קצינים לשעבר נגד מינוי ר' אגף התקשוב; קוראים למנות את גיל שוויד או ניר צוק

מינויו של עוד קצין קרבי לתפקיד המפקד הטכנולוגי הבכיר בצבא עורר זעם בקרב קציני תקשוב בכירים לשעבר, שקראו למנות לתפקיד בכיר בענף האבטחה ● הם "שאלו": "האם הייתם ממנים את נועה קירל לקצינת רפואה ראשית?" ● לתשומת לב הקורא א. כוכבי

ניר צוק, מנכ"ל פאלו אלטו (משמאל), וגיל שויד, מנכ"ל צ'ק פוינט.

בשבוע שעבר פורסם דבר מינויו של ראש אגף התקשוב החדש, תא"ל ערן ניב, ראש חטיבת שילו"ח (ר"ת של 'שיטות לחימה וחדשנות') באגף תכנון. מינויו של הקצין המצטיין הצליח לעורר את זעמם של בכירי אגף התקשוב לשעבר – ביקורת שאיננה מופנית נגד תא"ל ניב באופן אישי אלא כלפי העקרון שבבחירתו.

יועלה לדרגת אלוף וימונה לתפקיד ראש אגף התקשוב וההגנה בסייבר החדש של צה"ל. תת-אלוף ערן ניב. צילום: דו"צ

יועלה לדרגת אלוף וימונה לתפקיד ראש אגף התקשוב וההגנה בסייבר החדש של צה"ל. תת-אלוף ערן ניב. צילום: דו"צ

ניב יהיה ראש האגף השביעי מאז הקמתו של האגף במרץ 2003. הוא יחליף בתפקיד את אלוף ליאור כרמלי, שמונה לתפקיד בסוף 2017 ומשמש בו החל מ-2018. כרמלי החליף את אלוף נדב פדן, שמונה לתפקיד מפקד פיקוד המרכז. כרמלי צפוי להשתחרר מהצבא. בדצמבר 2015, תא"ל פדן מונה לראש אגף התקשוב החדש. תא"ל פדן החליף בתפקידו את האלוף עוזי מוסקוביץ', ששימש בתפקיד ראש אגף התקשוב כארבע שנים. מינויו של תא"ל מוסקוביץ' לראש אגף התקשוב אושר באוגוסט 2011. מוסקוביץ' החליף בתפקיד את האלוף עמי שפרן, שהיה ראש אגף התקשוב השלישי במספר. ראש האגף הראשון היה האלוף יצחק (חקי) הראל, שכיהן בתפקיד פחות משנה, ולאחריו האלוף אודי שני, ששימש בתפקיד ארבע שנים.

המשותף לכל הקצינים הוא היותם קרביים, שבילו את שלושת העשורים בקריירה הצבאית שלהם בשטח, ומידת ההיכרות שלהם עם העולם המורכב של ה-ICT, הייתה מועטה, אם בכלל. כך, תא"ל ניב היה ראש ענף מערכות מידע באגף לפני עשור וחצי, ואילו שפרן עשה חלק משירותו הצבאי במערך הטכנולוגי של חיל המודיעין, ושימש כראש המחקר והפיתוח בצה"ל.

"האם הייתם ממנים את נועה קירל לתפקיד קצינת רפואה ראשית?", שאלו אותם בכירים לשעבר מהאגף. "האם, ועם כל הכבוד, ויש כבוד, הייתם ממנים את סטטיק ובן אל תבורי לפרקליטים צבאיים ראשיים?". לדברי הבכירים לשעבר, "הדבר לוקה בכמה מישורים: מגיע קצין, שאין לו כל קשר לתחום ה-ICT, הוא לא מבין בו, ולכל היותר, בתפקידיו הקודמים בשדה הוא שימש לקוח של המערכות".

"היבט נוסף", ציינו, "הוא בכך שלמרות שראש האגף הוא חבר המטה הכללי, ודרגתו היא אלוף, הוא לא נתפש ולא ייתפש בקרב עמיתיו האלופים במטה הכללי כאוטוריטה, בר סמכא, בנושאי מחשוב ותקשוב". מכך נגזרת עוד בעיה, הסבירו: חוסר ההבנה של ראש האגף בתחום הפעילות עליו הוא אמון בהכרח יפגע בהתוויית התכנית האסטרטגית של האגף לעתיד לבוא. ראש האגף אינו יכול לבנות מפת דרכים עתידית בתחום בו הוא אינו בקיא לעומק.

לא מספק ידע על העולם המורכב של ה-ICT. שדה הקרב. תמונת אילוסטרציה: BigStock

לא מספק ידע על העולם המורכב של ה-ICT. שדה הקרב. תמונת אילוסטרציה: BigStock

למנות לתפקיד ראש אגף התקשוב וההגנה בסייבר איש מקצוע מוערך

אותם קצינים הציעו הצעה השאולה מעולם הקורונה: למנות לתפקיד ראש אגף התקשוב וההגנה בסייבר איש מקצוע מוערך, שיגוייס לתפקיד על בסיס ניסיונו המקצועי, והרקורד המוכח שלו בעולם האזרחי. זאת, כפי שפרופסור רוני גמזו, מנהל בית החולים איכילוב, מונה לתפקיד הפרויקטור ללחימה במגיפת הקורונה.

גיל שוויד, מייסד ומנכ"ל צ'ק פוינט, או לניר צוק, מייסד וסמנכ"ל הטכנולוגיות של פאלו אלטו, יש שם עולמי. הם מבינים דבר או שניים ב-IT בכלל ובסייבר בפרט, והם ניהלו מערכות גדולות בארגונים בני אלפי עובדים. יתרונם הוא שהפרוטה אינה חסרה בכיסם, ואנחנו בטוחים שהם ישמחו להתגייס למשימה לאומית בשדה בו הם בקיאים", הוסיפו.

לדברי אותם בכירים לשעבר מהאגף, "מינויים מקצועיים שכאלה כבר היו בעבר: נחמן שי, עודד בן עמי ואבי בניהו מונו לתפקיד דובר צה"ל – כי הם הגיעו מעולם העיתונות, ולמרות שלא בילו בצבא שנים רבות, איש לא התייחס אליהם כאל נטע זר".

"כאשר הם יגוייסו לתפקיד", הסבירו, "התייחסו לדבריהם, להמלצותיהם, לתכניות שלהם – ברצינות רבה יותר מאשר קצין, שעם כל הכבוד – זה שהוא היה לוחם קרבי מהולל ומוכשר, לא מכין אותו בכל צורה שהיא לתפקיד הכולל היכרות נרחבת ושימוש במונחים כמו נוזקה, ERP, CRM, דור 5, Sensor2Shooter, או רב-מערכתיות מבוססת IT".

המועמדים לתפקיד ראש האגף, סיכמו הבכירים, יכולים להגיע משלל מקומות: מהצבא – דוגמת תא"ל (מיל') איילה חכים, מפקדת יחידת לוטם וכיום מנהלת חטיבת הטכנולוגיה (מנמ"רית) בבנק מזרחי טפחות; אל"מ (מיל') שי בסון, יוצא אגף התקשוב ולשעבר סמנכ"ל בכיר בבנק לאומי וראש חטיבת לאומי טכנולוגיות (מנמ"ר); או אל"מ (מיל') טליה גזית, לשעבר מפקדת ממר"ם. עוד הם יכולים לבוא מהמגזר הציבורי, דוגמת יאיר פראנק, לשעבר ראש רשות התקשוב הממשלתית. וגם, ישנם מועמדים רבים מהמגזר הפרטי: מוטי גוטמן, המנכ"ל הוותיק והמוערך של מטריקס; נתי אברהמי, עד לא מכבר מנכ"ל טלדור ולפני כן שנים רבות מנכ"ל קבוצת יעל; ורס"ן (מיל') באגף התקשוב; אסף רפפורט, מייסד Wiz, ששימש מנכ"ל המו"פ של מיקרוסופט ישראל, לאחר שהחברה שייסד, אדאלום, נרכשה על ידי הענקית מרדמונד; או יזם הסייבר מיקי בודאי, מנכ"ל ואחד ממייסדי טרנסמיט סקיוריטי (Transmit Security), שהיה ממקימי אימפרבה, שנרכשה ב-2.1 מיליארד דולר, וטראסטיר, שנמכרה תמורת יותר מ-700 מיליון דולר ליבמ.

גיל שוויד וניר צוק: אתם מרימים את הכפפה? לתשומת לב הקורא א. כוכבי.

תגובות

(20)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. צחי

    פעם ראשונה שאני נתקל בדילמה כזו.על פניו נראה שצודקים

  2. גיבוב

    במקרה קראתי. איזה גיבוב מדהים של שטויות.

  3. ניר

    ושוב אנו חוזרים לדיון הניצחי של צבא מקצועי מול צבא העם.

  4. BPH

    אם הדוגמה המובילה למינוי חיצוני כוללת את נחמן שי, עודד בן עמי ואבי בניהו אז ברור שאסור לחזור על הטעויות האלה מהעבר.

  5. יריב

    לעניות דעתי, מינוי ראש אגף לתקשוב חייב להגיע מהמערך הלוחם משלוש סיבות טובות, (1) אינו מאוהב בטכנולוגיה כעקרון אלא יודע מה הפירות הנדרשים מהאגף (2) יודע להגדיר תפוקות מבצעיות ואינו נוטה לקבל טענות טכנולוגיות כחסם למימוש הדברים (3) לוחם הרואה את האויב ולא קצין מהאגף שכל חייו למד להיות נותן שרות ולא רואה את האדום כאתגר אלא את הכחול. ולסיום מרבית ראשי אגף המודיעין צמחו מחוץ למערך זה והיו מצוינים הן לאגף והן לתפוקות ממנו.

  6. שמורלי

    כדאי לשים לב כי שני המומלצים הראשונים הם ממש לא בעניין של להתבחבש בצהל.... וכל השאר הם החבר'ה מהצבא. קצינים בכירים יוצאי צבא,עושים את אותו הדבר בארגונים אזרחיים וממנים חברים לתפקידים שהם ממש לא תחום עיסוקם ומתגלחים על חשבון בעל הבית שלרוב נוטה לתת בהם אמון. ....כמה פעמים שאלת את עצמך...."אני לא מאמין שהוא היה אל"מ בצה"ל? "......

  7. אלון

    עם כל הכבוד לקצין הקרבי - זה ממש, אבל ממש לא המקום שלו. מלחמת הסייבר היא *המלחמה* הקשה ביותר שאנו נחווה בשנים הקרובות, ולשים בראש המערכה מישהו שלא מבין דבר וחצי דבר בסייבר - זה לא פחות מפשע. שיקבל דרגת אלוף. בכייף - אבל, שאת מלחמת הסייבר ינהל מישהו שמבין בנושא. מפחיד.

  8. דודו

    מה הקשקוש הזה? האנשים האלו יחזרו לצבא? עם כל הדברים ההזויים והתלושים שאני קורא פה, הקטע הזה קבע שיא

  9. גל

    שטויות במיץ. את הIT בצה״ל מנהלים כבר שנים מנכ״ל בינת, מנכ״ל ECI, מנכ״ל מוטורולה ומנכ״ל סיסקו. ראש אגף הצקשוב ומפקדי היחידות עובדים אצלם ורק חותמים על הצ׳קים. כולם יודעים את זה ומשרד הביטחון אימפוטנט. חשכ״ל וחברות אזרחיות פי 1000 מקצועיים מהם ומבינים שרק מכרזים וחדשנות מורידים מחירים ומקדמים את הארגון. ערן ניס, זכית בדרגה אבל דע מי הם מפקדיך האמיתיים. אתה לא רובע כלום

    1. שחר

      התגובה הכי עניינית, מציאותית ונכונה בנושא צה"לי שקראתי בשנים האחרונות.👏

    2. שאול

      לא בצבא כבר יוצר משני עשורים …בזמני בינת ישבו חזק בצבא

  10. מילוא

    קשקוש בלבוש, יואילו הבכירים לשעבר לעמוד מאחורי דבריהם או לסתום את פיהם. בהצלחה לערן ניב, תראה להם שחדשנות, אומץ ומנהיגות יש גם מחוץ למרתפי ממרם

  11. דודי

    בכירים לשעבר או חבורת שפנים בושה להם ובושה לעיתון על כתבה הזויה שאין לה שום יסוד מקצועי וערכי אין גבול לחוצפה , יד קלה מדי על ההדק ההשוואה של מינויו של תא"ל ערן ניב לנועה קירל ואו סטטיק ובן אל היא הזויה ברמות של הורדת הדרגות לאותם "בכירים" ומזל שהם "לשעבר"

  12. אופיר

    מוזר מאוד שכל המכובדים לא ממליצים למנות משהוא מתוך המערך שלהם . אגב גם למערך המודיעין ממנים קצינים מהשטח לתפקיד ר אמ"ן

  13. מאיר מסטאי

    לכל המסתתרים בשמם לשעבר … חוצפה ממדרגה ראשונה . נראה שגם שהשתחררתם מצהל בכל מהלך השירות לא הבנתם את האירגון המבצעי שבו שירתם מירב שנותכם. אגף התקשוב שהכריז על עצמו אגף טכנולוגי שנתיים לפני מלחמת לבנון השנייה נכשל כישלון מפואר בגלל הניתוק שלו מצורכי צהל ומסיוע לפיקוד הצפון . קצין מבצעי הוא ראוי ביותר שהוא יודע להבדיל בן עיקר ותפל ולא ייפול לרגליהם של הטכנולוגים יש מספיק חברות בישראל אם יידע עצום לתמוך ולהזניק את צהל .מי שרוצה להתבטא שייצא החוצה ויגיב בשמו .ערן ניב האלוף הבא ביצע תפקיד טכנולוגי באגף מכיר אותו עשרות שנים התברכנו בקצין מעולה - יישר כוח ערן ניב .הכותב תאל במיל מייקה מסטאי לשעבר אגף תקשוב .

  14. ירון

    מעניין לדעת מי הם אותם בכירים לשעבר וממה נובעת אמירה לא רצינית זו. בעבר, אי שם בשנות השמונים של המאה הקודמת, החליט מי שהחליט, לחבר את תחום ה-IT לתחום הקשר. מה הקשר תשאלו ?אז זהו, אין ! הגיעה חבורה איכותית מתחום מקצועי מאוד מוגדר ו"נבלעה" אל תוך חבורה איכותית לכשעצמה שביינה לבין IT לא היה דבר אלא שאנשיה, עברו במהלך הקריירה, תפקידי שטח כ,כן, זה היה הנימוק לקידומים ובאופן הזה, ביצעו אנשי דיסציפינת הקשר, קניבליזציה של מערך המחשוב המחשוב של אז. בוטלו תקנים ש קצינים בכירים והועברו אחר כבוד למערך הקשר בכדי לכבד זה או אחר כאות הערכה על פועלו כקצין קשר ועוד ועוד. את הרעיונות לקידום תחומי ה-IT, שאבו כולם מחבורת קצינות וקצינים איכותיים, אנשי IT שבנו את התפישות, הביאו רעיונות והבכיר היה חותם בתחתית המסמךוהנה רעיון מבריק. דוגמה קטנה- הצהלנט נולד בבניינים שבעיר הגנים כתפיסה הוליסטית, מאן דהו בבניין החד קומתי בצריפין, הוסיף את חתימתו והנה מסממך מפואר של חיל הקשר האלקטרוניקה והמחשבים. אז תניחו רעיונות הזויים בצד,פרגנו לראש האגף הנבחר והמשיכו לחיות עם העיניים קדימה ולא אחורה.

  15. אלי ויסברט

    המחאה אינה לגיטימית. ראש האגף הוא כמו מנכ"ל, אינו צריך להיות מתכנת או מהנדס תוכנה או תקשורת. הוא צריך לנהל צוות של מקצוענים, לקבל החלטות על סמך סיכונים, סיכויים, איומים, מדיניות הצבא ומדיניות הממשלה ועל בסיס עבודת מטה סדורה.

  16. מייק לבנובסקי, ר''ג

    כל מילה בסלע. בחור מצוין אבל מינוי מגוחך

    1. אבגדהו

      רק שלא יפריע למקצוענים לעבוד, ולא יגרום לעזיבה. היה לי מגד לפני 20 שנה בגדוד קשר, הוא פשוט בכל הזדמנות בה בתלונות לפלוגת מחשוב. בזכותו לא המשכתי בקבע.

  17. שוקי קרן

    העיקרון לפיו לכל תפקיד ממלכתי ימונה האדם המתאים ביותר מבחינה מקצועית "קדוש" בעיניי. זה כולל את צ.ה.ל ואף חלק משרדי הממשלה כמו רפואה, משפטים, סיייבר ואילו רווחה.

אירועים קרובים