סוכן איראני גייס באמצעות פייסבוק ישראליות ממוצא פרסי לרשת ריגול

השב"כ חשף סוכן ששוחח עם חברות ישראליות בקבוצות של יוצאי איראן ● בכיר בארגון: "המודיעין האיראני עושה שימוש נרחב באינטרנט; יש עלייה בפניות שלו לישראלים לצורך איסוף מידע שיסייע למאבקה נגד ישראל"

האם התקיפה היום (ב') היא עוד שלב ב-"שחמט" הסייבר שבין ישראל לאיראן?

השב"כ חשף היום (ד') כי הוא סיכל פעילות לגיוס ישראליות ממוצא פרסי לטובת ריגול עבור איראן, שנעשה באמצעות פייסבוק. לאחר חקירות שבהן נאספו ראיות על הפעילות שהספיקו להיעתר להפצרותיו של הסוכן האיראני הוגשו כתבי אישום נגד חמש מהן.

בשב"כ אומרים כי במסגרת חקירה משותפת של הארגון יחד עם להב 433 במשטרה נחקרה בשבועות האחרונים פעילות ריגול שבמסגרתה כמה אזרחיות ישראליות גויסו בידי גורמי מודיעין איראניים לצורך ביצוע משימות בתחומי מדינת ישראל. במהלך החודש האחרון הגישה פרקליטות מחוז ירושלים לבית המשפט המחוזי בבירה כתבי אישום חמורים נגד המעורבות.

"ראמבוד נמדר".

"ראמבוד נמדר". צילום: עמוד הפייסבוק ש-"ראמבוד" פתח

במסגרת המעקב אחר החשודות, עלה שאלה קיימו קשרים מתמשכים עם גורם מודיעין איראני. הפנייה אל האזרחיות הישראליות נעשתה בפייסבוק, על ידי מי שהתחזה בפניהן כיהודי המתגורר באיראן בשם "ראמבוד נמדר".

לבקשת "ראמבוד", הקשר בינו לבין החשודות נמשך באמצעות ווטסאפ. בשיחות צ'ט מצולמות שניהל עימן הוא נמנע מלחשוף את פניו, וטען שהמצלמה שברשותו מקולקלת.

מהשב"כ נמסר כי "חרף חשדן של הנחקרות שמדובר בגורם מודיעין איראני, חלקן המשיכו את הקשר עמו, הסכימו לבצע עבורו משימות שהטיל עליהן וקיבלו ממנו כספים".

הבקשות של הוכן: צילומים, גיוס הבן לאמ"ן וקשר עם חברת כנסת

בית המשפט הוציא צו איסור פרסום על שמות המעורבות בפרשה. הנה פרטים שכן מותר לפרסם:

החשודה הראשונה בפרשה היא תושבת חולון בת 40, שחשדה כי "ראמבוד" פועל מטעם שלטונות איראן וגופי המודיעין שלה. היא עמדה עימו בקשר במשך כמה שנים וערכה עבורו משימות שונות, לרבות צילום בסתר של שגרירות ארצות הברית בתל אביב, צילום בתוך משרד הפנים בעיר מגוריה, צילום המשרד של המוסד לביטוח לאומי, וכן העברת מידע על סידורי אבטחה וצילום קניון בחולון. בעלה של החשודה היה מודע לקשריה של אשתו עם "ראמבוד", ואף שוחח אתו, למרות שחשד כי מדובר בגורם מודיעין איראני. הוא גם סייע לאשתו בביצוע אחת ממשימותיה.

כמו כן, החשודה התבקשה על ידי מפעילה לכוון את בנה, שעמד בפני גיוס לצה"ל, לשירות באגף המודיעין. בתיווכה, המפעיל אף שוחח בטלפון עם הבן, על מנת לחוות דעתו על רמת השפה הפרסית שלו. הבן לא היה מודע להקשר של הדברים. עוד עלה כי החשודה הונחתה על ידי "ראמבוד" לאסוף מודיעין אודות בכירים במערכת הביטחון.

זהירות: המודיעין האיראני משתמש באינטרנט לגיוס ישראלים.

זהירות: המודיעין האיראני משתמש באינטרנט לגיוס ישראלים. צילום: BigStock

חשודה נוספת היא תושבת בית שמש בת 57, שעמדה בקשר עם "ראמבוד" במשך יותר מארבע שנים, שבמהלכן ביצעה לבקשתו משימות שונות וקיבלה, בכמה מועדים, סכום כולל של כ-5,000 דולר. גם במקרה שלה היה ניסיון לכוון את בנה לשירות בחיל המודיעין, לבקשת "ראמבוד". היא אף העבירה חוגר ודסקית של בנה למפעיל, כמו גם צילומים וסרטונים מטקס צבאי מגיוסו של בנה. כאשר הוקם מועדון של יוצאי איראן בבית שמש היא העבירה, לפי כתב האישום, את פרטי הישראלים הפעילים בסניף, תמונות וסרטונים מפגישות המועדון ותמונות של המשתתפות בפעילות. עוד היא ניסתה לצלם את השגרירות האמריקנית בירושלים, אך עוכבה בידי מאבטחי המקום. בנוסף, החשודה רכשה אמצעים אלקטרוניים והתקינה מצלמה נסתרת בחדר עיסויים בביתה. האישה אף הונחתה להתקרב לחברת הכנסת קטי שטרית מהליכוד, והעבירה מידע על הקשר ביניהן.

עמוד הפייסבוק ש-"ראמבוד" פתח.

עמוד הפייסבוק ש-"ראמבוד" פתח.

החשודה השלישית היא תושבת כפר סבא בת 47. מהחקירה עלה כי היא העבירה לחשודה השנייה כספים מ-"ראמבוד", באמצעות קרובת משפחתה שהגיעה מאיראן לביקור בישראל, וכן במסגרת פגישה עם שליח מטעמו של המפעיל האיראני בטורקיה.

אישה רביעית שנעצרה בפרשה היא תושבת ירושלים בת 50. לפי האישומים נגדה, היא עמדה בקשר עם "ראמבוד" במשך כשנה וחצי עד למעצרה. הוא העביר לה 1,240 דולר אוסטרלי, קיבל ממנה פרטי מידע שונים, וביקש להשתתף עימה במיזמים עסקיים ובמיזמי צדקה בישראל, שאותם הוא יממן.

"סוכלה כוונה להקים רשת ריגול עבור איראן"

בכיר בשב"כ אמר כי "מדובר בפרשייה חמורה, שבה נחשפה וסוכלה כוונה להקים רשת ריגול עבור איראן, שהחלה לפעול בתחומי מדינת ישראל. אנחנו עדים לניסיונות ריגול בתחומי ישראל, באמצעות פנייה בכיסוי 'תמים' לישראליות ודרדורן לקשר ממושך. זאת, חרף חשדן של הנחקרות כי מדובר בגורם מודיעין איראני, ונוכח בחירתן להמשיך עימו את הקשר ואף לבצע עבורו משימות".

"במעשיהם החמורים סיכנו המעורבים את עצמם, את בני משפחתם וכן אזרחים ישראליים תמימים, שפרטיהם הועברו למודיעין האיראני", הוסיף. "זאת, בנוסף למידע שהועבר על יעדים ישראליים ואמריקניים בישראל, באופן שעלול לשמש למטרות טרור".

לדבריו, "גורמי המודיעין האיראניים עושים שימוש נרחב ברשת האינטרנט, ובעת האחרונה מזוהה עליה במספר הפניות מסוג זה לאזרחים ישראליים. זאת, לצורך איסוף מידע שעלול לסייע לאיראן במאבקה נגד ישראל, העברת הנחיות לביצוע משימות ואף 'משיכת' ישראלים לחו"ל במטרה לפגוע בהם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים