה כובעים: האחד הוא עולם הקשר, ה-C ב-ICT, ותפעולו על כלל כלי הרכב, הנגמ"שים והטנקים, כמו גם תפעול התקשורת בחמ"לים. הכובע השני הוא עולם המחשבים. יש לנו מגוון מערכות IT, בסביבות מחשוב שונות, ועלינו לדאוג לכשירות המלאה של כולן. בכל יחידת קצה בשטח, מהלוחם ועד לטנק, יש לוודא שכלל היישומים, אמצעי התקשורת והקשר ומערכות השו"ב יעבדו, ושיהיה לכל אחד ואחת את המידע הרלוונטי והנכון. בכובעי השלישי אני מפקדת פלחי"ק (פלוגת תקשוב), שמונה עשרות חיילים, חלקם במילואים. הפלוגה מעניקה שירותי ICT לחטיבה, לגדודים ולפלוגות".

לדבריה, "מערכות ה-ICT הן התשתית הבסיסית לייצר את תמונת המצב. הן בנויות מכמה שכבות, לטובת ורסטיליות, יתירות, גמישות ושרידות. המטרה שלי היא להעניק רציפות תפקודית בלחימה לכלל מאות ה-'לקוחות' שלי". סרן יובל הוסיפה כי "ה-'לקוחות' משתמשים במערכת השו"ב משואה בגרסה 750. נדרשנו עם פרוץ המלחמה לקלוט חיילי מילואים שהיו להם מערכות בגרסה 700, וערכנו הסבה זריזה. שדרגנו גרסאות וערכנו התאמות מגרסה 700 – לטובת ניהול יומיומי אחוד של התהליכים. בנינו את מערך התקשוב לטובת חפ"ק חטיבתי קדמי, הפרוס בשטח סביב השעון, עם כשירות מלאה ושילוב, או התממשקות, למערכות של חטיבות וזרועות אחרות". בנוסף, ציינה, "הלוחמים משתמשים ברשת הסלולר הצבאית המוצפנת, שושן אדום, ויש לנו יכולת הקמה ופריסה במהירות של תאי קשר – ככל שנידרש לכך".

מערכת על שם הקצין הבכיר ביותר שנהרג באינתיפאדה השנייה

"עוד העלינו באוקטובר השנה לאוויר את מערכת דרור", ציינה סרן יובל. זו מערכת הערכת מצב, שמאפשרת למפקדים בשטח לקבל החלטות מבוססות מידע ולהבין מה קורה בגזרתם. מדובר בפלטפורמה מבוססת ענן מבצעי, שמספקת למפקדים מידע מונגש בשפה הצה"לית, מותאם לגזרתם, תוך התבססות על נתונים משותפים – בהקשרי זמן ומרחב – מהחטיבה ועד לפיקוד. המידע מתקבל מנתונים שמגיעים מחיישנים בגזרה, לצד ההיסטוריה שלה, תוך הקשרים לוגיים בין אירועים.

אל"מ דרור ויינברג ז"ל, שהמערכת קרויה על שמו.

אל"מ דרור ויינברג ז"ל, שהמערכת קרויה על שמו. צילום: Adir.sh, מתוך ויקיפדיה

המערכת מכונה דרור על שם אל"מ דרור וינברג ז"ל, הקצין הבכיר ביותר שנהרג באינתיפאדה השנייה. אל"מ וינברג, יוצא סיירת מטכ"ל ומפקד יחידת מגלן, שימש מפקד חטיבת יהודה (חטיבת חברון) באוגדת איו"ש. כמח"ט הגזרה, הוא הצליח לקשור קשרים טובים עם המתנחלים ועם הפלסטינים כאחד. הוא הקפיד על לחימה נחושה במחבלים באופן ממוקד ונקודתי, ללא פגיעה מיותרת באזרחים חפים מפשע. המהלך זכה להצלחה, וחברון נחשבה לאזור רגוע באופן יחסי.

אל"מ וינברג נהרג בנובמבר 2002, בפיגוע שחוליית מחבלים ביצעה בציר המתפללים בחברון. וינברג חש לאירוע, וכשיצא מהג'יפ כדי לאתר את המחבלים, נפגע מכדור ומת מפצעיו תוך זמן קצר. כמה חודשים לאחר מותו ילדה אלמנתו בן, שלו ניתן השם דרור נחמיה.

לדברי סרן יובל, "המערכת מאפשרת לכל 'לקוח' להביט על המידע הרלוונטי לו – מה שתצפיתן המודיעין נדרש לו שונה ממה שמפקד החטיבה צריך. היא שואבת מידע משלל גורמים: חיישנים, מערכות תצפית, מערכת משואה ומערכות נוספות, וכך ניתן לקבל תמונת מצב אינטגרטיבית, המשלבת בין מידע מודיעיני ומבצעי". המערכת מתממשקת למערכות השו"ב משואה וצי"ד. סרן יובל ציינה ש-"כלל המערכות מייצרות תמונת מצב, אש, מודיעין, איסוף – וככה כולם מקבלים תמונת מצב אחת, אחודה".

ה-"יוטיוב" של צה"ל

"מערכת נוספת שהלוחמים משתמשים בה היא זד-טיוב (ZTube) – רשת שיתוף הסרטונים המבצעית של צה"ל", אמרה. "זו רשת וידיאו לשימוש פנימי של הצבא, שמטרתה היא להנגיש את תכני הווידיאו ואת התרחישים המבצעיים בצורה טובה ורחבה יותר ממה שהיה נהוג בעבר. כך המפקדים יכולים לקבל גישה מהירה ופשוטה לתכנים המבצעיים לצורכיהם, ולצפות בשידורים חיים".

לדברי סרן יובל, "המערכת משמשת אותנו לצרכים מבצעיים. היא מאפשרת לבדוק את החיישנים הרלוונטיים או את סרטוני הווידיאו הקשורים לגזרה, ובכל רגע נתון. האפליקציה מוסיפה למפקדים עוד ממד, של וידיאו. הם משתמשים בו לטובת דיוק הפגיעה במטרות. זה מצמצם את זמן ה-Sensor2Shooter. המפקדים רואים יותר וטוב יותר את שדה הקרב, וכך גם בחמ"ל".

לסיכום אמרה סרן יובל כי "הצוות שלי ואני ערוכים, חד משמעתית, למצב שבו, חלילה, תהיה הסלמה בגזרה. אנחנו נמצאים בכוננות מרבית, וצוותים שלי נשלחים לטפל בתקלות בשטח ולהעלות את הכשירות של התקשוב. השאיפה היא למנוע תקלות בטרם הן נוצרות, ובמקביל לתקן אותן במהירות. נמשיך להטמיע עוד מערכות ויישומי דיגיטל – הן בשל החשיבות שלהן, והן בגלל הדרישה מהמפקדים ומהשטח".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. חדל קשקשת

    תודה על המידע המיותר. לנו הוא מועיל. ח.זבללה.

אירועים קרובים