משרד הבריאות יחייב את בתי וקופות החולים לבצע "מהפכה דיגיטלית"

המשרד מעוניין להנפיק כרטיס אישי חכם לכל אזרחי ישראל ולקדם שירותים שונים, בהם הטלה-רפואה – כדי לקצר את התורים במיון ולייתר הגעה פיזית למרפאה ● ליצמן: "הרפואה הדיגיטלית היא המהפכה הבאה ונחייב את כל ארגוני הבריאות להשתתף בה"

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן. צילום: ניב קנטור

משרד הבריאות מתכוון לחייב את כלל גופי הרפואה בישראל להצטרף למהפכה הדיגיטלית – כך אמר סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, בכנס dHealth2018 של אנשים ומחשבים, שנערך היום (ב'). הוא הזכיר בהקשר זה כרטיס אישי רפואי וחכם, שהוא מעוניין שינופק לכלל אזרחי ישראל, ואת הטלה-רפואה. לדבריו, מהלכים אלה יביאו לקיצור התורים הארוכים בחדרי המיון בבתי החולים, וייתרו במקרים רבים את הצורך בהגעה של המטופלים למרפאות.

הכנס נערך במרכז האירועים LAGO בראשון לציון, בהשתתפות מאות מקצוענים מהתחום ובהנחיית יהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים. ליצמן אמר במהלכו כי "רפואה דיגיטלית היא העתיד והיא מחויבת המציאות. זוהי המהפכה הבאה והיא תקרה, כי נחייב את כל מי שפועל בשדה זה – האקדמיה, התעשייה וארגוני הבריאות, קופות החולים ובתי החולים – להשתתף בה".

צילום ועריכת וידיאו: ליטל רובינשטיין

ארגוני בריאות שונים, ובמרכזם קופות החולים ובתי החולים, כבר עושים מאמצים ורשמו התקדמות בעולם הרפואה הדיגיטלית. כיום ניתן להזמין תורים ולראות תוצאות בדיקות באמצעות האינטרנט, כמו גם לבצע פעילויות נוספות. אלא שההתקדמות לא מספיקה ועדיין, מטופלים צריכים להגיע למרפאות ולמרכזים הרפואיים על מנת לקבל שירותים רבים שכבר אפשר לקבל בדיגיטל, ביניהם טפסים וביורוקרטיה, אבל גם פגישות אונליין עם רופאים. את חלק מהשירותים הללו מאפשרים ארגוני הבריאות לעשות אונליין, אבל לא את כולם.

ליצמן מנה בדבריו בכנס כמה צעדים שהוא מעוניין שיבוצעו במערכת הבריאות בארץ, ויקדמו אותה אל עבר הדיגיטל. "המהפכה הדיגיטלית הרבה יותר עמוקה ממה שחושבים", אמר. "אנחנו צריכים להגיע למצב שבכל מערכת הבריאות בארץ, לכל אדם יהיה כרטיס אחד, רפואי-אישי. זאת, בדומה לכרטיס אשראי או תעודת זהות. על הכרטיס האישי יהיו כלל נתוניו הרפואיים – רשומה רפואית דיגיטלית, צילומים, נתוני בדיקות ועוד. עלינו להיות במקום בו אדם לא יוכל לקבל טיפול או תרופות או צילום בלי הכרטיס הזה".

סגן השר טען כי השימוש בכרטיס שכזה "מניב תועלות רבות. למשל, כאשר אדם נפצע בתאונת דרכים, הוא לא צריך לעשות מחדש את כל הבדיקות, כי כל הנתונים נמצאים בכרטיס".

הוא ציין ש-"הרפואה הדיגיטלית הולכת לכל הכיוונים: לבתי המרקחת, לרופאים ולמערכות שעליהן הם עובדים, וכן למשלוח תרופות מבתי המרקחת לכל המטופלים, לא רק של אותה קופה. מדובר במהפכה מאוד חשובה וכוללת".

"רפואה דיגיטלית לצד חינוך הציבור"

ליצמן הוסיף שישראל היא אחת המדינות המתקדמות בתחום הרפואה הדיגיטלית, כאשר בולט בהקשר זה תחום הטלה-רפואה, שמאפשר לחולים לקבל טיפול מרופא או מאחות באמצעות שיחות וידיאו במכשיר הנייד שלהם, ומייתרת את הגעתם למרפאה. הדבר, יחד עם הרפואה הדיגיטלית באופן כללי, "יחסוך לנו בתפוסה של חדרי המיון בבתי החולים. הרפואה הדיגיטלית תביא לקיצור של תורים לפני טיפולים או פגישות עם רופאים".

"לצד הרפואה הדיגיטלית והשינויים הטכנולוגיים, אנחנו פועלים במישור של חינוך הציבור להתנהגויות בריאות יותר", אמר סגן השר ליצמן. "אנחנו אמנם לא יכולים להכריח אותו, אבל בהחלט לעודד אותו. כך, הוצאנו את הסוכריות מבתי ספר – זה חשוב. העיקר זה חינוך, צריך להתרגל לחיות עם פחות סוכר ובאופן כללי, בריא יותר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים