"המענה לאתגרי אי הוודאות: שירותי IT מנוהלים בשילוב עננים"

אלון בן-צור, מנכ''ל בינת תקשורת מחשבים, סוקר את הבעיות הכלכליות והאחרות שארגונים חווים, ואת הפתרונות להם – הטכנולוגיים והפנים ארגוניים

אלון בן-צור, מנכ"ל בינת תקשורת מחשבים.

"לפני כשלוש שנים הגיעה מגפת הקורונה, ונדמה היה שהעולם נכנס ל-'מנהרה'. עברנו משבר גדול, שלווה בדחיפות ובעשייה רבה של IT ויישומי דיגיטל בן לילה. היציאה מה-'מנהרה' מפגישה אותנו עם מציאות שונה לחלוטין: כלכלה המאופיינת באי ודאות, אינפלציה וריבית שעולות, בעיות גיאו-פוליטיות, אתגרים בשרשרת האספקה ומחסור בכוח אדם מקצועי שהולך וגדל. כל השינויים האלה אקסוגניים לארגון, מייקרים את עלויות הייצור ופוגעים בשולי הרווח הגולמי. אי אפשר לנצח בהכול, והארגון נדרש לבחור את ה-'מלחמות' שלו. אחת הדרכים להתמודד עם המצב היא יישום של שירותים מנוהלים, הוצאת פעילויות שלארגון אין משאבים או יכולת לנהל בעצמו – בשילוב צריכת IT בענן", כך אמר אלון בן-צור, מנכ"ל בינת תקשורת מחשבים.

בן-צור היה דובר המפתח היום (ד') במליאה המרכזית של כנס בינת יערות הכרמל 2023, שמתקיים זו השנה העשירית. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך השבוע במלון אוריינט בירושלים, בהשתתפות נציגים של מאות מלקוחות החברה ושותפיה העסקיים. את האירוע מנחה העיתונאי אודי סגל, מגיש המהדורה המרכזית בערוץ 13.

לדברי בן-צור, "לפני כחמש שנים, מגמת הטרנספורמציה הדיגיטלית החלה להאיץ. מגפת הקורונה בלמה אותה מעט, למרות ריבוי תהליכי הדיגיטל שהחלו בעקבותיה. הדיגיטל הבטיח הרבה והביא לגידול בתקציבי הפיתוח, ה-IT בארגון הפך עסקי יותר, אולם יש תחושה ש-'התבלבלנו' מעט: הדיגיטל הפך להיות מטרה ולא אמצעי. המטרה האמיתית היא לבנות ארגון צומח, רווחי, מחובר היטב ללקוחותיו".

"שינויים במדדים רבים"

"במצב הנוכחי", אמר בן-צור, "התנאים והמדדים השתנו ומשתנים במהירות, מה שפגע בתוכניות העבודה הארגוניות, שיבש את ה-'מצפנים' ויצר דיסאוריינטציה. נדרש להתאים עצמנו למצב ויחד עם זאת, להיות קנאים לתהליך שהתחלנו – להיות יותר דיגיטליים".

הוא הסביר כי "השינויים היו במדדים רבים, בהם תפיסת העובדים את מקום העבודה שלהם, את נכונותם להתאמץ ואת מהות תפקידם, והעובדה שהפכנו אנוכיים יותר, חוששים לבריאות ולאורח חיינו. דור ה-Z לא ממהר להיכנס למעגל העבודה, מה שמחריף את המחסור בכוח האדם; מחקרים העלו שהעבודה מהבית יעילה פחות – למרות היתרונות שבה, היא יוצרת נזק לאורך זמן, פוגעת בחדשנות וביצירתיות ואף בעובדים; מאבק הסחר בין ארצות הברית וסין על משאבים פוגע בתעשייה ובסדר העולמיים, ובשליטה בתהליכי הייצור; ומחירי האנרגיה עלו. אלה ועוד פוגעים בכלכלה ומזמינים אינפלציה שמרימה את הראש, ריבית שמתקרבת לשיעוריה ב-2008, עלייה בפיטורי עובדים ועליית מחירים".

צילום ועריכת וידיאו: ליטל רובינשטיין

"תפיסת הגלובליזציה, שנכונה בבסיסה ומאפשרת מיטוב, נבלמה וקיבלה מכה, וכעת מדברים על 'רה- גלובליזציה' ועל 'דה גלובליזציה', במטרה ליצור סדר חדש", אמר בן-צור. "אלא שהסוסים ברחו מהאורווה ומדינות עוברות תהליכי לאומיות, לאומנות, הסתגרות והתכנסות".

איך השינויים האלה השפיעו על המנמ"רים?

התשובה של בן-צור לשאלה שלמעלה היא שהם "הביאו לשינוי בסדרי העדיפות של מנהלי ה-IT. הצמיחה העסקית, שהייתה בעדיפות גבוהה בתחילת 2022, ירדה בחשיבותה. עוד ירדה חשיבות המיקוד בלקוחות. מנגד, חשיבות שוק העבודה עלתה, כי כשהמצב קשה, עוזבים את החשוב ומטפלים בדחוף. אנחנו במצב שדומה לאלה שידענו ב-2008 וב-2011, עם תהליכי צמצום שלא מייצרים שינוי. אנחנו עוברים מתפיסה שהעסקים הם החשובים לארגון לתפיסה שהאספקה והביצוע חשובים יותר".

מנכ"ל בינת תקשורת מחשבים עמד בדבריו גם על האתגר הכלכלי: "למרות צמיחה צפויה של 4%-5% השנה, האינפלציה יותר גדולה, מה שמביא לכוח קנייה קטן יותר ולעלייה במחירי ה-IT. מושג המשילות צף והפך למשמעותי בעולם העסקי: קשה לנהל, יש פחות שליטה על העובדים, התקציבים לא גדלים ולמנמ"רים קשה לשלוט ברכש חדש. הלחץ על המנמ"רים הוא עצום. מנהלי האבטחה נשארים בתפקידם פחות משנתיים בממוצע. הארגון נדרש לחשוב ולפעול לטווח קצר, האסטרטגיה נפגעת והאג'יליות הניהולית קטנה מאוד. הארגון צריך לחזור לניהול מעורב, כזבה שמשלב מהלכי תיקון ומיטוב עם המשך עשייה בדיגיטל".

"מנמ"רים נדרשים לפעול בכמה מישורים, ובראשם בעולם הנתונים והמידע", אמר. "יש להסדיר אותם, כדי להבטיח אמת אחת. איגום המידע ושליפה נוחה שלו יאפשרו להיערך לעתיד של AI ואוטומציה, שיבואו בעצימות בעוד שנתיים-שלוש. עוד יש לבחון שילוב של מחשוב ענן ושירותים מנוהלים. מימוש מגמות אלה יסייע לארגון להתאים את עצמו לעתיד, להתמודד עם משבר העובדים המקצועיים ולמקד את העשייה בתחומים שיש בהם ערך מוסף".

בן-צור סיכם באומרו כי "יש לפשט את העשייה הארגונית, במטרה לייעל ולחסוך זמן אבוד. כך יתקבל שינוי שיביא ערך מיידי ויענה לדרישת העובדים לאיזון בית-עבודה. ליסה בודל, מומחית עולמית לחדשנות, אומרת: 'יש להפסיק את הכללים הטיפשיים בארגון, את הישיבות המשמימות והארוכות, ואת דרכי העבודה הישנות של העובדים, כדי שהם יוכלו לעשות את העבודה החשובה באמת. פנו להם זמן לחשיבה'. עוד יש להשקיע בהדרכה ובהכשרות מקצועיות. חפשו לארגון עובדים עם חוש הומור ותשוקה, גלו כמנהלים קצת יותר אמפטיה לעובדים – או, במשפט אחד: EmPassion Lead with. בחרו נכון – ותצליחו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים