מארק צוקרברג קרא לאירופה: הפעילו יותר רגולציה על התוכן אונליין

מייסד ומנכ"ל פייסבוק טען כי אם הפיקוח לא יוחל מטעם הרשויות ביבשת המערבית - סין ה'רודנית' היא שתקבע את הכללים ● צוקרברג אמר את הדברים בסוף השבוע (ש') בכנס הביטחון של מינכן שנערך בימים אלו בגרמניה

מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל מטא.

מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, קרא לאירופה להסדיר את המדיה החברתית בנושאים כמו מסרים פוליטיים, פרטיות וניידות נתונים – או להסתכן באובדן השליטה במדיום לטובת (או לרעת, תלוי את מי שואלים) חוקים "רודניים" שקבעו ויקבעו מדינות כמו סין.

מייסד הרשת החברתית הדומיננטית מבקר באירופה בימים אלו. הוא עתיד לפגוש ביום ב' הקרוב בבריסל את חברי הנציבות האירופית – שהיא הרשות המבצעת של האיחוד האירופי. בנאום, שאותו נשא בסוף השבוע (ש') בכנס הביטחון של מינכן בגרמניה, שטח המנכ"ל המפורסם את שהוא יאמר גם לקברניטי האיחוד.


לדברי צוקרברג, גבולות של רגולציה יעניקו לאזרחים "ביטחון" שענקיות הטכנולוגיה פועלות לפי כללים אשר הוסכמו על ידי כולם. הוא אמר כי המשתמשים "לא רוצים שחברות פרטיות יקבלו החלטות כיצד לאזן את דיני הצדק החברתיים ללא הליך דמוקרטי".

"אני מאמין שהאחריות שלנו היא לבנות את ה'שריר המבצעי' בכדי להיות מסוגלים לאכוף מדיניות, להילחם בהתערבות ולקיים ביקורת ובקרות טובות", אמר צוקרברג בנאומו, אך טען כי על ממשלות לספק "הנחיות ותקנות נוספות" בנדון. הוא התייחס ספציפית בדבריו לצורך בפיקוח ממשלתי על נושא ה"פרסום הפוליטי או איזה שיח יש לאפשר", או בנוגע למה "מזיק לביטוי ולחופש".

הסיבה להתייחסות לנושא המסוים היא העובדה שפייסבוק וצוקרברג חוטפים מכל עבר – כולל מעובדי החברה וממפורסמים רבים – בגלל ההחלטה להשאיר פרסומים פוליטיים בפלטפורמה בלי בדיקת אימות עובדות של צד שלישי, או ללא התייחסות לסימון מטעם משתמשים שימצאו בהם תוכן כוזב או מוליך שולל.

בכנס אתמול הוסיף צוקרברג ואמר כי "כשבאים לשרטט את הגבול בין ביטוי חופשי לבטיחות אין תשובה אחת נכונה …אנשים צריכים להרגיש שמספיק גורמים שקלו (את ההחלטה – ג"פ)" משמע, שהיא לא התקבלה בלעדית על ידי חברה פרטית.

הבוס של פייסבוק הודה כי ככל הנראה לא יסכים עם כל תקנה שתקבע, אך לדבריו, התהליך "ייצור אמון ורגולציה טובה יותר של האינטרנט". הוא גם הדגיש את הדחיפות במהלך שכזה באומרו שהוא "מודאג מאוד" מכך שמדינות כמו סין מתוות דרך של "ערכים רודניים" בהסדרת האינטרנט שלהן. "כדי לקודד ערכים דמוקרטיים, ערכים פתוחים, עלינו להתקדם במהירות, לפני שמודלים רודניים נוספים יאומצו מוקדם יותר בהרבה מקומות", אמר. "היכן שאנשים יכולים לחלוק ולתקשר מידע בקהילות – זה כוח חיובי", הבהיר צוקרברג את תפישתו.

לפי הדיווחים, האיש שמנהיג את הרשת החברתית הגדולה והדומיננטית בעולם, שיש שסבורים כי לה כיום כוח רב מדי, צפוי להשמיע גם נימה מקבלת וחיובית דומה בנוגע לתכניות הרפורמה במיסים הדיגיטליים שאמורות לחול ברחבי העולם, רעיון שהציע הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי, ה-OECD.

הנפח העצום של החומר המפורסם ברשת פירושו שהפיקוח פועל באופנים שונים. פייק ניוז. אילוסטרציה: BigStock

הנפח העצום של החומר המפורסם ברשת פירושו שהפיקוח פועל באופנים שונים. פייק ניוז. אילוסטרציה: BigStock

להטיל בחזרה את האחריות אל הממשלות השונות במערב

יש מי שסבורים כי צוקרברג, שהפך ליותר ויותר משפיע, חושש מכוחה של החברה שבבעלותו ומעוניין להטיל בחזרה את האחריות אל הממשלות השונות במערב, ובכך להתנער מאינספור ההאשמות והאחריויות הכרוכות בשליטה במאגר מידע עצום על יותר משני מיליארד משתמשים (מאחר שפייסבוק היא גם הבעלים של ווטסאפ ואינסטגרם הרי שמדובר למעשה על הרבה יותר בני אדם שפרטיהם האישיים נמצאים בידי הענקית ממאנלו פארק), ואולי עוד יותר – השליטה האופציונאלית בתודעתם.

את כוח האחריות הזו, ומה קורה בעת הזנחתה במקרה הטוב או בשימוש מכוון לרעה בכוח זה, הדגימה פרשית קיימברידג' אנליטיקה שהתרחשה בתקופת הבחירות לנשיאות ארה"ב 2016. במקרה הזה הועברו לחברת מחקר שפעלה בעבור מטה הבחירות של המועמד לנשיאות דאז, דונלד טראמפ, חומרים פסיכולוגיסטיים על עשרות מיליוני משתמשי פייסבוק, ואלו, לפחות לכאורה, מונפו לצורך הטיית דעתם באמצעות פרסום ממוקד לטובת מי שנבחר לבסוף לנשיא.

זו אינה הפעם הראשונה, מאז חשיפת פרשיית קיימברידג' אנליטיקה ועוד שלל הפרות פרטיות שבהן הייתה מעורבת פייסבוק בשנתיים האחרונות, שצוקרברג קורא לרגולציה מטעם ממשלות. טור דעה שפרסם בוושינגטון פוסט במרץ אשתקד עודד פיקוח חיצוני על תכני אינטרנט במספר תחומים, בהם: תוכן פוגעני, תכני בחירות פוליטיים, פרטיות וניידות הנתונים. בדבריו בטור טען היזם והמיליארדר רב ההשפעה, לראשונה, כי יש צורך בפיקוח ממשלתי הדוק יותר על התכנים שמתפרסמים באינטרנט בכלל, כמו גם בפייסבוק, מן הסתם.

גם בכנס מינכן צוקרברג נדרש לענות לשאלות בנוגע להתערבות החברה שלו בפרסום מידע שגוי ופייק ניוז בפלטפורמה שבהובלתו, וחזר על טענתו כי פייסבוק מסירה כל יום מיליון חשבונות מזויפים, וכי צוות של 35,000 עובדים עובד על סקירת תוכן שעלול להזיק.

לפי 'צוקי', מאז הבחירות לנשיאות ארה"ב שנערכו לפני יותר משלוש שנים, פייסבוק זיהתה 50 קמפיינים מתואמים לצורך הפצת מידע מסוים, כולל "בשבועיים האחרונים". האחד, שיוצא מרוסיה וממוקד באוקראינה, ואחר שמקורו באיראן ומופנה לארה"ב.

צוקרברג טען כי "הרוב המכריע" של החשבונות המזויפים הם לא מה שמכונה "שחקני מדינה" אלא פשוט מקורות שמעוניינים לשלוח דואר זבל ופרסומים שונים. רובם נתפסים על ידי מערכת מבוססת בינה מלאכותית ש"קובעת אילו חשבונות לא מתנהגים כפי שאנשים היו נוהגים", סיפר.

צוקרברג גם עדכן את הנוכחים כי הסכום שהוציאה החברה על אבטחה בשנת 2020 הוא יותר מכל הכנסותיה בשנת 2012. הוא טען כי לא ניתן לשלוט במה שמתפרסם בפייסבוק באותו סטנדרט כפי ששולטים בתוכן המופיע במדיה המסורתית, מכיוון שהנפח העצום של החומר המפורסם ברשת פירושו שהפיקוח פועל באופנים שונים. עם זאת, הוא הסכים לתפישה שהרשתות החברתיות לא יכולות לשמש כצינורות פסיביים למידע, מבלי לקחת אחריות כלשהי על תוכן מזיק שעלול להיות מופץ דרכן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים