הפריפריה במרכז? רק 9% ממיזמי היי-טק נמצאים בדרום ובצפון

בדיון בכנסת עלה שרשות החדשנות לא מכירה תוכנית לפיתוח הפריפריה, שעל פי החלטת הממשלה היא חלק ממנה, ושגם התקציבים המעטים שכבר מופנים להיי-טק באזורים שאינם מרכז הארץ הולכים בעיקר לבאר שבע ולחיפה

ח"כ מיכאל ביטון, יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, בדיון אתמול (ב').

נתונים קשים על הזנחת תעשיית ההיי-טק בפריפריה הוצגו היום (ב') בדיון נוקב וסוער שנערך בוועדת הכלכלה של הכנסת. בדיון עלה שמספר המיזמים בתחום ההיי-טק שנמצאים בפריפריה קטן מאוד ושההשקעות שמופנות לאזורים אלה הן כמעט אפס. זאת, למרות הצהרות ותוכניות ממשלתיות רבות, שלא מומשו.

מנתונים שהגיש מרכז המחקר והמידע של הכנסת לוועדה, שבראשה עומד ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן), עולה שרק 9% ממיזמי ההיי-טק בישראל מצויים בפריפריה, ורובם בערים הגדולות באזורים אלה – בעיקר בבאר שבע ובחיפה. לעומת זאת, תקציב זניח ביותר מופנה ליישובים מרוחקים כגון קריית שמונה, מעלות, ערד וירוחם.

עוד עלה מהדיון חוסר תקשורת בין משרדי הממשלה: מסתבר שרשות החדשנות, ששייכת כיום למשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, כלל לא הכירה עד היום את תוכנית "שמים את הפריפריה במרכז" של משרד הכלכלה, ומשכך גם לא פעלה לפיה. התוכנית אושרה בממשלה ב-2018 ואחד הרכיבים שלה היה פעילות של רשות החדשנות. למרות זאת, נציגי הרשות אמרו לעורכי הדו"ח ש-"התוכנית לא מוכרת להם".

בת חן רוטנברג, כלכלנית במרכז המחקר והמידע של הכנסת, אמרה בדיון ש-"הרשות אמנם מתמרצת חברות לפתוח מרכזי מו"פ בפריפריה, אולם לא פעלה מתוקף תוכנית זו ולא קיבלה תקצוב לכך ממשרד האוצר או ממשרד הכלכלה".

לא הגיעה לדיון. שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי.

לא הגיעה לדיון. שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי. צילום: לע"מ

עובדה זו גרמה לסערת רוחות בוועדה והרגיזה במיוחד את היו"ר, ח"כ ביטון, שהיה ראש המועצה המקומית ירוחם. "זהו מצב בלתי נסבל, זאת שערורייה", אמר. הוא מתח ביקורת על חברתו לקואליציה, שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, על כך שלא טרחה להגיע לישיבה ושבמקומה הגיע נציג – האחראי על תקציבי המו"פ ברשות ההשקעות – שלא היה מצויד בנתונים. ח"כ ביטון קטע את הדברים והודיע שהוא יעמוד על כך שבכירי המשרד יבואו לדיון הבא שיעסוק בנושא.

"כשכבר יש תקציב – הוא לא מנוצל"

משה דוידוביץ', ראש המועצה האזורית מטה אשר, האשים כי יש תקציב שמשרד הכלכלה מקצה לנושא, אבל הוא כלל לא מנוצל. דוידוביץ' הציע לתת לחברות היי-טק הטבה מדורגת, שתגדל ככל שהן ימקמו את המתקנים שלהן רחוק יותר ממרכז הארץ. עוד הצעות שהוא העלה הן הרחבת מסלול התמרוץ להעסקת עובדים מהפריפריה, הרחבת מס החברות המופחת והענקת תמריצים לגיוס עובדים חדשים לעבודה.

ח"כ ביטון אמר כי "הממשלה החדשה נדרשת לחוק חדש לעידוד השקעות הון, שיפנה תקציבים לפריפריה. נדרוש תוכנית בין משרדית לקידום ההיי-טק בפריפריה, דווקא שם. את המשימה הזו צריך להוביל משרד האוצר: עליו לרכז עבודת מטה מתואמת בתוך חודש וחצי. לא ייתכן שמרבית ההיי-טק והיזמות שיש בפריפריה הוקמו ופועלים בזכות עמותות מהמגזר השלישי ויזמים פרטיים, שבחרו להשקיע במקומות שהמדינה הזניחה אותם".

שרה שכן נכחה בדיון היא אורית פרקש הכהן, שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה. היא השיבה לביקורת וסיפרה על תוכנית חינוכית ללימודי היי-טק שמתקיימת בבתי ספר תיכון, בעיקר בפריפריה, בשיתוף פעולה עם התעשייה. "המשרד השקיע בשנה האחרונה כ-250 מיליון שקלים במרכזי מחקר ופיתוח באזורי הפריפריה, ובנוסף יתחיל שיתוף פעולה עם משרד הביטחון בעניין", אמרה.

ח"כ אופיר סופר (הציונות הדתית) הצביע על כך שרק מיעוט מהתקציבים שכבר מופנים להיי-טק בפריפריה מגיעים לנגב. ח"כ סופר ומשתתפים נוספים בדיון קראו להגדיר מחדש את המושג פריפריה ולבדל ערים גדולות, שיש להם עוגני היי-טק – גם אם הן בצפון או בדרום. במקום זאת, לדבריו, על המדינה לעודד תעשיה והיי-טק בישובים המרוחקים, "שהם הפריפריה האמיתית".

לדברי ח"כ יעל רון בן משה (כחול לבן), "לא ניתן לקדם את מדינת ישראל כשהיא מרוכזת בתל אביב. הדבר ימוטט את העשירונים השביעי ומטה, ואין מודל כלכלי כזה".

ח"כ ביטון אמר שהוועדה תקיים בעתיד הקרוב דיון המשך בנושא.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים