אפליה בשכר של נשים חרדיות בהיי-טק: מרוויחות 25% פחות מהממוצע

עם זאת, 44% מהחרדיות שעובדות בענף מרוויחות יותר מ-10,000 שקלים - כך עולה מנתוני סקר שנחשפו היום (ב') בכנסת ● משתתפי הדיון דנו בדרכים להגביר את שיעור התעסוקה שלהן בהיי-טק ובכך לצמצם את המחסור בעובדים

יש מחסור, אבל גם פוטנציאל לא מנוצל עד הסוף - הנשים החרדיות. צילום אילוסטרציה: BigStock

נשים חרדיות בהיי-טק מרוויחות 25% פחות מהשכר הממוצע בענף – כך עולה מסקר שערך המכון החרדי למחקרי מדיניות ושהוצג היום (ב') בדיון בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת. זאת, על אף ש-44% מהנשים החרדיות המועסקות בענף מרוויחות יותר מ-10,000 שקלים. בסך הכל, השיעור של העובדות בהיי-טק מכלל הנשים החרדיות עומד על 5%.

ניצה קלינר-קסיר, המשנה ליו"ר המכון ולשעבר חוקרת בבנק ישראל, חשפה את הממצאים בדיון. עוד עולה מהם כי אחת מכל ארבע נשים חרדיות משתלבת באקדמיה – נתון שאמנם נמוך משאר האוכלוסייה, אך עולה בהתמדה. כמו כן, בין 700 ל-800 נשים חרדיות לומדות מדי שנה את מקצוע התכנות במסגרת הכשרה מקצועית, וכמה מאות לומדות מקצועות טכנולוגיים בסמינרים.

יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב, טען בדיון כי אין אפליה מכוונת אבל יש סטיגמות נגד הציבור החרדי, שמרתיעות מעסיקים מסוימים מלהעסיק אותם, או שמובילות אותם לתת לנשים חרדיות שכר נמוך יותר.

ח"כ אילן גילאון אמר כי "לא יכול להיות שנשים חרדיות מקבלות חצי מנשים חילוניות בהיי-טק (לטענתו, 5,900 לעומת כ-12 אלף שקלים לחודש). תפקידן של החברות הפרטיות הוא להשיג רווח, אבל תפקידנו הוא להטיל רגולציה כדי למנוע את הפגיעה בעובדים, כולל בנשים החרדיות, שהן כיום הפרולטריון הכי חשוב".

קלינר-קסיר ציינה כי אחת הסיבות לסכום הנמוך יותר בתלוש של החרדיות היא ש-"הן מתקשות להתמקח על גובה שכרן בגלל חוסר ידיעתן למי ניתן וכדאי לפנות בעניין, ומתוך החשש לאבד את מקום העבודה. אמנם, שילוב הנשים החרדיות בהיי-טק הצליח והפער בין תעסוקתן לזו של נשים חילוניות הצטמצם מאוד. אולם ישנם אתגרים ספציפיים לנשים חרדיות שגורמים לפערים בשכר". ביניהם היא ציינה את החלוקה המגדרית במגזר החרדי, שלפיה הנשים עובדות כדי לאפשר לגברים (לפחות לחלקם) ללמוד, ואת העובדה שאישה חרדית אחראית בממוצע לגידול יותר ילדים מזו החילונית. "צריך לתת להן שעות עבודה שתאפשרנה את כפל התפקידים, הפרדה מגדרית, צניעות והסרת ההשכלה האקדמית כתנאי לקבלה לעבודה", אמרה.

כיווני הפעולה שקלינר-קסיר ממליצה עליהם הם פיתוח וטיוב תכנית הלימודים וההכשרות ליזמות, תוך עדכון תכנים ומיומנויות נדרשות לשוק העבודה, התנסות עצמית במהלך הלימודים, ושימוש בפלטפורמת לימודים וירטואליות. היא הציעה להקים קמפוס חרדי וירטואלי, בסיוע ישראל דיגיטלית.

"אם יש עובדות כל כך קרוב, למה צריך ללכת כל כך רחוק?"

המשתתפים בדיון הסכימו על כך ש-"יש צורך לעבור מהזדמנויות תעסוקה לתעסוקה איכותית לנשים חרדיות".

אחד הדברים הבולטים שעלו בישיבה הוא חוסר ההלימה בין המחסור הקבוע בעובדים בהיי-טק לבין העובדה שהנשים החרדיות הן פוטנציאל להעסקה בענף, שעדיין לא מומש במלואו. ח"כ מקלב אמר בהקשר זה כי "יש מחסור גדול בעובדים בהיי-טק, עד כדי כך שחושבים לייבא מומחים מחו"ל, אבל יש לנו פה, קרוב לבית, עובדות ועובדים שיכולים לתת מענה, עובדים טובים, שאין ספק לגבי המקצוענות והיכולות שלהם – העובדים החרדים. אם יש לנו אנשים כאלה כל כך קרוב, למה צריך ללכת כל כך רחוק?"

הרב משה ראב"ד, רב חיל האוויר, הציע תכנית שיכולה לסייע במימוש הפוטנציאל הזה – אמנם במישור הצבאי, אבל לאחר מכן יכול להיות שגם במישור האזרחי. הוא תיאר את פרויקט שח"ר, שבמסגרתו גויסו מאות צעירים חרדים לתפקידי פיתוח תוכנה בחיל האוויר, וקרא לפתוח פרויקט דומה לנשים.

הוא ציין את הרבנים כחסם בפני נשים חרדיות להוציא תואר אקדמי – שבלעדיו הן מתקשות למצוא עבודה בהיי-טק. "אין לנשים חרדיות רבות תואר אקדמי לא כי הן חסרות ידע, אלא מסיבה אידאולוגית. אם הרבנים היו מאפשרים להן להוציא תואר, הן היו מוציאות", אמר.

גולדי גלר, מנכ"לית ארגון תרבותא, הציעה "לבנות עבורן מסלול ניהול קריירה, ולאחר מכן לצייד אותן בארגז כלים, כך שתהיה להן האפשרות להשתלב בתפקידים בכירים יותר ומכניסים יותר".

החצי המלא של הכוס

ויש גם את הצד החיובי. משה פרידמן, מנכ"ל קמאטק, האיר חלק ממנו כשסיפר על קורס להכשרת נשים חרדיות לתפקידים נדרשים בהיי-טק, שהביא להכפלת שכרן.

"לקחנו הנדסאיות שעובדות בתעשייה ומרוויחות שכר נמוך, והעברנו אותן קורס של כמה חודשים, בשיתוף גוגל, שבו הן למדו על טכנולוגיות מתקדמות בתחום המובייל. בלי כל פרסום, בתוך שלושה ימים נרשמו 1,000 נשים חרדיות שרצו להשתתף בקורס. בחרנו 16 מהן, הכשרנו אותן במשך ארבעה חודשים, הן נחטפו והשכר שלהן הוכפל – עלה ב-6,000 שקלים. עשינו זאת מתרומות ואילו היה לנו יותר כסף, היינו יכולים להכשיר הרבה יותר נשים חרדיות", אמר.

תגובות

(9)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רמי

    מנסיון עם עובדים חרדים, כולל עובדות. יש להם פערים עצומים שקשורים בבסיס, ברמה של אנגלית, בתקשורת בין-אישית ובכלל תפנימו זה שוק חופשי. גם גברים חילוניים לא מרוויחים אותו דבר, אצלם יש יותר התאמה כי הם יותר מקושרים, וכאשר אתה יודע כמה חברים שלך מרוויחים והם מדברים על זה, אז אתה יודע לבוא ולבקש (גם לא כולם יודעים לבוא ולבקש וכן מעסיק יכול לנצל את זה) בנוסף במומצע רוב התפקידים שמבצעות החרדיות בתחום הם בסיסיים יותר ועליהם משלמים פחות. אסור להכליל, יש עובדות חרדיות (גם עובדים) מעולות עם יכולת ותפוקה ואחריות, ואני בטוח שמעסיקים רציניים גם משלמים להן בהתאם, אף מעסיק לא רוצה שעובד חשוב שלו יעזוב

  2. דבורה

    כמועסקת חרדית אני מעידה על עצמי כי רוב הטענות אינן גורפות .. ואני מכירה רבות כמוני אני מחוברת , עובדת גם בלילות כשצריך , נשארת כשצריך ,עושה יותר מ 150 שעות בחודש , מחסירה הרבה הרבה פחות מעמיתותי החילוניות עם 2-3 ילדים , ממוצע יציאה לחופשת לידה פעם ב - 4 שנים , כל פעם אצל מעסיק אחר , מתפתחת , מתקדמת ובעלת תואר ועוד תעודות נוספות , לומדת כל שנה קורס מקצועי במסגרת חשכ"ל גם כשזה עדיין לא היה חובה כמו היום בקיצור - אל תכלילו !!

  3. אור

    מסתבר שההפליה מתחילה עוד קודם, מתכנתות ומנהלות פרויקטים חילוניות שהן ברמה שווה וטובה יותר לגברים ברוב המקרים מרוויחות פחות - ושם אין הצדקה של יכולות פחותות. פשוט אפליה פשוטה... נדירים המקומות בעלי מדיניות שכר כזו שמשלמת שכר שווה לכל המגדרים ואם מחפשים עובדים - אז יש לא מעט עובדים טובים שעברו גיל "מסוים" , עובדות מצויינות שלא מצאו דרך לחזור מחופשת לידה וכ'ו - משאבים מבוזבזים

  4. דן

    מעסיק עובדת חרדית, עובדת מבריקה, עובדת עד השעה 3 (ילדים) וכל שנה הריון. אולם מה שהיא עושה בזמן שהיא נמצאת לאחרות לקוח זמן כפול. כולם מאד מרוצים מעבודתה, מקבלת שכר גבוה מהאחרים (עבור 80% מקבלת 100%) מדובר במקצוענית (השכר מעל 20,000 ש"ח) בעבר עבדתי עם בחורה חרדית אחרת - אותן מגבלות - אחת המבריקות בהן נתקלתי במשך 30 שנה במקצוע. בקיצור - למרות המגבלות כדאי לכולם.

  5. יונית

    כמי שמעסיקה גם היום חרדיות אז.... 1) רמת השכר נקבעת לפי היכולת האישית- עובדת טובה אצלי מקבלת גם 75% יותר מעובדת בינונית. 2)ככלל יש בעייתיות עם עובדים/עובדות מהמגזר החרדי וזה נובע בעיקר מכך ששעות העבודה שלהן מוגבלות, אצלי כולן עוזבות כל יום ב- 15:00 בעוד העמיתים שאינן חרדים (כולל דתיים לאומיים) עוזבים ב- 18:00. 3) עובדות חרדיות מסרבות לטוס לחו"ל ולתמוך בלקוחות - מה שאינו נכון עם גברים חרדים. דרך אגב אצלנו עובדת חרדית עובדת כ- 150 שעות בחודש לעומת 200 שעות של עובד ממוצע אחר והיא אכן מקבלת 30% פחות ממקביל..... די תואם את שעות העבודה... שורה תחתונה, כל אחד מקבל מה שהוא שווה לחברה- אני לא רואה ניצול אני רואה מגבלות כאלו ואחרות שגורמות לרמת שכר נמוכה יותר מהמקבילים.

  6. אביטל ינובסקי

    להגדיר את זה כאפליה זה ממש לא נכון. אפליה מרמזת על משהו מגמתי. אני לא מתווכחת עם הנתונים המספריים - זו תופעה שצריך להבין ולהמשיך ולפעול לשינוייה

  7. ראומה

    שטויות. יש לו מעט נשים עם הכשרה מתאימה. הבעיה לא בהיצע אלא בשכר הנמוך שהמשק מציע. יש פשוט ניצול של האוכלוסיה הזו.

  8. ירון

    כמעסיק של נשים חרדיות - לפחות הנשים שעובדות עבורי הן בעלות השכלה משלימה ולא תארים אקדמאים ובסיס איתן וידע מעמיק כמו שאר עובדיי. התפוקה מהן מאוד תואמת את השכר שאני משלם עבורו ולצד המחיר הנמוך יש ידע מוגבל ויכולות מוגבלות באופן תואם למי שעבר הסבה או לימודים מוגבלים. תחת הנחה שזה מייצג טת המצב בשוק נראה לי שהשכר מייצג את העובדה שמדובר בנשים שעברו הכשרה מוגבלת ולא בוגרות אוניברסיטה או בעלות ידע נרחב.

  9. מעסיק

    אין שום אפליה בשכר הנשים החרדיות, מי שהכין את המחקר פשוט לא היה בעל עסק בחייו. כמי שהעסיק חרדיות, אני יכול להגיד שהן פשוט עובדות פחות מעובדים או עובדות לא חרדיות, ואפשר לסמוך עליהן פחות. גם אם יש דד-ליין לפרוייקט - נשים חרדיות לא יעבדו בחול המועד סוכות או פסח, ולא מעניין אותן שהחברה תקבל קנס או תפסיד כסף. נשים חרדיות (בתחום הפיתוח) לא יעבדו בלילה מהבית בימים לחוצים (אין להן מחשב בבית), וברוב המקרים, בגלל תלות בהסעות (לרובן אין רכב פרטי), הן לא ישארו יותר - גם אם זה קריטי. ברוב המקרים גם לא ממש מעניין אותן ללמוד על חידושים בתחום, הן לא ייזמו שיחת צוות וירצו על מנגנונים חדשים שכדאי ללמוד מהן וכד׳ מנסיון אישי - החלפתי 3 מפתחות חרדיות במפתח לא חרדי אחד - התשלום היה 1.5 מהשכר של מפתחת חרדית, אבל התפוקה הייתה פי 3. אז עם כל הכבוד - יש בהחלט סיבות להבדל - אי אפשר להשוות רק שעות עבודה ושקלים - יש פרמטר של איכות העבודה והיכולת לדעת שהעובד מבין את התמונה הגדולה.

אירועים קרובים