ביידן חתם על צו להסדרת קריפטו: השוק הגיב בעליות ואז – בירידות

סדרי העדיפויות העיקריים שאליהם מתייחס הצו: הגנת צרכן ומשקיעים; יציבות כלכלית; מימון בלתי חוקי; מנהיגות ארה"ב במערכת הפיננסית העולמית ותחרותיות כלכלית; הכלה פיננסית וחדשנות אחראית ● איך מגיב השוק לצו?

מהדק הפיקוח על הקריפטו. ג'ו ביידן, נשיא ארה"ב. עיבוד ממוחשב.

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, חתם אתמול (ד') על צו מנהלי שמאפשר לממשלה להעריך את הסיכונים והיתרונות של מטבעות וירטואליים, לנוכח השגשוג שלהם בעת האחרונה.

במסמך מפורטים ששת סדרי העדיפויות העיקריים שאליהם מתייחס הצו: הגנת צרכן ומשקיעים; יציבות כלכלית; מימון בלתי חוקי; מנהיגות ארה"ב במערכת הפיננסית העולמית ותחרותיות כלכלית; הכלה פיננסית וחדשנות אחראית. באופן ספציפי, הצו מנחה את משרד האוצר האמריקני להעריך ולפתח המלצות מדיניות לתחום הקריפטו, ומעודד רגולטורים להבטיח פיקוח עליו.

הצו המנהלי גם הציב דחיפות בעניין הנפקת מטבע דיגיטלי של הבנק המרכזי (CBDC), בכך שהנחה את הפדרל ריזרב להמשיך במאמצי המחקר, הפיתוח וההערכה שלו בנדון, כולל "פיתוח תוכנית לפעולה רחבה יותר של ממשלת ארה"ב לתמיכה בעבודתם".

הצו אינו מפרט עמדות ספציפיות שהממשל רוצה שהסוכנויות השונות יאמצו. במקום זאת, הוא מורה להן לבחון לעומק את ההיבטים שונים של הקריפטו, שבסופו של דבר ירכיבו מסגרת רגולטורית לתעשייה הקריפטוגרפית כולה.

ההשפעה שיכולה להיות לצמיחה בתעשיית הנכסים הדיגיטליים על התחרות בשוק היא מוקד נוסף של הצו. רשות הסחר הפדרלית, ה-FTC, הלשכה להגנה פיננסית לצרכן, ה-CFPB, ומשרד התובע הכללי של ארה"ב, אמונים על בדיקת תחום זה.

במקביל, הוועדה למסחר בחוזים עתידיים על סחורות, ה-CFTC, הרשות האמריקנית לניירות ערך, ה-SEC, הפדרל ריזרב, מחלקת התיקונים של פלורידה, ה-FDOC והמשרד לפיקוח על המטבע במשרד האוצר האמריקני, ה-OCC, בתחומי השיפוט שלהם, יחויבו להכין דו"ח על אמצעי הגנה על השוק מפני סיכוני מטבעות קריפטוגרפיים עבור עסקים, צרכנים ומשקיעים.

על פי הצו הביצוע, משרד החוץ, משרד האוצר והמסחר, והסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי, ה-USAID, ייצרו מסגרת בינלאומית ובין-סוכנויות למעורבות עם מדינות בפורום בינלאומי לסטנדרטיזציה של כללים ושיפור אימוץ נכסים דיגיטליים.

"ארה"ב חייבת לשמור על מנהיגות טכנולוגית במרחב הצומח במהירות, לתמוך בחדשנות תוך הפחתת הסיכונים עבור צרכנים, עסקים, המערכת הפיננסית הרחבה יותר והאקלים", אמר ממשל ביידן בהצהרה מטעמו. בהצהרה נאמר גם כי הנכסים הדיגיטליים בכללם עלו על שווי שוק של 3 טריליון דולר בנובמבר האחרון, לעומת 14 מיליארד דולר ארבע שנים קודם לכן.

המהלך מגיע מכיוון שלמרות הצמיחה אדירה בתחום, לא סביר שהקונגרס יכניס חקיקה כלשהי שתסדיר ותרסן את הקריפטו, ולפיכך המו גם אינו כרוך בפעולה ישירה מיידית. מאידך, הצו יטיל על סוכנויות לדווח לממשל לאחר שחקרו סיכונים הקשורים לנכסי קריפטו, כולל היציבות הפיננסית שלהם והשפעתם על הסביבה.

תגובות בשוק הקריפטו ובארה"ב

שוק הקריפטו הגיב בתחילה בחיוביות מובהקת לחתימה על הצו הנשיאותי, והמטבעות המובילים בו – ביטקוין ואית'ריום – חוו עליות. הביטקוין אף חצה שוב את רף 40 אלף הדולרים ליחידה, והתאושש מהנפילות האחרונות שלו. אלא שכעבור מספר שעות המגמה התהפכה, ושני אסימוני הקריפטו הדגימו ירידות בשווים.

הפגין תנודות במהלך היום האחרון בתגובה לצו של ביידן. ביטקוין.

הפגין תנודות במהלך היום האחרון בתגובה לצו של ביידן. ביטקוין. צילום: CoinDesk

התגובה של מנהיגים רבים בתעשייה טענה כי צו הקריפטו של ביידן מהווה למעשה הזדמנות לרגולציה על התחום, שהנשיא האמריקני כמעט שלא דיבר ישירות עליו עד כה במהלך כהונתו.

יש מי שסברו כי אפשר שהמצב המתוח עם רוסיה, שיכולה להשתמש במטבע דיגיטלי כדי להתחמק מהסנקציות של ארה"ב, הוא שתרם לכך שהנשיא האמריקני לא המתין יותר ושלף את הצו בעיתוי המסוים.

שרת האוצר האמריקנית, ג'נט ילן, כתבה בהצהרה מטעמה כי משרדה ישתף פעולה עם עמיתים מהסוכנויות השונות כדי "להפיק דו"ח על עתיד הכסף ומערכות התשלומים". לדבריה, משרד האוצר גם יכנס את המועצה לפיקוח על יציבות פיננסית, ה-FSOC (ר"ת Financial Stability Oversight Council), כדי להעריך את סיכוני היציבות הפיננסית הפוטנציאליים של נכסים דיגיטליים, ולהעריך אם קיימים אמצעי הגנה מתאימים להתמודדות עם מצבי קיצון.

גארי גנסלר, יו"ר ה-SEC, צייץ בטוויטר וכתב כי "אני מצפה לשתף פעולה עם עמיתים ברחבי הממשלה כדי להשיג יעדים חשובים של מדיניות ציבורית: הגנה על משקיעים וצרכנים, שמירה מפני פעילות בלתי חוקית וסיוע בהבטחת יציבות פיננסית".

הסנאטורית הדמוקרטית של מסצ'וסטס, אליזבת וורן, שלעתים קרובות קשרה מטבעות קריפטוגרפיים למעשים בלתי חוקיים, אמרה בתגובה כי ביידן "נכון להדגיש את הסיכונים של הקריפטו", והוסיפה כי ממשלת ארה"ב זקוקה ל"כללים חזקים לפני שיהיה מאוחר מדי".

"למרות שאני מסכימה עם רצונו של הנשיא להילחם בהלבנת הון ולהגן על הביטחון הלאומי של אמריקה, אני חושבת שהצו המנהלי שלו מחמיץ את העובדה שהרוב המכריע של משתמשי הנכסים הדיגיטליים שומרי חוק ומנסים לשפר את המערכת הפיננסית שלנו", אמרה הסנאטורית הרפובליקנית של ויומינג, סינתיה לומיס, המחזיקה בביטקוין, וידועה כבעלת עמדה פרו-קריפטואית. "אנחנו זקוקים לכללים מתחשבים סביב מטבעות יציבים, ולמרות שאני לא משוכנעת בצורך במטבע דיגיטלי של בנק מרכזי, אמשיך לעקוב מקרוב אחר עבודת הפדרל ריזרב בתחום זה".

מועצת הקריפטו לחדשנות, ה-CCI – קואליציה של חברות קריפטו שהוקמה במקור באפריל 2021 ושכוללת בורסות גדולות כולל קוינבייס (Coinbase) וג'ימיני (Gemini) – תיארה את הצו הביצועי כבעל גישה "הוליסטית ומושכלת" למטבעות קריפטוגרפיים. הקבוצה הוסיפה שהמהלך יוביל ככל הנראה לבהירות רגולטורית, חדשנות פיננסית אחראית וכלכלה מכילה יותר.

"אנו מצפים לעבוד בשיתוף פעולה עם רגולטורים וקובעי מדיניות בחודשים הקרובים כדי לפתח מדיניות חכמה שתחזק את מעמדה של אמריקה כמובילה עולמית של חדשנות קריפטו", צייצה ה-CCI וקבעה כי "שיתוף הפעולה הוא קריטי".

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים