יד ושם ייצא לפרויקט אימות ואיחוד נתונים אודות קורבנות השואה; כיום מונצחים 3.8 מיליון נספים

בשנה החולפת חל גידול של 300,000 קורבנות מתועדים, לצד נתונים אודות כחצי מיליון ניצולים ● מיכאל ליבר, מנמ"ר יד ושם: "אנו נעזרים בווב 2.0 ורוצים שהדור הצעיר יהיה נגיש למידע על השואה בפלטפורמות שהוא רגיל להשתמש בהן" ● בנוסף: הוקם אתר אינטרנט חדש בשפה הרוסית

כל הפנים והשמות. טכנולוגיה בשירות זיכרון ותיעוד השואה

יד ושם ייצא השנה לפרויקט ענק שמטרתו ליצור "תיק אישי וירטואלי" לקרבנות השואה. הפרויקט ישלב בין היבטים טכנולוגיים של הצלבת נתונים וטיובם, ובין טיפול בנתונים על ידי ההיסטוריונים ואנשי התוכן של יד ושם.

הפרויקט הוא המשכו של פרויקט אחר הנמשך ביד ושם – פרויקט לתיעוד שמות קורבנות השואה היהודים. נכון לעכשיו מונצחים פרטיהם של 3.8 מיליון מקורבנות השואה במאגרי המידע של יד ושם – גידול של 300,000 קורבנות מתועדים לעומת השנה שעברה, לצד נתונים אודות כחצי מיליון ניצולים. ביד ושם יש יותר מ-5.85 מיליון רשומות, אשר מתייחסות לשמות הקרבנות. מטרת הפרויקט, שיחל בעוד כמה חודשים, היא לצמצם את מספר הרשומות ולהגיע למצב בו כל רשומה תשוייך לקרבן שזהותו ועובדת מותו נקבעה. זאת, על מנת להימנע ממצב של שמות הרשומים כקרבנות באופן כפול או משולש.

שמות הנספים מגיעים משני מקורות עיקריים: ממצאי איסוף של "דפי עד" של יד ושם, אותם ממשיכים לאסוף כל העת, והמקור השני הוא ממסמכים ארכיוניים, אותם סורקים ביד ושם על בסיס קבוע. בחודשים הקרובים ייצאו אנשי ה-IT של יד ושם למכרז לאבטיפוס לפרויקט, והוא עצמו צפוי להתחיל בתחילת 2011 ולהסתיים ב-2012.

מנמ"ר יד ושם, מיכאל ליבר, אמר לאנשים ומחשבים, כי לפרויקט שני היבטים. האחד, הטכנולוגי, של איסוף נתונים ממקורות שונים – מאגרי מידע שונים בתוך יד ושם, לצד הצלבה מול נתונים ממאגרי מידע חיצוניים לו. לאחר מכן, הפרויקט יכלול ביצוע פעולות של טיוב נתונים, חיתוכים, הצלבות, ניפוי, וגזירה ושליפת נתונים (ETL). השלב השני הוא פחות מיחשובי, ומטרתו לוודא את אמיתות הנתונים שנוצרו, מול ההיסטוריונים ואנשי התוכן של יד ושם. כך, אמר ליבר, אם מסמך היסטורי אחד שאומת, קבע כי טרנספורט של יהודים ברכבת הגיע למחנה ההשמדה טרבלינקה ביום מסויים, ומקור היסטורי אחר שאומת יודע שכולם נרצחו אותו יום – אז בהכרח ניתן להקיש כי כל היהודים שהוסעו באותו משלוח במועד הזה – נספו. היבט נוסף שיכלול הפרויקט, הוא המענה לצורך בהסתייעות בעוצמות מיחשוב רבות.

לדברי ליבר, הם מתמקדים השנה במדיה החדשה לערוציה השונים. "מאז שעלה אתר השמות, ב-2004", אמר, "נהגנו לדבר על 'IT בשירות הזיכרון'. כעת אנו עולים רמה וזהו 'IT בשירות הרלוונטיות', משמע, להנגיש את המידע על השואה ביצירת הקשרים, חיפושים, והופעה בפלטפורמות המדיה החדשה שבה הדור הצעיר משתמש".

כך, אמר ליבר, לצד אתרים שהוקמו בשפות הרוסית והספרדית, יד ושם יהיה נגיש בשפות נוספות ובערוצי תקשורת נוספים, דוגמת יו-טיוב (YouTube). הוא אמר כי דף בפייסבוק (Facebook) שיד ושם העלה בתחילת השנה, הגיע כבר ל-10,000 עוקבים.

על מנת לעמוד בעומסי גלישות במועדים מסויימים, ציין ליבר, הורחב פרויקט הווירטואליזציה שבוצע בעבר ביד ושם, גם לאתר של המוסד. כך, הסביר, "במועדים שצפויים לגלישה מוגברת ולעומסי שיא, יש ביכולתנו להעלות שרתים באופן דינמי לפי דרישה. כך קרה בסוף ינואר השנה, כשחל יום השואה הבינלאומי, וכך השבוע, סביב יום הזיכרון לשואה ולגבורה". הוא ציין, כי אתר יד ושם חצה את רף עשרה מיליון מבקרים ב-2009, וכי מתחילת 2010 הוא נמצא בגידול מסיבי, כאשר בחודש ממוצע נכנסים לאתר כמיליון גולשים.

פרויקט שהחל בשנה שעברה ונמשך אף השנה, אמר ליבר, הוא העלאה לרשת של המסמכים שבארכיוני יד ושם. הפרויקט ייארך כמה שנים, ובמסגרתו מצולמים ויצולמו כל עשרות מיליוני הדפים והמסמכים המצויים בארכיוני המוסד, ייסרקו דיגיטלית, יעברו תהליך סיווג ומיפתוח (Indexing), ואז יועלו לרשת. מטרת הפרויקט, אמר ליבר, היא להנגיש את המידע על השואה להיסטוריונים ולחוקרים, למחנכים ולתלמידים וכן לכל מי שמתעניין בפרטים היסטוריים על השואה.

אחד מיעדי המיחשוב העיקריים במקום, אמר ליבר, הוא להנגיש את הארכיון רב התעודות ואת אוספי הפריטים הקשורים לשואה – לקהל הרחב, דרך האינטרנט. "הקמנו מערך דיגיטציה גדול", אמר ליבר, "ואנו עוסקים בסריקה של מסמכים, מיקרופישים, וידיאו, חומרים חזותיים וקוליים בכמויות גדולות".

בהיבט איחסון הנתונים, מערכות ה-IT של יד ושם פועלות בשתי סביבות איחסון – מתוצרת EMC ו-NEXSAN. אלו מטפלות ביותר מ-500 טרה-בייטים של נפח נתונים, כמות שגדלה השנה ב-30 טרה-בייטים של נפח.

לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה יד ושם העלה אתר אינטרנט מקיף בשפה הרוסית. האתר נבנה במטרה להנגיש מידע על השואה לציבור דוברי הרוסית בארץ ובעולם. החומרים נבחרו בקפידה כדי שייתנו לגולשים תמונה רחבה על השואה, תוך הדגשת פרק השואה בשטחי ברית המועצות לשעבר.

בנוסף, העלה יד ושם ערוץ יו-טיוב חדש בשפה הרוסית. באתר עשרות פרקים בתולדות השואה, מסודרים באופן תמטי וכרונולוגי שנכתבו במיוחד עבור האתר ברוסית, ובהם דגש רב על השואה בשטחי בריה"מ לשעבר בין השנים 1941 ל-1945. הפרקים מלווים בסרטוני וידיאו – עדויות מפי ניצולים, בפוטאג' ארכיוני מקורי, במאות תצלומים, בעשרות מסמכים, במכתבים אחרונים, במאמרים, בחפצים ופריטי אמנות. האתר כולל עשרות סיפורים של חסידי אומות העולם שהצילו יהודים בזמן השואה בשטחי ברה"מ. לצד תערוכות וירטואליות ומצגת של "אלבום אושוויץ", יש באתר גם חומרים חינוכיים, כגון מערכי שיעור, לקסיקון מושגים, קורסים ועוד. עוד באתר, מידע על הפרויקט של יד ושם לאיסוף שמות הנספים בשטחי בריה"מ לשעבר לרבות סרטים, תמונות, מכתבים ועדויות. כן אפשר לערוך חיפושים במאגר שמות הנספים בשפה הרוסית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים