יום האישה הבינלאומי 2023

שיעור הנשים בהיי-טק – כשליש

רק שמינית מהנשים – מנהלות בכירות בכלל הארגונים ● כמה מחקרים חדשים שופכים אור על המצב הקיים

חלקן של נשים בהיי-טק - שליש.

בשנת 2022 הועסקו 137 אלף שכירות בענף ההיי-טק בישראל, נתון המשקף את היותן 34% מהשכירים בענף, כך לפי מחקר של רשות החדשנות. מספר השכירות המועסקות בענף גדל ב-16 אלף נשים ב-2022 – נתון המשקף עליה של 13.2% במספר השכירות.

לפי המחקר, קצב הגידול במספר השכירים והשכירות בענף משנת 2014 ועד שנת 2022 היה דומה: מספר השכירים גדל ב-60% ואילו מספר השכירות ב-63%.

כך, מציינים ברשות, 71% מהגברים השכירים בענף ההיי-טק מועסקים בתפקידים טכנולוגיים (תפקידי "טק"), וזאת בהשוואה ל-52% מהנשים.

את הצמיחה המהירה ביותר הציגו השכירות החרדיות בענף ההיי-טק: עלייה של כ-180% מ-2014 ועד 2022. מדובר בקצב מהיר פי שלושה מקבוצות הנשים האחרות. מספר השכירות החרדיות עלה מ-3,000 ל-8,500. החרדיות הצליחו להכפיל את חלקן היחסי בהיי-טק ובמשרות טק מחוץ לענף בתקופה זו.

עוד נתון מעלה, כי חלקן היחסי של השכירות הערביות במשרות הטק שמר על גודלו ועמד על כ-4%. בסך הכל, בשנת 2022 הועסקו במשרות טק, בענף ההיי-טק ומחוצה לו – כ-7,000 שכירות ערביות.

יש להן המון מה לתרום לחברה. בכירות בהיי-טק.

יש להן המון מה לתרום לחברה. בכירות בהיי-טק. צילום: אילוסטרציה. מקור: ShutterStock

מנהלות נשים – 12%

רק ב-12% מהארגונים בעולם הנשים נמצאות בתפקידי ניהול בכירים (C-Suite) או במועצת המנהלים; רק 14% מהנשים נמצאות בארגונים בתפקידי סמנכ"לית בכירה, ורק 16% מהן בתפקידי סמנכ"לית. כך לפי מחקר חדש של יבמ (IBM).

המחקר נערך על ידי מכון IBV (ר"ת – IBM Institute for Business Value) וארגון CHIEF לקידום נשים לתפקידי ניהול, בקרב כ-2,500 מנהלים ומנהלות (בחלוקה מגדרית שווה), בחברות מעשרה מגזרים שונים ב-12 מדינות ברחבי העולם.

מהמחקר עולה, כי שוויון מגדרי בתפקיד ניהול בשוק העבודה העולמי הוא עדיין יעד רחוק. מרבית המשיבים והמשיבות העריכו, כי המגזר שלהם ירשום שוויון מגדרי בעוד עשור מהיום. לכאורה, ציינו החוקרים, זוהי סיבה לאופטימיות, שכן במחקר מ-2019 ההערכה הממוצעת הייתה ששוויון מגדרי בשוק העבודה יגיע תוך 54 שנים. אלא שבמציאות, על פי המגמה שעולה מיתר הממצאים בסקר הנוכחי, שוויון מגדרי עדיין רחוק עשרות שנים: פחות מ-45% מהארגונים הציבו קידום נשים לתפקידי ניהול ואת היעד של שוויון מגדרי כמטרה עסקית רשמית. עם זאת, נרשם גידול ניכר בשיעור הארגונים שהציבו יעדים אלה – לעומת רק 25% מהארגונים בסקר דומה מ-2021.

בהשוואה לסקר מ-2021, נרשמה עלייה קלה בלבד במספר הנשים בתפקידי ניהול בכיר. שיעור הנשים שנמצאות על מסלול הקידום לתפקידי ניהול בכיר (סמנכ"לית, סמנכ"לית בכירה, מנכ"לית) לא התאושש מהרמה שנרשמה בסקר שבוצע ב-2019, טרום הקורונה: 14% מהנשים בתפקידי סמנכ"לית בכירה (לעומת 18% ב-2019) ו-16% בתפקידי סמנכ"לית (לעומת 19% ב-2019).

התפקידים היחידים שבהם הנתונים מתקרבים לשוויון מגדרי הם תפקידים מקצועיים בדרג מתחיל (junior professionals / specialists) – שם שיעור הנשים עומד על 40%. הנתון משקף עלייה קלה לעומת השיעור ב-2021 שעמד על 37%.

מאז הקורונה, ארגונים אמנם יזמו תוכניות לקידום נשים, אבל חסמים מבניים ודעות קדומות עדיין מעכבים קידום נשים: כך, למשל, רק 41% מהמנהלים (הגברים) אומרים, שהנהגת הארגון שלהם מאמינה שאימהות נאמנות ומגויסות לתפקידיהן בדיוק כמו גברים. כמו כן, התכונות הנתפסות כהכרחיות עבור מנהיגים בעולם העסקי נגועות בהטיה מגדרית: הנשאלים בסקר השיבו שגברים בתפקידי ניהול מוערכים בעיקר בשל תכונות כגון יצירתיות, יושרה והיותם מוכווני תוצאות. מנשים בתפקיד ניהול, לעומת זאת, מצפים שתהיינה אסטרטגיות, נועזות, אך גם בעלות תכונות בין-אישיות מפותחות.

"סלילת הדרך לשוויון והכלה מעניקה לארגונים יתרון תחרותי, אך חברות רבות אינן פועלות כאילו הצלחתן תלויה בכך", אמרה קלי צ'מבליס, סגנית נשיאה בכירה ו-COO ביבמ, "כדי לשגשג בעולם המשתנה במהירות, ארגונים חייבים לתת עדיפות לקידום נשים ולכל הקבוצות שהיו חסרות ייצוג מבחינה היסטורית – ולנקוט פעולה כדי לערער חסמים והטיה בלתי מודעת".

דו"ח חדש של ארגון OECD העלה, כי נשים במשרה מלאה מרוויחות בממוצע 24% פחות מגברים בקרב בעלי השכלה גבוהה, ו-22% ביתר רמות ההשכלה. לעומתן, הנשים המועסקות במשרה מלאה בישראל מרוויחות כ-30% פחות מגברים. נתון חמור נוסף מעלה, כי אי השוויון בשכר החציוני בין נשים וגברים בישראל הוא השני הגבוה ביותר מבין 44 המדינות שנכללו בדו"ח. הדו"ח מעלה כי בחלוף השנים, נשים מגיעות להשכלה גבוהה בשיעור גבוה מגברים – עם ייצוג יתר במקצועות החינוך, הבריאות, הרווחה והטיפול, ותת-ייצוג ובמקצועות הקשורים במתמטיקה, טכנולוגיה, מדעים והנדסה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים