מאחורי הקלעים של מערכות ה-IT שאפשרו לנו לחזור לטייל

המעבר לשגרת הקורונה הוציא ישראלים רבים, אחרי סגר של כחודשיים, לאתרי הטבע ● אורן בן חורין, מנמ"ר רשות הטבע והגנים, מספר כיצד הטכנולוגיה אפשרה לפתוח את האתרים הללו, בהתאם להנחיות משרד הבריאות

אורן בן חורין, מנהל אגף תקשוב ומערכות מידע ברשות הטבע והגנים. צילום: נתי כהן

כחלק מהחזרה לשגרה אחרי משבר הקורונה, נפתחו בשבוע שעבר חלק מאתרי רשות הטבע והגנים, וכבר מהיום הראשון שלאחר הפתיחה הם היו עמוסים במבקרים. הרשות הייתה חייבת להיערך בלוח זמנים קצר ביותר לקליטת המבקרים בהתאם להנחיות משרד הבריאות. על פי הנחיות אלה, מספר המבקרים בכל שמורת טבע וגן לאומי מוגבל, כאשר הכניסה לאתרים היא רק ברישום מראש, לשעתיים בלבד, והתשלום חייב להיות גם הוא מראש, באמצעות מערכת תשלומים ייעודית. המשימה הוטלה על מספר גופים פנימיים ברשות, בהם על אגף מערכות מידע ודיגיטל, בראשותו של אורן בן חורין, המנמ"ר, ומנהל אגף הדיגיטל ברשות, אורן גביש.

"הצוותים שלנו עבדו מסביב לשעון, עד להשלמת המשימה, כאשר קודם כל עבדנו על פתרון נגיש למובייל, בגישת מובייל פירסט, ואחר כך לדסקטופ", אמר בן חורין. הוא ציין כי "רשות הטבע והגנים היא ארגון מבוזר, עם 40 מערכות מידע שונות. האתרים שלה מכילים עשרות אלפי דפים במספר שפות, ומאוחסנים ב-AWS. המשימה הייתה מאתגרת ונראתה בלתי אפשרית מבחינת לוח הזמנים שלה: להתאים שני אתרי אינטרנט, מבוססי תוכן ומכירות, בתוך 10 ימים לעומס של עשרות אלפי משתמשים בו זמנית, ולשמור על זמני תגובה אפסיים".

"לפחות 30 בדיקות – כדי לעמוד בעומס של 100 אלף איש"

צוות התשתיות באגף מערכות המידע, בהובלת מנהל הטכנולוגיות הראשי של הרשות, נתנאל כהן, ביצע הכנה מסיבית לקראת ביצוע המהלך, שכללה מספר רב של בדיקות עומסים והתאמות, כולל הכנסת מערכת תורים, התאמת האתרים לעומס ועיבוי תשתיות. שותף נוסף למאמץ היה רון רוזן, מנהל פעילות האינטרנט באגף. "המערכת הפכה למבצעית עם פתיחתם של 20 אתרי הטבע שבניהול הרשות", אמר בן חורין. במסגרת ההיערכות לעמידה בעומסים, הוא ציין שהרשות השתמשה במנגנון של אמזון, "שמסוגל לעמוד בעומס של 100 אלף איש".

"ערכנו לפחות 30 בדיקות עומסים, כדי לוודא שוב ושוב שהמערכות לא יקרסו", ציין. ההערכות המוקדמות לא אכזבו: כבר ביום הראשון לפתיחה ביקרו בשמורות הטבע ובגנים הלאומיים 44 אלף איש, שהזמינו מקום מראש ושילמו מראש באמצעות האתר. אתגר נוסף היה לאפשר ל-100 אלף בתי אב בישראל, מנויים של הרשות, לממש את המנוי שלהם. לצורך כך, פותח מנגנון מיוחד. כיום ניתן להזמין ביקור באחד האתרים שבוע מראש, ובהמשך יוגדל טווח ההזמנה לשבועיים מראש.

"הפתרון שפותח כולל מערכת מתוחכמת, דינמית ומאובטחת להזמנות מורכבות, עם לוגיקה רבה של הקצאות ושונות בין אתרים, וכן מנגנון BI לניתוח נתונים מתקדם, חיבור למערכת רכישת הכרטיסים שהייתה קיימת עוד לפני המשבר אבל לא הושקה, שמחוברת למאות קופות הרשות ברחבי הארץ ולמערכת הפיננסית שלה", תיאר בן חורין את מאחורי הקלעים של הפרויקט.

"לצד מאות אלפי האנשים שיזמינו ביקורים, הטמענו את המערכת עבור 200 ממשתמשי ועובדי הרשות, שעוסקים בקליטת הקהל באתרים", המשיך. דגש מיוחד הושם על חוויית משתמש – של המזמינים את הביקורים ושל אלה שקולטים את ההזמנות, כדי שיתאפשרו להם גלישה חלקה והשלמת ביצוע הפעולות במהירות.

מפל הבניאס בשמרות הטבע נחל חרמון, שבשבוע שעבר נפתחה מחדש למבקרים. צילום: BigStock

מפל הבניאס בשמרות הטבע נחל חרמון, שבשבוע שעבר נפתחה מחדש למבקרים. צילום: BigStock

איך עובד התהליך?

תהליך הזמנת ביקור בשמורת טבע או בגן לאומי עובד כך: בשלב הראשון, המטייל מזדהה אם הוא מנוי של רשות הטבע והגני או לא, ולאחר מכן בוחר את אתר הטבע שהוא רוצה להגיע אליו, בהתאם לזמן שבו הוא רוצה להגיע ולמידת הזמינות של אותו האתר באותו הזמן. לדברי בן חורין, במידה שאותו אתר טיולים לא זמין בשעה המבוקשת, המערכת מנווטת את המטייל לאתרים סמוכים. בתום התהליך מקבל המטייל מייל או הודעת SMS עם אישור ההזמנה, ולקראת מועד הביקור הוא מקבל תזכורת, שמאפשרת לו לבטל בצורה עצמאית, במידה שהוא התחרט או לא יכול להגיע למקום בזמן המיועד.

בעת ההגעה לאתר, המבקרים נדרשים להציג את תיאום הביקור והכרטיס הדיגיטלי (QR Code), שנסרק במהירות על ידי הצוות במקום – מה שמבטיח כניסה מהירה יחסית. כל קבוצה של מטיילים מתויגת בצמיד עם צבע מסוים, וכאשר תם הזמן, פקחים עוברים בשמורה ומבקשים מהמטיילים לעזוב, אלא אם כן אין עומס במיוחד.

בן חורין ציין כי הושם דגש גם על נושא הסייבר. "ביצענו פעולות מגוונות כדי לתת לכך מענה, בליווי צמוד של מערך הסייבר הלאומי". כמו כן, גם ברשות הטבע והגנים עברו לעבוד עם מיקרוסופט טימס. "400 איש אצלנו משתמשים בפלטפורמה זו, וזה עובד מצוין", אמר.

לסיום הוא אמר כי "המערכת הטכנולוגית החדשנית שפיתחנו בזמן שיא של מספר ימים ממחישה באופן בולט במיוחד כיצד ה-IT תומך ביעדי הליבה של הארגון ומהווה מרכיב מרכזי באפשרות לחזור לשגרה בצל הקורונה".

תגובות

(5)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. הראל

    איש יקר עם יכולות מדהימות כל הכבוד לך ולנתנאל תותחים !

אירועים קרובים