דיווחים: בבלו אוריג'ין של בזוס תרבות ארגונית רעילה והיא חווה נטישת כשרונות

הצלחת הטיסה המאוישת הראשונה לחלל של ה'ניו שפרד' - שבה נכח בזוס עצמו, כזכור - זירזה את תכניות החלל של החברה, אבל בתוכה היא רק ייצרה עוד כאוס ולחצים, כך לטענת עובדים שמלינים על שאיפותיו הגרנדיוזיות של הבעלים והתנהלות המנכ"ל, בוב סמית'

ג'ף בזוס, מייסד בלו אוריג'ין. צילום: ויקיפדיה. טיסת החלל של החברה. צילום: פליקר

בלו אוריג'ין (Blue Origin) – חברת החלל של ג'ף בזוס – נתפשת כסיפור הצלחה. היא הטיסה בקיץ האחרון את החללית 'ניו שפרד' שלה לחלל, כשעל סיפונה ארבעה נוסעים בני אנוש, ביניהם הבוס הגדול והמולטי-מיליארדר שלה; מאוחר יותר החודש היא כבר עתידה לשלח עוד בני אדם לכוכבים, ונראה שהשמיים אינם הגבול שלה. אולם כעת מסתבר שמתחת לפני השטח רוחשים קולות ודברים אחרים לגמרי, שמעידים על תרבות ארגונית רעילה וסקסיסטית, שגורמת בין השאר לטנטים של החברה לנטוש אותה בזה אחר זה.

חלק מהמכתב הפתוח של מפוטרי/נוטשי בלו אוריג'ין. צילום מסך

חלק מהמכתב הפתוח של מפוטרי/נוטשי בלו אוריג'ין. צילום מסך

מכתב פתוח שמעלה דיווחים מטרידים

בטקסט שפורסם השבוע עובדי בלו אוריג'ין מאשימים את מעסיקתם בדיוק בכך, ולשם הדגמת המצב פרסמו שלל האשמות עוקבות ודומות זו לזו.

מסתבר שאת החברה של בזוס עזבו השבוע 21 עובדים, שיחד עם כמה עובדים לשעבר שטחו את האשמותיהם על כך שבלו אוריג'ין "העלימה עין מסקסיזם, לא הייתה קשובה מספיק לחששות ביטחוניים, והשתיקה את המבקשים לתקן בעיות אלה".

המכתב הפתוח של העובדים עלה ביום ה' האחרון לפלטפורמת Lioness, והוא מציף, כאמור, עדויות תואמות ומטרידות במיוחד. הדמות ה"מככבת" בתלונות העובדים היא מנהל בכיר המקורב למנכ"ל הנוכחי בוב סמית', עליו "דווח מספר פעמים למשאבי אנוש בגין הטרדה מינית", כך על פי מה שצוין במכתב. "למרות זאת, בוב סמית' מינה אותו באופן אישי כחבר בוועדת הגיוס לתפקיד מנהיגות משאבי אנוש בשנת 2019", המשיכו וציינו הכותבים.

גורם נוסף שעליו מדברים הכותבים הוא "מנהיג לשעבר" ש"התייחס לעתים קרובות לנשים בצורה מתנשאת ומשפילה, וכינה אותן 'בייבי', 'בובה שלי' או 'יקירתי'". בתור קרוב לבזוס, רק כש"התעסק פיזית עם כפופה לו" הוא פוטר סופית, סיפרו כותבי המכתב.

על פי הביזנס אינסיידר, שמות הכותבים, מלבד זה של כותבת המאמר, אינם ידועים, כך לפי הדיווחים CBS News דיברה עם חמישה מהם כדי לוודא את עצם קיומם.

מהירות מטעמי תחרות שעלולה להביא לאסון?

סוגיה נוספת ומטרידה לא פחות שעלתה על ידי העובדים המתלוננים היא היריבות הרעילה בין בלו אוריג'ין לשאר המתחרים בתחום, ובמיוחד מול SpaceX של אילון מאסק. לדברי עובדי החברה, "נראה כי היריבות עם מיליארדרים אחרים עדיפה על חששות ביטחוניים, שהיו מאטים את לוח הזמנים".

היזם המולטי-מיליארדר בזוס הקים את בלו אוריג'ין ב-2000, ויצא, כאמור, לחלל על סיפון הניו שפרד ביולי האחרון יחד עם אחיו, ושני נוסעים מיוחדים. הוא חווה נסיעה קצרצרה אך מוצלחת ושב לכדור הארץ עטור תהילה ומרוצה במיוחד.

מיד לאחר מכן החלה החברה למכור כרטיסים לטיסות למה שמכונה "תיירות חלל". ארבעה תיירים נוספים כאלו אמורים לצאת לחלל כבר ב-12 באוקטובר.

אלא שבמכתב הפתוח נטען כי ההנהלה מזניחה את הבטיחות של העובדים ושל המכשור שעליו היא אחראית, על מנת "להתקדם עבור ג'ף", ולוחצת על זירוז תהליכים לטובת השיגור הנוסף הקרב ובא.

הנמסיס של בזוס. אילון מאסק. צילום: מתוך ויקיפדיה

הנמסיס של בזוס. אילון מאסק. צילום: מתוך ויקיפדיה

ידוע כי ניו שפרד כבר השלימה 15 טיסות מוצלחות ללא אנשים על סיפונה, ואחת מאוישת, בה נכח בזוס עצמו. לרקטה מערכת פינוי חירום, המסוגלת לירות את הנוסעים החוצה ממנה בקפסולה, ובכך להרחיק אותם מהחללית במקרה של תקריות אפשריות. אולם במכתב נאמר: "לדברי המהנדס שתרם לחיבור זה, בלו אוריג'ין היא בת מזל שלא קרה דבר עד כה". כמו כן, רבים מכותבי המכתב המסוים טוענים שהם לא יטוסו על ספינת חלל של בלו אוריג'ין.

נציין כי טיסה בחלל היא תמיד הרפתקנית למדי, לפחות תיאורתית. אמנם על פי הדיווחים, רק כ-1% מהטיסות המאוישות בארצות הברית מסתיימות בתאונות קטלניות, אך אלו מסוכנות פי כמה וכמה מטיסה במטוס מסחרי. בנוסף, נכון להיום בטיחות הנוסעים בטיסות חלל פרטיות אינה מוסדרת על ידי אף סוכנות ממשלתית בארה"ב והמשימה היחידה של מינהל התעופה הפדרלי (FAA) היא לוודא כי שיגור הרקטות כאלו בטוח לאנשים בשטח, משמע על כדור הארץ, ולא מהווה סכנה למטוסים אחרים. עם זאת, ה-FAA הגיבה למכתב הפתוח ולנאמר בו וציינה כי היא "שוקלת" את הדברים בכובד ראש.

לאחר החשיפה הזו של טענות הכותבים החלו נשמעים עוד קולות שדיווחו על בעיות חמורות בחברה ועל כך שהיא חווה כעת "אקסודוס של טלנטים" במובן של נטישת כשרונות המונית.

תגובות החברה ויודעי דבר

דוברת החברה ניסתה לערער על מהימנותה של מחברת המכתב, אלכסנדרה אברמס, לשעבר ראש תחום תקשורת עובדים בבלו אוריג'ין, וטענה כי היא פוטרה "לאחר אזהרות חוזרות ונשנות בנושאים הקשורים לתקנות פדרליות בנושא בקרת יצוא". אברהמס מכחישה זאת מכל וכל.

בנוגע לטענות לסקסיזם וניצול מיני ויחס מפלה לנשים: באופן לא מפתיע, החברה טענה גם כי "לבלו אוריג'ין אין סובלנות לאפליה או הטרדות מכל סוג שהוא".

בעניין הטענה לנטישה ההמונית: השחיקה – משמע העזיבה של עובדים – בבלו אוריג'ין עלתה השנה על 20%, והגיעה בין היתר משום הלחץ שהפעיל סמית' על כל עובדי החברה לשוב לעבודה מהמשרד, כך אמרו מספר אנשים המכירים את המצב ל- CNBC.

בלו אוריג'ין דחתה את הטענות הללו, ודובר שלה אמר לרשת FOX כי השחיקה "מעולם לא עלתה על 12.7%" בשיעור שנתי. הדובר גם נפנף את הטענות כי משהו חריג קורה בחברה. "אנו רואים שיעורי שחיקה דומים לאלה שדווחו על ידי חברות אחרות כחלק ממה שרבים מכנים 'ההתפטרות הגדולה'", אמר הדובר ל-FOX.

ג'ף בזוס טרם הגיב להאשמות.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. חתול שמנמן

    איזה מוזר. חשבתי שמי שאחראי על התרבות הרעילה באמזון יעבוד הפוך לגמרי בחברה השניה שלו.

אירועים קרובים