פרסום ראשון

אל"מ עומר כהן ימונה לתפקיד קשר"ר

ההחלטה על המינוי התקבלה אתמול (ב'), כחלק מסבב מינויים חדש בצבא, בהוראת הרמטכ"ל, רב אלוף הרצי הלוי ● אלוף משנה כהן ימונה לקצין הקשר והתקשוב הראשי ויועלה לדרגת תת-אלוף

ימונה לקשר"ר החדש. אלוף משנה עומר כהן.

אלוף משנה עומר כהן ימונה לקצין הקשר והתקשוב הראשי ויועלה לדרגת תת-אלוף, כך פורסם אמש (ב') במסגרת סבב מינויים חדש בצבא, עליו החליט הרמטכ"ל, רב אלוף הרצי הלוי.

באוגוסט 2019, אל"מ עומר כהן מונה ל-מקשא"פ (ר"ת מפקד קשר ואלקטרוניקה פיקודי, למעשה – מנמ"ר) של פיקוד הדרום. כהן התגייס לצה"ל ב-1995 וצבר רזומה ארוך שנים. כאשר כהן מונה לתפקיד מקשא"פ פיקוד הדרום, הוא החליף בתפקיד את אל"מ יוסי כראדי. כעת יחליף כהן שוב את כראדי, המשמש כקשר"ר הנוכחי.

אל"מ כהן נולד ב-1977 בקריית טבעון, הוא נשוי ואב לשלושה, ומתגורר ברמת צבי. לאחר קורס קצינים, שימש בשנים 1997-1998 כקצין תקשוב גדודי בגדוד שקד שבחטיבת גבעתי. בשנים 1998-2000, היה כהן סגן קצין הקשר החטיבתי בחטיבה הדרומית. לאחר מכן, בשנים 2000-2001, הוא היה מ"פ בגדוד התקשוב של פיקוד דרום. בין 2002-2004 שימש כקצין הקשר של החטיבה הצפונית בעזה.

בשנים 2004-2006, היה כהן קצין הקשר של חטיבת גבעתי. לאחר מכן, בשנים 2006-2007, כהן כיהן כסגן מפקד גדוד התקשוב באוגדה 98. בהמשך דרכו הלך כהן ללמוד. בשנים 2011-2013, שימש כקצין אג"ם של התקשוב בפיקוד דרום. בין השנים 2013-2015, היה מפקד גדוד אמירים ביחידת חושן. התפקיד הבא שלו היה מפקד גדוד התקשוב של אוגדה 162, אותו מילא בין 2015-2017. בשנתיים שלאחר מכן, כהן שימש בשני תפקידים באגף התקשוב וההגנה בסייבר. כהן הוא בוגר לימודי הנדסה, תעשייה וניהול באוניברסיטת אריאל.

תת-אלוף יוסי כראדי, קצין קשר ותקשוב כראשי.

תת-אלוף יוסי כראדי, קצין קשר ותקשוב כראשי. צילום: ניב קנטור

התפישות והאתגרים שיועברו מהקשר"ר העוזב כראדי לכהן

כראדי היה בין הוגי התפישה שמאפיינת כיצד ייראה תפקיד הקשר"ח (ר"ת קצין קשר חטיבתי) ב-2030. התפישה מחלקת את התפקיד לתקשוב, ללומ"ר (לוחמה מבוססת רשת), ללוחמה אלקטרונית (מה שכונה בעבר לוחמת ספקטרום) ולסייבר. את הספקטרום חילקו להגנה ולהתקפה. כאשר נכנס כראדי לתפקיד קשר"ר, זו הייתה הפעם הראשונה שנוסח מסמך כתוב, של תפישת 'עד קצה המימד', שאומרת שקצין הקשר של פעם, שהיווה בעיקר גורם מאפשר לתוכנית המבצעית – צריך וחייב להיות מפקד מאמץ של חמישה תחומים: לומ"ר, תקשוב, ספקטרום, מידע וסייבר. התפקיד, הכולל כאמור חמישה תחומי פעילות, "נארז" יחד בצורת סמל הטבעות של האולימפיאדה.

אתגר נוסף בו החל כראדי, וכהן צפוי להמשיך להתמודד עימו, הוא שינוי כולל של החיל, לרבות שינוי של מקצועות התקשוב – כך, באגף לקחו 22 מקצועות ואיחדו אותם לתשעה מקצועות רלוונטיים לעידן הנוכחי. עוד תפישת-על אותה החלו לממש בחיל היא לקצר ל-0 את מאות הקילומטרים בין החטיבה למטה, משמע – אם יש חסימה בספקטרום, אז המשמעות היא שלא תהיה למפקדים תמ"כ (תמונות מצב כוחותינו) או מידע, ולכן הכוח התקשובי לא תוכל לייצר רציפות לכוח המבצעי. כך, על מנת להחדיר את התפישה החדשה, נבנתה "קדמא" – תוכנית שלקחה קצינים טכנולוגיים מלוטם ומחט"ל, שעסקו רק בבניין כוח טכנולוגי, ושיבצה חלק מהם כקציני דיגיטל ומידע חטיבתיים או אוגדתיים. כך, ראו בחטיבות ובאוגדות כמה יש ליחידת לוטם להציע, והדבר הוליד כמה וכמה פרויקטים שחיברו בין היחידה לשטח ובעצם קיצרו את המרחק שבין הכוחות בשטח למטה. במקביל, תחת מערך התקשוב, הוקמו שני תתי-מערכים: מידע מבצעי וספקטרום מבצעי. הוחלט כי כעת ישלטו בספקטרום החטיבות והאוגדות והן יפעלו גם בקצה המבצעי.

עוד הוחלט על קורס חדש, B.I Developer – זהו התפקיד המקביל לשולטי ספקטרום – בתחום המידע. זאת מתוך רצון שאנליסטים מבצעיים יהיו צמודים למפקדי החטיבות והאוגדות, ויתחילו "לדבר" מידע.

המשמעות היא שאותם חיילים יידעו לקחת שאילתה של מח"ט שמוטרד מנתיבי חדירה באוגדה 91 והחיכוך על הגדר, לייצר מהבעיה שאילתה מבצעית, להכניס אותה למחשב, לייצר אלגוריתמיקה על אותו מאגר נתונים, ולספק תובנות מבצעיות. תא"ל כראדי אמר באחרונה, כי "'עד קצה המימד' זו בעצם ההבנה שתקשוב, לומ"ר, מידע, ספקטרום, וסייבר מרכיבים את השלם שבשדה הקרב העתידי".

מינויו של כהן ייכנס לתוקף בחודשים הקרובים. המינוי תלוי באישור יואב גלנט, שר הביטחון.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. עגל מרבק

    מפורט מדי. יותר מדי מידע ופחות מד ביטחון שדה. למה מפרטים על כ"ח של כל מני ממונים, תפקידיהם בקריירה הצבעית וכן על תפיסות ותוכניות של הצבא ? What the fuck ?

אירועים קרובים