שנת הלימודים תשפ"ג: נמשך הגידול בביקוש ללימודי היי-טק וטכנולוגיה

השנה ילמדו 173 אלף תלמידים במגמות הטכנולוגיות וייפתחו 200 מגמות - מחציתן מוכוונות היי-טק ● החינוך להיי-טק יתחיל מהגן ● מוהנא פארס, ראש מינהל החינוך הטכנולוגי: "מדובר בהכשרת התלמידים למקצועות העתיד"

מוהנא פארס, שפורש מתפקיד ראש מינהל החינוך הטכנולוגי וסמנכ''ל במשרד החינוך.

מספר התלמידים במגמות החינוך הטכנולוגי בשנת הלימודים שנפתחת מחר (ה') יהיה גדול ב-3,000 מהנתון בפתיחת שנת הלימודים הקודמת ויעמוד על 173 אלף. השנה ייפתחו 200 מגמות חדשות בתחום החינוך הטכנולוגי, שמחציתן יהיו מוכוונות היי-טק, לרבות תקשוב, אלקטרוניקה, הנדסת תוכנה ועוד.

דברים אלה נאמרו על ידי מוהנא פארס, סמנכ"ל וראש מינהל חינוך טכנולוגי במשרד החינוך, בראיון לאנשים ומחשבים לקראת פתיחת שנת הלימודים החדשה. הוא ציין ש-"גם השנה נמשכת המגמה של גידול בהתעניינות בחינוך הטכנולוגי, ומצטרפים עוד ועוד תלמידים שבעבר לא התעניינו בזה". לדבריו, כ-40% מכלל תלמידי התיכונים ילמדו השנה, בצורה זו או אחרת, מקצועות שהם חלק מהחינוך הטכנולוגי – "מספר שיא שלא היה כמותו הרבה שנים".

פארס מציין כגולת הכותרת את פתיחתן של 30 כיתות חדשות במגמת מידע ונתונים, שמכשירה תלמידי תיכון למקצועות האנליטיקה, ה-AI וה-BI. "זהו חלק ממהלך כולל של הובלת מערכת החינוך והכנת התלמידים למקצועות ומיומנויות העתיד, לעולם התעסוקה החדש", אמר.

"גם בוגרי שלוש יחידות במתמטיקה יכולים להשתלב בהיי-טק"

אחד המיזמים שיתחיל בשנת הלימודים החדשה הוא לימודי בגרות למדעים ומתמטיקה לשלוש יחידות, כמסלול נפרד ומלא – במקביל למסלול של חמש יחידות. "גם בוגרי שלוש יחידות במתמטיקה יכולים להשתלב במגוון מקצועות נדרשים בהיי-טק. בכך נתרום להרחבת מעגל התעסוקה בענף", ציין פארס. מטרה נוספת של משרד החינוך, שאותה הוא מבקש להשיג בין היתר באמצעות מיזם זה, היא להגדיל את מספר התלמידות שפונות ללימודי מדעים. כמו כן, פארס אמר ש-"תלמידים שיתחילו בלימודי שלוש יחידות יוכלו להתקדם ולעבור לחמש יחידות, אם יתאימו לכך".

חינוך להיי-טק - כבר מגיל מוקדם.

חינוך להיי-טק – כבר מגיל מוקדם. צילום: BigStock

כדי לממש את היעד הזה, משרד החינוך הכשיר 150 מורים – חלקם מורים מתוך המערכת שעברו הכשרה, ואחרים שגויסו במיוחד לצורך כך. "כמו כל מערכת החינוך, אנחנו מתמודדים עם האתגר של גיוס מורים חדשים – אתגר שמאז ומתמיד היה קשה בכל מה שקשור לחינוך הטכנולוגי. אלא שאנחנו לא מוותרים", אמר פארס.

לימודי היי-טק בגן חובה – ובכיתה ח'

פארס ציין שיש גידול גם בהתעניינות בלימודי המשך במקצועות הטכנולוגיים – כיתות י"ג-י"ד, ואמר שהשנה ייפתחו 21 כיתות חדשות למסלולי הנדסאים וטכנאים. "העלייה בביקוש היא גם בפריפריה ובקרב אוכלוסיות כגון חרדים, ערבים ודרוזים", אמר.

חידוש נוסף הוא הרחבת החינוך לטכנולוגיה ולהיי-טק לגיל הגן. בחודשים הקרובים אמור להתחיל פיילוט של תוכנית היי-טק קלאס ב-1,500 גני חובה, שייחשפו להיי-טק על ידי משחקי רצפה, ובהמשך אף ישתמשו בטאבלטים. פיילוט שני במסגרת אותה תוכנית יתקיים ב-100 בתי ספר, כאשר תלמידי 600 כיתות ח' ייחשפו למקצועות המדעים, בתקווה שזה ידרבן אותם לפנות למסלולי היי-טק ומתמטיקה בבית ספר התיכון. "המוטו שלנו הוא שההיי-טק הוא לא רק למצטיינים, ולכל תלמיד יש הזדמנות לנסות ולהיחשף לזה", הוסיף פארס.

הוא התייחס גם לנושא המאוד מדובר של תקשוב בתי הספר ואמר כי עד סוף שנת הלימודים הקודמת תוקשבו 4,300 מהם. זאת, בעוד שערב הקורונה היו רק 2,000 בתי ספר מתוקשבים. הנתון הנמוך השפיע מאוד על היכולת של מערכת החינוך להתמודד עם הלמידה מרחוק באמצעות זום.

מה באשר לחדשנות טכנולוגית בתחומי הפדגוגיה ולשילובה בתוך בתי הספר?
"יש הרבה מאוד טכנולוגיות חדשות, שמתעדכנות כל הזמן, ואנחנו, כמשרד, לא מסתנוורים, אלא בודקים כל טכנולוגיה על ידי ועדה מקצועית ומזהים היכן ניתן לשלב כל אחד מהחידושים. יש לציין את מיזם מעבדות הדמיון שקרן אתנה מובילה, שנמצא כרגע בפיילוט. זהו בהחלט הכיוון של הכיתה העתידית. כמו כן, במסגרת שיפור מעמד המורה, הענקנו 12 אלף מחשבים למורים ולמורות, בנוסף לפרויקט מחשב לכל ילד של קרן אתנה".

לסיכום אמר פארס כי "אין לי ספק שמעמדו של החינוך הטכנולוגי השתנה, בין היתר בגלל הרוח החדשה שהביאו שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון, והמנכ"לית, דלית שטאובר. החינוך הטכנולוגי יצעיד, וכבר מצעיד, את מערכת החינוך לאתגרי המצוינות והכשרת התלמידים למקצועות העתיד".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים