כשהדמיון פוגש את המציאות בכיתת העתיד

שנת 2022 הייתה שנת מעבדת הדמיון במערכת החינוך ● אורי בן ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה: "במסגרת זו מצאנו טכנולוגיה שהופכת את הכיתה למשהו שכולם ירצו להיות בו"

גוזרים את הסרט של מעבדת הדמיון בבית הספר הרב תחומי עמל אמירים באופקים. השמות המלאים והתפקידים של המצולמים - למטה.

בית הספר הרב תחומי עמל אמירים בעיר אופקים חנך בשבוע שעבר מעבדת דמיון, שתשמש את תלמידי ומורי בית הספר. המעבדה הושקה בסיוע קרן אתנה, תורמיה ושותפיה, במעמד ראש עיריית אופקים, איציק דנינו, אורי בן ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה, קארן טל, מנכ"לית קבוצת הרב תחומי עמל, ד"ר רונית אשכנזי, סמנכ"לית וראש מינהל פדגוגיה בקבוצת הרב תחומי עמל, שני ברזי, מפקחת תקשוב מחוז דרום, רחל אוחנה, מנהלת אגף החינוך בעיריית אופקים, ומכובדים נוספים.

במעמד גזירת הסרט בהשקת המעבדה הציגו מורי בית הספר דוגמאות למערכי שיעור שפיתחו לרגל השקת המעבדה. המורים הדגישו, כי אחת המטרות היא להעניק חוויית העשרה לתלמידים מעבר לתוכניות הלימודים הרגילות. בין היתר, יזם אחד מהמורים בבית הספר מערך שיעור אינטראקטיבי על יצחק רבין, המאפשר לתלמידים להיחשף באופן ישיר עם תחנות בחייו של רבין באמצעות מלל, דיבור ווידיאו.

כך נראית מעבדת הדמיון.

כך נראית מעבדת הדמיון. צילום: קרן אתנה

מעבדת הדמיון היא פרי יוזמה של קרן אתנה, שמעניקה למורים בישראל ארגז כלים דיגיטלי כדי שיוכלו לממש את חזון הכיתה העתידית ומערכת הלימודים שמותאמת למאה ה-21.

המיזם הושק כפיילוט בשנה שעברה, והמעבדה הראשונה נחנכה בכפר הנוער ויצו בנחלת יהודה, ומאז ועד להשקה באופקים הותקנו עשרות מעבדות כאלו ברחבי הארץ. בכל בית ספר שבו מותקנת המעבדה המורים עוברים הדרכה בשיתוף עם משרד החינוך, כדי ללמוד כיצד להשתמש בטכנולוגיה האימרסיבית (הטכנולוגיה שעליה מבוססת מעבדת הדמיון) ואחר כך הם יוצרים מערכי שיעור מותאמים לתוכניות הלימודים.

אורי בן ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה.

אורי בן ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה. צילום: ניב קנטור

"מאז 2013 אנחנו עוסקים בכיתת העתיד. בעקבות המיזם של החינוך המיוחד קיבלנו הכרה בינלאומית מאונסק"ו, ויחד איתם אנחנו מנסים לחשוב כיצד תיראה כיתת העתיד", אומר בן ארי. "במסגרת זו מצאנו טכנולוגיה שהופכת את הכיתה למשהו שכולם ירצו להיות בו. אנחנו משנים את קירות הכיתה בצורה של תלת-מימד, ואתה יכול להיות בכל מקום שאתה רוצה להיות בו, בחלל או בתחתית הים. אתה יכול לקחת את הילדים לסיור באלפי מוזיאונים. אתה יכול לקחת אותם לפירמידות ואתה יכול לעשות מערכי שיעור – והכל בצורה אינטראקטיבית. אתה יכול להקרין  על הקירות כל טקסט או כל תמונה או כל וידיאו או תלת-מימד או כל סרט שאתה יכול לשדר, והכל באמצעות כלים ומערכות טכנולוגיות, אומר בן ארי.

שנת שיא בחלוקת מחשבים למורים

בשנת 2022 חצתה קרן אתנה את רף 30 אלף המחשבים הניידים שחולקו למורות, למורים ולגננות ב-2,999 בתי ספר ב-178 רשויות, זאת במסגרת תוכנית הדגל של קרן אתנה "ארגז כלים דיגיטלי לכל מורה". "עבורנו זו הייתה שנה של פריצת דרך בהתקדמות מערכת החינוך לכיתת העתיד, כיתה המשלבת טכנולוגיות חדישות בלמידה בבתי ספר, וזו הסיבה שהענקנו לה את השם "מעבדת הדמיון".

במהלך השנה הציגה קרן אתנה את מעבדת הדמיון בכנס הביאנלה של ה-OCED בירושלים, בכנס לזכויות של אנשים עם מוגבלויות שהיה באו"ם, וכן בכנס אדיוטק שנערך עם אנשים ומחשבים.

בן ארי מציין, כי כל הפעילות של הקרן היא הודות לתורמים והתומכים של הקרן בארץ ובעולם. " הצעד הקטן הזה של שילוב טכנולוגיה בחינוך מהווה צעד ענק עבור כל מערכות הלמידה בישראל", אומר בן ארי לסיום.

בתמונה למעלה, מימין: דפנה נעים, מנהלת התיכון הרב תחומי עמל אמירים אופקים, צופית ישי שדה, מנהלת חטיבת הביניים הרב תחומי עמל אמירים אופקים, תמר פלד אמיר, משנה למנכ"לית קבוצת הרב תחומי עמל, קארן טל, מנכ"לית קבוצת הרב תחומי עמל, איציק דנינו, ראש עיריית אופקים, אורי בן-ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה, רחל אוחנה, מנהלת אגף החינוך, עיריית אופקים, ד"ר רונית אשכנזי, סמנכ"לית וראש מינהל פדגוגיה, קבוצת הרב תחומי עמל, דפנה תמיר, מנהלת התוכניות, קרן אתנה

 

 

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מירי פלג

    כשדמיון ומציאות נפגשים הלימוד והחוויה , נעשים ממש חווייתיים ומשמעותיים. 🙏🙌🌈שאפו לאורי ולעוסקים במלאכה ובשליחות המשמעותית הזאת לכלל תלמידי וילדי ישראל🙏

  2. אברום רותם

    לשמוח שישנם עדיין גופים בארץ שממלאים את החלל שמשרד החינוך אינו ממלא... שאפו ענק לקרן אתנה!

אירועים קרובים