קריאה בכנסת לממשלה להקים מרכז מו"פ בחברה הבדואית

ח"כ איימן עודה, יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה, וחברי הוועדה קראו למשרד האוצר, שלדבריהם חוסם את הקמת המרכז, לשתף איתה פעולה ולהביא לכך שזה יקרה

יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה, ח"כ איימן עודה.

ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת קראה אתמול (ד') לממשלה להקים מרכז מחקר ופיתוח באחד מיישובי הבדואים בדרום. הקריאה יצאה בתום דיון שנערך בוועדה כחלק מדיונים שנערכו בוועדות שונות של הכנסת לרגל יום הנגב.

יו"ר הוועדה, ח"כ איימן עודה, ציין כי הקריאה היא תוצאה של קונצנזוס בקרב כל חבריה. לדברי ח"כ עודה, מי שחוסם את הקמת המרכז הוא משרד האוצר, והוא ויתר חברי הוועדה קראו למשרד לשתף איתה פעולה כדי לקדם את המהלך. יש לציין כי הוועדה הזמינה את משרד האוצר לשלוח נציג מטעמו לדיון, אולם זה לא הגיע.

ח"כ עודה אמר כי "אם יש קבוצה שהיא המופלה והמוזנחת ביותר היא האוכלוסייה בכפרים הבדואים הלא מוכרים. הדרך לשיפור המצב בכל הנגב היא בין היתר בהקמת מרכז מו"פ, שייתן תקווה לאנשים".

ח"כ יוסף עטאונה, שיזם את יום הנגב בכנסת, הסביר כי "מרכז מחקר ופיתוח בחברה הבדואית לא רק ייתן פוטנציאל תעסוקה לאנשים בה, אלא יהיה מקום יותר נכון לעריכת מחקרים, שלא ינוהלו על ידי אנשים מרחוק, כי אם על ידי אלה שגרים באזור וחווים את הדברים. יש כבר מתווה ברור להקמת כזה מקום, וצריך לעשות זאת במהרה".

"פתיחת מרכז מו"פ בנגב – סיוע לנשים הבדואיות להשתלב בהיי-טק"

דובר נוסף בדיון היה ח"כ יאסר חוג'יראת, שאמר ש-"יש בנגב בדואים רבים שמצליחים בתחומי המחשבים, הרפואה ועוד. פתיחת מרכז מו"פ שכזה תסייע לבדואים להשתלב בהיי-טק, ובמיוחד לנשים הבדואיות. אם מדברים על הגדלת תעסוקת נשים – ניתן לעשות זאת דרך הקמת מרכזי מו"פ".

ח"כ אורית פרקש הכהן, שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה בממשלה הקודמת, ציינה שאחד הדברים שהכעיסו אותה בתהליך שהוביל לתקציב המדינה שהממשלה שהיא הייתה חברה בה העבירה היה הדרישה להתחייבות שלא יוקמו עוד מרכזי מו"פ בישראל. "כמובן שסירבתי לזה", אמרה ח"כ פרקש הכהן, שבתחילת הדיון נבחרה לעמוד בראש ועדת משנה של ועדת המדע והטכנולוגיה לתחום הבינה המלאכותית.

רינת שפרן, מנהלת אגף בכירה למדע וקהילה במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, הציגה בישיבה תוכניות להקמת מרכזי מו"פ אזוריים בפריפריה, לרבות בחברה הבדואית בנגב. היא ציינה כי לכל אחד ממרכזי המו"פ הללו יש ערך וחשיבות.

עוד דיבר בדיון חי'ר אלבז, יו"ר עמותת אג'יק מכון הנגב. הוא אמר כי "הנגב הצפוני הוא סף המדבר של מדינת ישראל, ונפגשים בו שניים מהאתגרים המרכזיים שלה: האתגר הסביבתי, שמתבטא בהתיישבות פרושה, מתקני תשתית מזהמים, תשתיות חסרות ופיתוח מואץ, וסוגיית שינויי האקלים ואסונות הטבע באזור זה, הכוללים עלייה בטמפרטורות, ירידה במשקעים והתגברות של אירועי טבע חריגים, מעל לממוצע העולמי. מרכז מו"פ בנגב יכול לסייע בפיתוח טכנולוגיות שיעזרו להתמודדות מול המצבים והאתגרים האלה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים