בפעם הראשונה: הסכם מדעי-טכנולוגי בין ישראל לארה"ב

ההסכם, שנחתם היום (ד'), יאפשר שיתופי פעולה בתחומי המחקר המדעי והטכנולוגי, והחדשנות המדעית ● גורמים אמריקנים יוכלו לקיים מחקרים משותפים עם כל הגופים האקדמיים בישראל - כולל בשטחים וברמת הגולן

מימין: שר המדע והטכנולוגיה, יזהר שי, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן. צילום: עמוס גרשום, לע"מ

בפעם הראשונה ביחסי ישראל וארצות הברית נחתם היום (ד') הסכם מדעי-טכנולוגי בין שתי המדינות. טקס החתימה התקיים במעמד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר המדע והטכנולוגיה, יזהר שי, ושגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן.

ההסכם מרחיב ומחזק את שיתופי הפעולה המדעיים והטכנולוגיים שכבר קיימים בין שתי המדינות ומקים מסגרת חדשה לשתי הממשלות, לטובת מחקרים מדעיים וטכנולוגיים, וחדשנות מדעית. כמו כן, הוא יאפשר שיתופי פעולה בין משרד המדע והטכנולוגיה הישראלי למוסדות מחקר לאומיים בארצות הברית ויצירת מחקרים מדעיים יזומים בעלי עניין לשתי המדינות.

בנוסף, יבוטל הסעיף הטריטוריאלי שהיה קיים בבסיסן של שלוש קרנות המחקר בין המדינות – BSF, בירד ובארד, שהוקמו בשנות ה-70'. עד כה הושקעו דרך הקרנות הללו יותר מ-1.4 מיליארד דולר במחקר משותף בין מוסדות ישראלים ואמריקנים. כמו כן, יורחבו שיתופי הפעולה המחקריים של אוניברסיטאות וגופי מחקר בארצות הברית עם כל המוסדות המקבילים בישראל, כולל בשטחים ברמת הגולן. המשמעות היא שכעת, מוסדות מחקר מעבר לקו הירוק יוכלו ליצור שיתופי פעולה עם האמריקנים – דוגמת מו"פ שמיר ומו"פ אזורי מזרח, שמתוקצבים על ידי משרד המדע והטכנולוגיה.

"חיזוק נוסף ליחסים המיוחדים שבין המדינות"

השר שי אמר במעמד החתימה כי "היחסים המיוחדים שבין ישראל לארצות הברית קיבלו היום חיזוק נוסף ומשמעותי. ממשלות ישראל וארצות הברית מחזקות את שיתוף הפעולה ביניהן סביב מחקרים מדעיים ומיזמים טכנולוגיים. בכך הן מייצרות אינספור הזדמנויות לחוקרים, למדענים וליזמים, שיקימו חברות פורצות דרך על בסיס התוצרים המשותפים".

השגריר פרידמן ציין כי "כמו שראינו התקדמות אזורית משמעותית עם הסכמי אברהם (בין ישראל לבחריין ולאיחוד האמירויות – י"ה), אנחנו רואים גם את הרווח שיש במדיניות של הנשיא טראמפ לקידום שיתוף הפעולה של ארצות הברית עם ישראל. עם העובדה שההסכם שחתמנו עליו מאפשר שותפות (של גופים אמריקנים – י"ה) גם עם יהודה ושומרון, יותר שותפים ישראלים יוכלו לקבל השקעות למטרות מדעיות בתחומים שונים. ההסכם לשיתוף פעולה מדעי וטכנולוגי בין ישראל לארצות הברית יחזק עוד את הקשרים העמוקים בינינו בתחומים אלה, על מנת לקדם את הביטחון הכלכלי של שתי המדינות".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דן חסכן

    איך בפעם הראשונה - מה זה השטויות האלו ? כבר בפיסקה השניה יש סתירה לכותרת: "ההסכם מרחיב ומחזק את שיתופי הפעולה המדעיים והטכנולוגיים שכבר קיימים בין שתי המדינות" אם מרחיהב אז איך בפעם האשונה ?

אירועים קרובים