כך העבודה מהבית מסייעת לשילוב נשים חרדיות בהיי-טק

השינוי בתפיסה, שלפיו לא חייבים להגיע למשרד כדי לעבוד, חל גם במגזר החרדי ● 3Base מעסיקה חרדיות בחברות טק, והן מבצעות את העבודה מרחוק ● המנכ"לית, מיה קוגלר: "העבודה אצלנו - רק השלב הראשון בקריירה שלהן"

מיה קוגלר, מנכ"לית 3Base.

שילוב נשים חרדיות בהיי-טק, ולא רק, כרוך בלא מעט אתגרים שצריך להתגבר עליהם – מעבר לכישורים המקצועיים שלהן. עד לקורונה, כשהענף עבד כמעט רק במרחב הפיזי והעבודה מהבית או ההיברידית הייתה נחלתם של יחסית מעטים (באחוזים, לאו דווקא במספרים), האתגר היה מורכב, משום שהוא חייב את המעסיקים להתאים את תנאי העבודה לצרכים המיוחדים של הנשים החרדיות. זה חסם בפניהן לא מעט מקומות עבודה, ובמידה לא מעטה מנע את ההתקדמות שלהן במקומות העבודה הקיימים. הקורונה לימדה את העולם, ובכלל זה את המגזר החרדי, שאפשר לעבוד בחברות הכי מתקדמות ובעבודות הכי מורכבות מבלי הצורך להיות פיזית במשרד.

על הגל הזה רוכבות כיום כמה חברות IT ישראליות, שמסייעות לנשים חרדיות להשתלב בעבודה בענף, להיות חלק מצוותי פיתוח מתקדמים, ואף לעלות בסולם התפקידים ולהגיע לדרגי ניהול.

אחת הנשים שעוסקות בזה בשנה האחרונה היא מיה קוגלר, מנכ"לית 3Base מקבוצת וואן. החברה מעסיקה נשים חרדיות שמוצבות מטעמה בחברות היי-טק, כאשר רובן עובדות מרחוק, וחלק מהן מגיעות פיזית למשרדים – לעיתים רחוקות.

מהתיאטרון להיי-טק

קוגלר נולדה למשפחה ציונית דתית מראשון לציון, למדה באולפנה, שירתה בצה"ל ולאחר מכן עשתה תואר ראשון בכלכלה באוניברסיטת בר אילן. כסטודנטית היא עבדה במחלקת שירות הלקוחות של תיאטרון הבימה, ושם היא הכירה את המנכ"ל דאז, יעקב אגמון ז"ל, והפכה לעוזרת שלו. לאחר מכן היא החלה לעבוד כרכזת גיוס בחברת ייעוץ ארגוני, ומשם התקדמה לתפקידים ניהוליים מגוונים בחברות טכנולוגיה. בין היתר, קוגלר שימשה כמנהלת מגזר ממשלה בקבוצת אמן וכמנהלת תחום השירותים המנוהלים בדלויט – התפקיד שבו היא עבדה לפני מינויה למנכ"לית 3Base.

בתפקידה הנוכחי רואה קוגלר מעין סגירת מעגל ושליחות, בהכירה את המורכבות הרבה שקיימת סביב הסוגייה של שילוב נשים חרדיות בהיי-טק. "הדגש הוא לתת לאותן נשים את המעטפת השלמה כדי שהן תוכלנה להשתלב בעבודה, בתנאים שהן צריכות", היא ציינה.

3Base מעסיקה 160 נשים חרדיות שמוצבות לעבודה אצל לקוחות, והן מהוות חלק מצוותי פיתוח ברמות הכי גבוהות. חלק מהן אף מכהנות בתפקידי ניהול של צוותי פיתוח ותוכנה. אותן נשים מוצבות בארגוני היי-טק בעולמות שונים, בהם פינטק, גיימינג, סטארט-אפים וגם במחלקות בשוק הארגוני.

"הקורונה הפכה את תפיסת העולם של החרדים לגבי תעסוקת נשים"

קוגלר סבורה ש-"הקורונה הביאה למהפך בתפיסת העולם של החרדים לגבי תעסוקת נשים. היא עברה בעקבות הקורונה מהפך שלם, יחד עם התפיסה של הקהילה החרדית לעבודה באופן כללי ולחשיפה לאינטרנט. עד למגפה, הנשים היו הולכות למקום עבודה מסוים, עובדות שם וחוזרות הביתה. מחשב ואינטרנט לא היו בבתים. המגפה יצרה גם אצל החרדים את התובנה שאפשר לעבוד במקומות עבודה אבל לא חייבים להיות שם פיזית, ושינתה לגמרי את הגישה של הרבנים והסביבה החרדית להכנסת מחשב הביתה ולגלישה באינטרנט".

לדבריה, "השינוי התפיסתי קרה וקורה גם אצל הלקוחות. כיום, בניגוד לעבר, הם מוכנים לקבל את העובדה שהם יכולים להעסיק עובדים מרחוק, בין היתר נשים מהמגזר החרדי, שנחשבות לעובדות בעלות רמה גבוהה".

הנשים החרדיות שהחברה מציבה אצל הלקוחות שלה נשלחות אליהם לאחר תהליך של מיון וליווי מקצועי פנים ארגוני, על ידי עובדות מנוסות ו-ותיקות יותר. "אנחנו מקבלים נשים שסיימו תואר הנדסאי או תואר ראשון במדעי המחשב, כולל מסלול ייעודי שקיים באוניברסיטה הפתוחה", אמרה קוגלר. "לאחר שהן מתקבלות הן מלוות על ידי מנהלות ואנשי טכנולוגיה, כך שהשילוב שלהן בצוותי הפיתוח קל יותר". היא הדגישה כי בניגוד למה שייתכן שיהיו כאלה שיחשבו, אותן נשים הן לא ג'וניוריות (השוק לא דורש כעת עובדים.ות ג'וניורים.ות), אלא הן "יחסית בשלות להתחיל לעבוד, ומבחינת המעסיקים זה יתרון גדול".

"בניגוד למה שחושבים, הנשים החרדיות יודעות לדרוש"

ההאטה הכלכלית בעולם, שהביאה לפיטורים גם בחברות היי-טק ישראליות, מיטיבה עם חברות IT כמו זו שקוגלר מנהלת. "אנחנו בהחלט מרגישים את ההשפעה של המצב", היא אמרה. "חברות הפסיקו לגייס בעצמן, אבל הן מוציאות החוצה פרויקטים ומגייסות עובדות חרדיות באמצעות חברות כמונו, שחלקן עובדות על בסיס פרויקטלי – מה שמקל על אותן חברות מבחינת הוצאות שכר וכוח אדם. הנשים הן עובדות שלנו לכל דבר, וכשהן מסיימות במקום עבודה אחד, אנחנו מניידים אותן למקום אחר".

קוגלר מבקשת לנפץ את הסטיגמה שלפיה מעסיקים מסכימים להעסיק נשים חרדיות בגלל השכר הנמוך שהן מקבלות. "זה כבר לא קיים", לדבריה. "כחלק מהשינוי התפיסתי והתרבותי בעקבות הקורונה, הן משתכרות את השכר שמקובל באותו התחום – הרבה יותר גבוה ממה שהן היו רגילות לפני המגפה. ועוד משהו: הן יודעות לדרוש".

3Base היא לא החברה היחידה שמסייעת לנשים חרדיות להשתלב בשוק. מה מבדל אותה מהחברות האחרות?
"ה-DNA של החברה, שמסתכל קודם כל על העובדת, מבין את הצרכים שלה וסביב זה תופר לה את הפתרון. בידול נוסף שלנו הוא שאנחנו מציבים את הנשים במקומות עסודה שהם רק ההתחלה של הקריירה שלהן ולא כג'וניוריות, שאחר כך אין לזה המשך. יש נשים שמועסקות דרכנו שמגיעות לתפקידי ניהול צוותים".

קוגלר שואפת להגדיל את מספר הנשים החרדיות ש-3Base מעסיקה, "אבל לא רק עבור החברה. אני רואה בזה משימה לאומית חשובה ביותר, שתורמת לכלל החברה הישראלית".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים