טראמפ לקראת חתימה על צו חירום להחרמת וואווי מארה"ב

החברה הסינית - הנחשדת כמשתפת פעולה עם הממשל הסיני, בריגול ובעוד פעילויות שעלולות לסכן את ביטחון המולדת האמריקנית - מעורבת בתהליכי פריסת 5G בעולם, וארה"ב מתכוננת להרחבת הסנקציות נגדה לכדי חרם מלא גם בסקטור הפרטי ● וואווי מצידה בישרה במקביל לעולם שהיא מוכנה לחתום על הסכם התחייבות כי לא תעסוק בריגול

שוקעת. וואווי

הנשיא האמריקני, דונלד טראמפ, צפוי לחתום השבוע על צו חירום, האוסר על חברות מארצו לרכוש ולהשתמש בציוד תקשורת מחברות זרות המציגות סיכון ביטחוני לאומי, כך אמרו אתמול (ג') שלושה בכירי ממשל אמריקנים לרויטרס. על הכוונה נודע כבר לפני כמה חודשים וכעת היא עומדת לצאת אל הפועל.

אף על פי שהצו לא יציין ספציפית את שמותיהן של חברות או מדינות מסוימות, המטרה העיקרית של המהלך היא להגדיר את טראמפ כך שיוכל לאסור על עסקים בארה"ב לרכוש ציוד מחברת וואווי הסינית, יצרנית הסמארטפונים השנייה בגודלה בעולם, כך הבהירה סוכנות הידיעות.

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. צילום: BigStock

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. צילום: BigStock

גורמים אמריקנים רשמיים טוענים כבר מזמן כי הציוד של וואווי יכול לשמש את סין בכדי לרגל אחרי ארצות הברית, טענה שהחברה מכחישה בכל תוקף. הצו שעליו עתיד טראמפ לחתום מצטט את חוק החירום לחיסכון כלכלי (Emergency Economic Powers Act), אשר מסמיך את הנשיא להסדיר את המסחר במקרה של איום חריג ויוצא דופן, כך אמרו גורמים רשמיים.

בשנה שעברה חתם טראמפ על צעד האוסר על ממשלת ארה"ב להשתמש בציוד של שתי חברות סיניות: וואווי ו-ZTE. כעת הוא למעשה מוכן להרחבת הצו גם לסקטור הפרטי, בתוך שהוא בעצם מאותת למדינות מערביות אחרות על משנה הזהירות שעליהן לנקוט ביחסיהן עם וואווי.

וואווי מוכנה להתחייב חוזית לא לעסוק בריגול

הדברים מגיעים על רקע שותפות מתגבשת בין בריטניה וענקית הטלקום הסינית לפריסת חיבורי G5 בממלכה המאוחדת. כשבמקביל מדווחת רויטרס על כך ש-Huawei מוכנה לחתום על הסכם שיבטיח כי לא תעסוק בריגול מול מדינות שמעוניינות בקשרים עסקיים איתה, בעיקר סביב טכנולוגיית הדור החמישי, כולל כמובן עם בריטניה. במהלך זה מבקשת החברה להרגיע את החששות לגבי הסיכונים הטמונים בהטמעת או בשימוש בטכנולוגיה שלה, כך אמר יו"ר החברה, ליאנג הואה, שמבקר באנגליה בימים אלו.

ענקית הטלקום הסינית נמצאת תחת בדיקה מקיפה על הטענות כי ציוד 5G שלה יכול להיות מנוצל בעבור ריגול, עניין שהיא שבה וכחישה. במהלך ביקורו בבריטניה אמר הואה כי החברה תסכים לחתימה על הסכם לא לעסוק בריגול (no-spy agreement) שיניח את דעת המודאגים מכך שהיא מהווה משת"פית של הממשל הסינית הקומוניסטי ופועלת למענו כדי לרגל אחרי המערב.

"אנחנו מוכנים לחתום על הסכמי 'ללא-ריגול' עם ממשלות, כולל ממשלת בריטניה, להתחייב לכך שהציוד שלנו יעמוד בתקנים no-spy, ללא דלת אחורית", אמר היו"ר במסיבת עיתונאים שהתקיימה בלונדון.

בריטניה כנראה קרובה לעסקה עם וואווי

וואווי, מלבד הדומיננטיות שלה כיצרנית סמארטפונים, היא גם מובילת שוק הציוד הדרוש כדי לבנות רשתות נתונים ניידים של הדור הבא, והנושא נמצא מחלוקת בחודשים האחרונים, כשממשלת בריטניה טרם הכריזה רשמית על החלטה בנוגע למעורבות החברה ברשתות 5G הנפרסות בה.

אוסטרליה כבר החרימה את הציוד של וואווי מלשמש ברשתות המהירות של טכנולוגיית 5G, והחברה הסינית ממשיכה להיאבק קשות בכדי לשכנע את בריטניה שמוצריה בטוחים לשימוש.

בחודש שעבר, פרטים על פגישה של מועצת הביטחון הלאומית של בריטניה, שדנה במעורבות העסקית עם וואווי בתשתיות בתקשורת בבריטניה, הודלפו לתקשורת. הדיילי טלגרף דיווח לאחר מכן כי ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי, תאפשר נוכחות של וואווי כספקית במדינה, למרות חששות שהועלו על ידי כמה שרים.

בעקבות חקירת הדליפה, פוטר גאווין וויליאמסון ממשרתו כשר ההגנה הבריטי, אך טען בתוקף כי שהוא שעומד מאחורי הפצת המידע לתקשורת. וויליאמסון הוא מהמתנגדים הנחרצים לרקימת קשרים עסקיים עם וואווי, מאותן סיבות שבעטיין מתכנן טראמפ להחרים את החברה הסינית ממדינתו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים