ארה"ב: האם טוויטר עומדת לקבל קנס של 250 מיליון דולר מה-FTC?

הרשת החברתית המצייצת נחקרת על ידי נציבות הסחר הפדרלית האמריקנית בגין שימוש לרעה, כביכול, בנתוני משתמשים - ובעיקר במספרי טלפון שהועלו למטרות אבטחה - על מנת למקד פרסום, תוך הפרה אפשרית של החוק

תקיפת ענק על טוויטר. אילוסטרציה: BigStock

חקירה חדשה של נציבות הסחר הפדרלית האמריקנית, ה-FTC, עלולה להביא אל טוויטר (Twitter) קנס בגובה של עד 250 מיליון דולר. החשדות הן שהרשת החברתית המצייצת – שאיכשהו השתייכה בקונוטציה המיידית תמיד ל"טובים" – עשתה שימוש במספרי טלפון ובכתובות דוא"ל, שמשתמשיה הכניסו לפלטפורמה שלה מטעמי אבטחה, לצורך מיקוד פרסומות.

טוויטר חשפה בהגשה שלה לוועדה לניירות ערך ובורסות של ארצות הברית, ה-SEC, בדו"ח שהתייחס לרבעון השני, כי ב-28 ביולי היא קיבלה טיוטת תלונה מה-FTC על טענה להפרות של צו ההסכמה, שעליו חתמה מול הנציבות בשנת 2011. על פי הרישומים בהגשה, החברה צופה שהתלונה עלולה לגרום לה להפסד של בין 150 ל-250 מיליון דולר.

אם יתגלו כנכונות, ההאשמות גורסות כי בתקופה שבין השנים 2013 ל-2019 נעשה שימוש על ידי טוויטר בנתוניהם האישיים של המשתמשים, ובעיקר במספרי הטלפון שלהם, לצורך פרסום ממוקד. על פי הדיווחים, החברה הודתה באוקטובר האחרון כי היא כיוונה "בשוגג" פרסום למשתמשים באמצעות פרטי קשר שמסרו למטרות אבטחה.

"הנושא נותר בלתי פתור ולא יכול להיות שום ביטחון לגבי העיתוי או התנאים של תוצאה סופית כלשהי", ציינה החברה בהגשתה ל-SEC, כהסתייגות שמתייחסת לחששה לספוג את הקנס המדובר.

נזכיר כי ביולי 2019 הטילה ה-FTC על פייסבוק (Facebook) קנס עתק של חמישה מיליארד דולר בגין הפרת פרטיות הצרכנים, בכל הנוגע בפרשיית קיימברידג' אנליטיקה (Cambridge Analytica) המפורסמת, שם הועברו נתוני המשתמשים האישיים של לפחות 87 מיליון ממשתמשי פייסבוק, כולל תשובות פרטיות של חלקם לשאלון פסיכולוגי, לידי חברת מחקר וייעוץ פוליטי. החברה השתמשה בנתונים אלו לצורך טִרגוט מצביעים פוטנציאליים בעבור מי שהיה אז מועמד לנשיאות, דונלד טראמפ, על בסיס מידע שנלמד מהדטה וללא רשותם.

חוקרת את טוויטר בחשד להפרת נתוני משתמשים. ועדת הסחר הפדרלית האמריקנית, ה-FTC. צילום: BigStock

חוקרת את טוויטר בחשד להפרת נתוני משתמשים. ועדת הסחר הפדרלית האמריקנית, ה-FTC. צילום: BigStock

פריצת הענק והנזקים שעוד עלולים להפציע

החודש האחרון לא היה חודש חיובי במיוחד בעבור טוויטר – פריצת ענק לחשבונות של חברות ומפורסמים מתחומי הפוליטיקה, המוזיקה והטכנולוגיה הוליכה שולל כמה וכמה ממשתמשיה. ג'ו ביידן, ברק אובמה, אילון מאסק, ביל גייטס, ג'ף בזוס ואפל היו בין הנפגעים.

הפורצים, שכבר נלכדו ככל הנראה ושהתגלו כשלושה צעירים שמנהיגם הוא רק בן 17, הצליחו לחטוף חשבונות ולפרסם בהם ציוצים, לכאורה מטעם בעלי החשבון, שבהם הצהיר המצייץ כי אם ישלחו אל כתובת דוא"ל שמסר תרומות, בביטקוין, לצורך סיוע לקורבנות הקורונה, הוא יכפיל אותן. מדובר בתרמית קלאסית שבכל זאת הפילה בפח אנשים עקב מהימנות הפלטפורמה והמפרסמים לכאורה, והניבה לפורצים כ-110 אלף דולר, בעיקר משום שאותרה וסוכלה כמעט מיד.

טוויטר התייחסה גם להיבטים שונים של הפריצה הזו בהגשה שלה, בכדי לשקף את ההשפעה האפשרית של הפרת האבטחה האחרונה על הכנסותיה. החברה ציינה כי ההפרה עלולה לפגוע ביכולתה להגדיל את בסיס המשתמשים שלה, ויכולה גם להשפיע על המותג והמוניטין שלו בקרב מפרסמים. "הפרת האבטחה הזו עלולה לפגוע באנשים ובחשבונות שנפגעו ממנה", צוין בהגשת החברה. "היא יכולה להשפיע גם על תפישת השוק של יעילות אמצעי האבטחה שלנו, ואנשים עלולים לאבד את האמון והביטחון בנו, להפחית את השימוש במוצרים ובשירותים שלנו, או להפסיק להשתמש במוצרים והשירותים שלנו בשלמותם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים