לא הכול שחור: בכירים בהיי-טק מסכמים את 2022

השנה החולפת הייתה שנה מאוזנת יחסית, עם צדדים חיוביים ושליליים כאחד – כך סבורים שורת מנהלים בכירים בענף, שהשתתפו ברב השיח השנתי של אנשים ומחשבים ● חלק א'

משתתפי הרב שיח. הרשימה המלאה - בתוך האייטם.

האם 2022 הייתה טובה להיי-טק? בניגוד למה שניתן היה לצפות, מנהלים בכירים בהיי-טק, שהשתתפו ברב שיח לסיכום השנה שנערך לפני ימים אחדים בבית אנשים ומחשבים, לא צבעו אותה בשחור, אלא השיבו תשובות מעורבות.

ברב שיח, שמתקיים לקראת סיומה של כל שנה, השתתפו, לפי סדר ה-א"ב: מייסם ג'לג'ולי, מנכ"לית משותפת בארגון צופן, שפועל להשמה של ערבים.ות בהיי-טק הישראלי; רחלי גנות, מנכ"לית קבוצת Ready; ד"ר מריאן כהן, נשיא קבוצת מר ויו"ר איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים; דנה לביא, מנכ"לית נישה – חברה בת של קבוצת דנאל, שמהווה חלק מחטיבת משאבי האנוש שלה; עמוס רוזנבוים, ה-CTO של אואזיס טכנולוגיות; ירון רז, מנהל חטיבת הביטחון במטריקס; ונילי שלו, מנכ"לית מכון היצוא. לפניכם מקבץ מהשאלות ששאלתי אותם, כמנחה הפאנל – ומתשובותיהם.

כיצד אתם מתייחסים ל-2022 בהקשר של ההיי-טק הישראלי? ומה אתם צופים ל-2023?
שלו: "אני מגדירה את 2022 כשנה טובה, כי ענף ההיי-טק הישראלי צמח במהלכה והיווה מחצית מכלל היצוא – 80 מיליארד מתוך שיא שנתי חדש ביצוא הכולל של 160 מיליארד.

באשר לשנה החדשה, לפני כמה חודשים עשינו סקר בקרב היצואנים, ומהתוצאות אנחנו למדים שיש אופטימיות זהירה לצד חששות רבים לגביה. היצוא תלוי רבות בגורמים חיצוניים והסביבה העסקית העולמית לא מעודדת: מיתון, שערי ריבית גבוהים, קושי לגייס כסף ועוד – כל אלה עלולים להשפיע לרעה על היצוא בשנה הקרובה".

כהן: "2022 הייתה טובה להיי-טק. פחות מ-2021, אך בכל זאת טובה. השנה זרם להיי-טק הרבה כסף ממכירות היצואנים ומכספי המשקיעים, אבל אין טוב אבסולוטי: זרימת הכסף הגדולה להיי-טק המקומי לא עשתה טוב לכלכלה בכללותה, כי השקל עלה מאוד, מעבר לערכו הריאלי, וזה פגע במשק".

ג'לג'ולי: "מהצד השלילי, כמי שמטפלת בהשמה של מהנדסים ועובדי היי-טק ערבים, אני רואה שמאחר שמרביתם התחילו לעבוד רק יחסית באחרונה ואין להם הרבה ניסיון, הם אלה שמפוטרים ראשונים, וקשה להם מאוד למצוא עבודה חדשה. מהצד החיובי, זאת הפעם הראשונה שבה הממשלה מתייחסת להיי-טק במגזר הערבי. היא מתייחסת מפורשת לצורך לשלב ערבים בהיי-טק, מכפילה את היעד מ-10,000 עובדי היי-טק ערבים כיום ל-20 אלף בעוד חמש שנים, ומקצה כסף כדי לנקוט בצעדים הדרושים לשם כך. יש לקוות שהממשלה החדשה תמשיך במדיניות זו".

רוזנבוים: "אואזיס לא מתעסקת בהיי-טק הקלאסי, של תוכנות ומחשבים, אלא בתשתיות וב-ICT, ובהקשר זה, 2022 הייתה שנה טובה למדי. עם זאת, במהלך השנה היו בעיות שנבעו משיבושים בשרשרת האספקה, שפגעו במהלך הניהול התקין של אספקת הרכיבים וחומרי התשתית האחרים. אולם, זמן ההמתנה פחת – משנה בתחילת 2020 לכשבעה חודשים כעת".

גנות: "קבוצת Ready מציעה שירותי מיקור-חוץ לחברות טכנולוגיות, ועבורנו זאת לא הייתה שנה רעה – היו לנו הרבה הזמנות. עם זאת, אנחנו מרגישים האטה בביקושים, אולם לא בכל המגזרים. במגזר הביטחון, למשל, יש עלייה בביקושים, ככל הנראה במידה רבה בגלל המלחמה בין רוסיה לאוקראינה".

לביא: "בהיבט כוח האדם, הייתה האטה השנה אך בטח שלא משבר, בניגוד למה שרבים אומרים. זה נכון שיש גל פיטורים, אבל כמי שעוסקת בהשמת עובדי היי-טק, אני יכולה לומר שהביקושים עדיין גבוהים, ורוב החברות שאנחנו בקשר אתן מחפשות עובדים. עם זאת, הפער בין ההיצע לביקוש הצטמצם, ועל אף הפיטורים, השכר הממוצע בהיי-טק עלה בשנה החולפת בכ-5%.

באופן כללי, ענף כוח האדם בהיי-טק הווה תיקון. בשנים 2020-2021 היה ביקוש רב לעובדים, רב מדי, ובשנה האחרונה אנחנו רואים רגיעה".

רז: "אי אפשר להתייחס ל-2022 כשנה הומוגנית, כי היא לא הייתה כזאת. המחצית הראשונה של השנה הייתה חיובית, ובמחצית השנייה התחלנו להרגיש את ההתקררות – פחות כסף זמין, עליית שערי הריבית, אין יותר כסף זול, ומזמיני העבודות והשירותים שואלים שאלות שלא נשאלו זמן רב ומתעקשים על ירידות מחירים, על זמני האספקה, על מוצרים יעילים וחסכוניים ועוד".

המשך סיקור הפאנל – מחר (ב').

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים