"יש עדיין שאלה מי אחראי מוחלט לאכיפה בתחום הרחפנים"

כך אמר רפ"ק שמעון מנטאל, ראש תחום כטב"מ במשטרת ישראל, במסגרת פאנל מקצועי שנערך בכנס 'אנשים ורחפנים' שהתקיים באחרונה ● בפאנל, בהנחיית דודי רוקח, מנהל שותף ב-SOSA HLSTech, השתתפו גם: עמית טלר מאלתא, ומתן מלמד, מנכ"ל איירון דרון

רפ"ק שמעון מנטאל, ראש תחום כטב"מ במשטרת ישראל. צילום: ניב קנטור

"לפני עשרים שנה הכי חששנו שטיסן אולי ייפול על אוטו ויגרום נזק שאולי ישמש לפשיעה, כי המרחק הנדרש לשליטה שלו היה מרחק עין בלבד, כך שהאפשרויות מוגבלות. אבל כיום הטכנולוגיה טובה הרבה יותר, וכמו שהיא מסייעת לנו היא יכולה לשמש גם לרעתנו, וכל הגופים הרלוונטיים מוטרדים, גם בגלל שיש עדיין שאלה מי אחראי מוחלט לאכיפה בתחום הזה", אמר רפ"ק שמעון מנטאל, ראש תחום כטב"מ במשטרת ישראל, כשנשאל האם חשב אי פעם שרחפנים וטיסנים יהפכו לאיום, במסגרת פאנל מקצועי שנערך בכנס 'אנשים ורחפנים'.

הכנס נערך לאחרונה באולם האירועים לאגו שבראשון לציון, בהפקת אנשים ומחשבים, ואת השאלה העלה מנחה הפאנל דודי רוקח, מנהל שותף ב-SOSA HLSTech, שגם ביקש מנטאל לפרט יותר לגבי האיומים.

"יש שלושה תחומים: צנעת הפרט – וכולכם נחשפתם לתמונות מחופי הים וכדומה, כשלאחר מכן ראינו גם סרטונים של רחפנים המבקרים נופשים בחדרים שלהם בבתי מלון, ואחר כך מתחילים להסיג גבול ומגיעים לסחיטה. הפן השני הוא הפלילי – לצערנו כמו שאנחנו משתמשים ברחפנים לצורך אכיפה, אז עושים את זה גם בצד השני, למשל העברת סמים מחוץ לכלא פנימה. וכמו שאנחנו מחפשים, הם גם מרימים רחפן כדי לבדוק אם המשטרה מגיעה. התחום השלישי זה פעילות חבלנית – במקרה הטוב עם מצלמה, כדי לצלם כוחות, אבל בהחלט יכול לקרות שהוא ייכנס עם רימון או מטול או להפוך אותו לרחפן מתאבד, בלי הרבה השקעה כספית", סיפר מנטאל.

דודי רוקח, מנהל שותף ב-SOSA HLSTech. צילום: ניב קנטור

דודי רוקח, מנהל שותף ב-SOSA HLSTech. צילום: ניב קנטור

האם המשטרה כגוף יכולה לעבוד בקצב של השתנות השוק?
"זו שאלה קשה כי אין גוף אחד שמתעסק בתחום. אם אני רוצה לתת מענה לאירוע אני צריך להשתמש במערכות שחלקן נמצאות על המדף וחלקן דורשות פיתוח, ויש רגולוציה. הרגולוציה בארץ לוקחת זמן מטבע הדברים, כי צריך לבדוק והכל חדש, אבל יש דברים מידיים. אולי צריך מערכת אחת שיודעת לעשות הכל, זה יוכל לעזור. יש מנהלת שהוקמה במטרה לאחד את הגפים בצה"ל וגם אנחנו שותפים בה, ובגלל שהתחום מאוד גדל ערכנו פיצול. אנחנו אחראים על בניין הכוח ואת הטיפול באיכון זה בחבלה. אין לנו ברירה", הוא סיכם.

עמית טלר מאלתא. צילום: ניב קנטור

עמית טלר מאלתא. צילום: ניב קנטור

עמית טלר מאלתא התייחס לשאלה של רוקח לגבי העתיד, ולבקשה לצפי לגבי מה שיהיה עוד חמש שנים בתחום. "אנחנו בעסק הזה כבר לא מעט זמן, חושבים שאנחנו מבינים את מאפייני האיום, ובצד של המשתמשים יש טכנולוגיה שמפתחת ואתה נהנה ממנה ומצד שני האיום הולך וגובר, ויש סוג של מירוץ חימוש שהולך ומתגבר בקצב מאוד גבוה. זה לאו דווקא איומים צבאיים. זה גם פוגש אותנו באיום גבולות, באתרים ובבסיסים, אבל גם באצטדיון, אם אתה רוצה לגנוב זכויות שידור. האתגר הוא מערכות כוללניות בעלות יכולת התאמה במירוץ הזה, שיש בו השקעה מאוד גבוהה, שתמיד נוכל להיות צעד אחד קדימה", הוא אמר.

איך אלתא מצליחה להתמודד עם קצב השינוי של האיום?
"אנחנו כמו סטארט-אפ בתוך ארגון גדול. אנחנו יכולים לפתח מהר מאוד, כי יש לנו את הידע, ההנדסה והיכולות, ואנחנו יודעים לייצר בבית. מצד שני חייבים לשמור על הקצב ועל העדכונים וגם יוצאים החוצה ומשתפים פעולה. אנחנו מבינים את הצורך במהירות, ולכן הגמישות והיכולת לתת מענה מהיר זה יכולת שרכשנו עבור המערכות שאנחנו צריכים לתת להן מענה".

אתם החברה הגדולה בעולם שמפתחת מוצרי אנטי רחפנים. מה הוביל אתכם לשם?
"מילת המפתח היא מערכת. אנחנו הבנו שיש שני צירים: אחד הוא הציר הטכנולוגי התפישתי והשני הוא מה שכבר יש בפועל. אנחנו רוצים לתת פתרון מלא ללקוח. זה פגש אותנו גם בציר של ההתקדמות עם היכולת והניסיון שאנחנו שכבר יצרנו עם מכ"מ שיודע לזהות טיסנים עד רחפנים, והתאמנו את עצמנו להשתנות בשוק. הבנו שאנחנו רוצים לתת פתרון מקצה לקצה ולא רק איכון".

מתן מלמד, מנכ"ל איירון דרון. צילום: ניב קנטור

מתן מלמד, מנכ"ל איירון דרון. צילום: ניב קנטור

מתן מלמד, מנכ"ל איירון דרון, סיפר שהפחד שלו היה תמיד ההשתנות המהירה בשוק. "כל דבר שטס מעל גובה של שמונים מטר היה פעם של המדינה. היום כל ילד יכול לקנות ולהטיס, וזה האיום הכי א-סימטרי בהיסטוריה. מתקפה כזו כל ילד בן 14 יכול להוציא לפועל, וכולם כבר מבינים שרחפן יכול להפוך לכלי נשק. זה הסיוט שלי. חלום הבלהות, ולצערי זה קורה מאז על קו הזמן שחזיתי, ועדיף לתת מענה במקום לטמון את הראש בחול", הוא אמר.

לדבריו, ההגעה לתחום הייתה סוג של חלום ילדות, ולאור ההערכות שלו, זה הוביל אותו לפיתוח של רחפני יירוט. "ישבנו ועשינו תהליך חשיבה איך יראה האיום ומה הלקוח ירצה, והיה ברור לנו שהלקוח ירצה מערכת רב שכבתית ושיהיה מי שיספק את המערכת הזו, ואולי אנחנו כסטארט-אפ לא נצליח, אבל כנראה שכל החברות הגדולות יצטרכו את מה שאנחנו יכולים לייצר. אנחנו רואים קדימה מגמות ולא מה שהלקוח רוצה באותו רגע, ובלי לזלזל, חברות גדולות לא יכולות להתחרות בסטארט-אפ. אנחנו מוצאים את הדרך לשתף פעולה, ואנחנו מציעים רכיב ספציפי במערכת שייתן יתרון תחרותי, שיאפשר לייצר רחפן שיודע להינעל על רחפן אויב ולהגיע לפגיעה שמנטרלת אותו עם כל מיני אלמנטים, כולל התנגשות", סיפר מלמד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים