האם ההורים משוחחים עם הילדים שלהם על הסכנות ברשת?

רוב בני הנוער ענו שלא, בעוד שמרבית ההורים העידו שהם עושים זאת ● וגם: איך ההורים תופסים את הגלישה של בני הנוער ברשת - ולהיפך?

האימא, הבן והגלישה של כל אחד מהם ברשת.

כ-70% מבני הנוער מעידים שהוריהם לא שוחחו עמם כלל על שימוש בטוח וסכנות ברשת, או שהם עושים זאת לעתים רחוקות בלבד. לעומת זאת, 65% מההורים אומרים שהם מסבירים לילדיהם איך לגלוש בבטיחות באינטרנט. נתונים אלה ואחרים עולים מסקר שפרסם היום (ב') איגוד האינטרנט הישראלי.

את הסקר ערך עבור האיגוד מכון מאגר מוחות והוא כלל 1,000 משתתפים – 500 מתבגרים בגילאי 13-18 ו-500 הורים. הסקר בדק את הרגלי הגלישה של בני הנוער ואת רמת השיח והפיקוח עליהם מצד הוריהם. כמו כן, הוא השווה בין התפיסות והעמדות של ההורים כלפי ילדיהם ולהיפך בהקשר של הגלישה ברשת, ומצא פערים וסתירות לא מעטות.

מהנתונים עולה ש-73% מההורים בודקים את הסמארטפון של ילדיהם ללא ידיעתם, ו-28% עושים זאת לעתים קרובות. ממצאים נוספים מעלים ש-45% מבני הנוער העלו לרשת תוכן שהם מתחרטים עליו, ושהדבר שהם – וגם ההורים – הכי חוששים ממנו ברשת הוא פגיעות מיניות.

באיגוד האינטרנט הישראלי אומרים ש-"בקרת הורים היא דבר חשוב ביותר בגילאים הצעירים. חשיבות הבקרה הולכת ופוחתת ככל שבני הנוער מתבגרים. הסקר מראה כי המודעות והנכונות של הורים לפקח על המכשירים של ילדיהם גבוהה יחסית, אבל בקרת הורים וסינון תכנים לעולם לא יחליפו שיח ישיר וליווי של הילדים והמתבגרים על הקורה ברשת".

מי מוחק יותר פוסטים – הילדים או ההורים?

פער בולט שקיים בין ההורים לילדים הוא בשאלה האם המשתייכים לכל אחת מהקבוצות מוחקים פוסטים, תמונות או תגובות אחרי שהעלו אותם. בקרב בני הנוער בגילאי 13-16, כ-45% העידו כי הם מתחרטים על העלאת פוסטים ועושים זאת, כאשר התופעה שכיחה יותר בגילאים הצעירים. בנוסף, 49.4% מבני הנוער ציינו שהם מוחקים תמונה, פוסט או תגובה אם אין להם מספיק תגובות. לעומתם, רוב ההורים דיווחו שהם לא עושים זאת, ו-18% מוחקים לעתים רחוקות מאוד.

המחקר עסק גם בשאלה כמה זמן בני הנוער יקדישו לגלישה באינטרנט בחופש הגדול. מרבית ההורים – מעל 60% – מניחים שהמתבגרים שבביתם יבלו בכל יום בתקופת הקיץ שעתיים נוספות מול המסך והאינטרנט, בעוד שרק 45% מבני הנוער העידו שכך יהיה. 15% מההורים חושבים שהמתבגרים גולשים מעל שמונה שעות, בעוד שרק 10% מבני הנוער העידו שהם עושים זאת. רוב בני הנוער (53%) מבלים בין שעתיים לשש שעות מול מסכים, וכרבע – בין שש לשמונה שעות.

המתבגרים מכירים את סכנות המרחב המקוון

אחת המסקנות המעניינות מהסקר היא שהמתבגרים מכירים הן את היתרונות והן את הסכנות של המרחב המקוון. כמו כן, רוב ההורים חושבים שזמן המסך של הילדים ממוקד בבילויים ורשתות חברתיות, בעוד שהמתבגרים מעידים שכרבע מזמן המסך שלהם (23.6%) מנוצל לטובת לימודים, ושהם מרבים לצפות בסרטים ולהקשיב למוזיקה באמצעות הסלולר או המחשב.

האם הוא יודע מה ההורים שלו עושים ברשת?

האם הוא יודע מה ההורים שלו עושים ברשת? צילום: BigStock

ממצאי הסקר בנוגע למודעות לסכנות הקיימות ברשת משקפים את העלייה המטרידה בפגיעות ובאלימות מינית במרחבים הווירטואליים. חרם והדרה חברתית עדיין נתפסים כאיום ממשי על צעירים ברשתות – בעיקר בקרב הורים. כמו כן, קיים חשש מפישינג ומהחדרת וירוסים.
נקודה של הסכמה בין ההורים והמתבגרים היא שהסכנה הגדולה ביותר ברשת היא אלימות מינית: 43.2% מההורים ו-38% מהמתבגרים חוששים מפגיעות מיניות. תחושת הפחד מחרם נמוכה משמעותית בקרב הילדים (יש להביא בחשבון שהגיל הנדגם הוא 13-18), וככל שהגיל עולה, יורדת רמת החשש מחרם.

על איזו רשת חברתית הילדים וההורים לא יסכימו לוותר?

הרשת החברתית הכי קונצנזואלית – הן בקרב ההורים והן בקרב בני הנוער – היא ווטסאפ, עם 66.3% ו-69.2%, בהתאמה, שלא יסכימו לוותר עליה. הנתונים קרובים בין המבוגרים ובני הנוער גם בכל הנוגע למידת ההסכמה לוויתור על יוטיוב: 28% מהמתבגרים לא יסכימו לוותר עליה ו-25.1% מההורים השיבו כך. טיקטוק לא נמצאת כלל ברשימת ההורים, אך 25% מהמתבגרים לא מוכנים להיפרד ממנה. ומה באשר לפייסבוק? 36.5% מההורים לא יסכימו לוותר עליה, ורק 6.4% מהמתבגרים.

האם בני הנוער יודעים מה ההורים שלהם עושים ברשת?

השאלה שעולה שוב ושוב היא האם ההורים יודעים מה הילדים שלהם עושים ברשת ובאילו אתרים הם גולשים. אבל מה לגבי המצב ההפוך? 77% מהמתבגרים סבורים שעבודה תופסת את מרבית זמן המסך של המבוגרים, בעוד שרק 31% מההורים ציינו אותה כשימוש המרכזי. רק 12.3% חושבים שההורים שלהם הם גיימרים, או לפחות משחקים מפעם לפעם, בעוד שההורים מספרים שהמשחקים מהווים השימוש השני בחשיבותו עבורם.

אורנה היילינגר, מומחית לשימוש מיטבי ברשת מאיגוד האינטרנט הישראלי, אמרה על ממצאי הסקר: "הדיאלוג בין הורים לילדים הוא כלי מרכזי בהגנה על הילדים מול האיומים והסכנות שבמרחב המקוון. חשוב להבחין בין איכות זמן המסך לבין היקף וכמות הזמן שהילדים מבלים מולו. כמו כן, חשוב לבדוק מה הילד עושה בזמן המסך שלו, ולא רק כמה זמן הוא נמצא מולו. ממצא חשוב שעולה מהסקר הוא שהילדים מתבוננים בהוריהם ולעתים קרובות מחקים אותם. נדרשת דוגמה אישית לפני הצבת דרישה וגבולות. שימוש מאוזן ואחראי שלנו ישפיע גם על הילדים".

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים