10 מיתוסים שגויים לגבי השקעות בצרפת

פלי הנמר יצא לסיור שארגנה הסוכנות הצרפתית להשקעות במדינה, וגילה שיש פער עצום לבין האופן שבו צרפת נתפסת - ובין המציאות ● אז האם כדאי גם לכם לפתוח משרד מכירות בפריז או מרכז מו"פ לחוף הרביירה? ● כל התשובות - בכתבה שלפניכם

15/02/2010 17:11

הסיור שארגנה ה-IFA (ר"ת Invest in France Agency) – סוכנות ממשלתית האחראית להעברת מידע וסיוע לחברות זרות שרוצות להשקיע בצרפת, נערך בשני אשכולות של חדשנות הממוקמים בפריז, במשרד המכירות של חברת אלווריון (Alvarion) הישראלית, במטה חברות התקשורת – פרנס-טלקום (France Telecom) ואורנג' (Orange) ובמשרדי ממשל זמין במדינה.

הפעילות האנושית תלויה כיצד תופסים האנשים את המציאות. תפיסת המציאות מבוססת על ידע המבוסס על מידע שמקורו בנתונים נכונים. כך חושבים האנשים וזו דעתם. אך לעיתים קרובות מתברר שמרבית הידע מבוסס על דעות קדומות דווקא. כלומר, ידיעות לא מבוססות על נתונים נכונים אלא על סיפורים. והסיפורים הם בדרך כלל מיתוסים. מיתוס ביוונית הוא סיפור – אגדה מקודשת. לכל מדינה מיתוסים משלה לגבי מה חושבים עליה תושבי מדינות אחרות. מיתוסים אלה משפיעים על דעתם ועל מה יעשו ואיך יפעלו ביחסיהם עם אותה מדינה.

על החיים במדינת ישראל קיימים מיתוסים רבים, שמטבע הדברים שלובים במאבק מזוין עם שכניה מבית ובמחוץ, ויוצרים תדמית של מדינה במצור ובקרבות. מכאן נובע המיתוס בידיהם של אלה שאינם מבקרים בה שמסוכן להסתובב בה, כי האלימות שוררת ברחביה, כפי שצופים בערוצי המדיה בעולם.

נעבור מישראל לצרפת: מי שרוצה לשכנע אנשי עסקים בעולם להשקיע בצרפת, חייב ראשית לנקות את השטח מהמיתוסים המוכרים המהווים את הבסיס לתפיסה המוטעית על מדינה זו. בשלב השני הוא חייב להשתכנע בנימוקים נסמכי עובדות בדוקות בנוגע לסיבות להשקיע בארצם של הצרפתים.

קבלו את עשרת המיתוסים על צרפת – כולם מוטעים ולא נכונים כמובן, ואת שבע הסיבות מדוע כן כדאי להשקיע בה. נקודת המוצא היא שעם עובדות והצלחות אי אפשר להתווכח. עובדת היסוד היא שצרפת היא היעד המועדף באירופה להשקעות פיננסיות זרות ישירות והיעד השני המועדף בעולם, אחרי ארה"ב. ב-2008 הושקעו ישירות על ידי זרים כ-118 מיליארד דולרים בצרפת. בריטניה הגיעה למקום השני, עם 97 מיליארד דולרים שהושקעו בה.  השלישית היתה ספרד, עם 66 מיליארד. ההפתעה גדולה היתה דווקא ממדינה קטנה – בלגיה, שדורגה רביעית עם 60 מיליארד דולרים בהשקעות זרות.

במצגת של IFA נפרסת האנטיתזה של עשרת המיתוסים של צרפת כ-"צרפת החדשה. היעד אליו הכסף החכם זורם". אז מי שרוצה להזרים כסף חכם ורב אליו חייב להפריך את המיתוסים על עצלות העובדים, דעיכתה של המדינה, חוסר-הידידות העסקית, הבירוקרטיה וההסתגרות.

מיתוס ראשון: "צרפת מדינה בירידה"

זה לא נכון. צרפת היא המדינה החמישית בגודל כלכלתה בעולם, ומהווה את המרכז של שוק מפותח של כ-500 מיליון צרכנים, הלא הוא האיחוד האירופי המורחב. צרפת היא כאמור גם המדינה שמושכת הכי הרבה הון פיננסי להשקעה ישירה, אחרי ארה"ב. יצוא הסחורות מצרפת מציב אותה במקום החמישי בעולם ויצוא השירותים – במקום הרביעי. כמו כן, בצרפת נמצאות רבות מקבוצות העסקים הגדולות מתוך רשימת ה-500 הגלובליות של המגזין פורצ'ן (Fortune). כך, 39 מתוכן יושבות בצרפת, 37 בגרמניה ו-34 בבריטניה.

מיתוס שני: "הצרפתים תמיד שובתים ו/או מתעצלים ו/או אינם יצרניים"

המציאות לפי נתוני IMD (ר"ת International Institute for Management Development) בלוזאן שווייץ, היא שימי שביתה ל-1,000 תושבים בצרפת בתקופה שנמדדה בין השנים 2004 ל-2006 היתה בירידה. אגב, המדינה הכי-פחות שובתת בעולם היא יפן, אחריה גרמניה, הולנד ומיד מגיעה צרפת. ביפן גורמות השביתות להפסד של 0.06 ימי עבודה בשנה ל-1,000 תושבים, בצרפת 3.7 ימים ובספרד, למשל, 48.62.

הצרפתים עצלנים? לא נכון. המציאות מוכיחה (על פי נתוני יורוסטאט – הלשכה לסטטיסטיקה של האיחוד האירופי), שמנהלים במשרה מלאה בצרפת משקיעים 48 שעות שבועיות בעבודתם, כשרק בגרמניה עם כ-50 שעות ובבלגיה עם 49 שעות – עובדים יותר. בריטניה עם 44.2 שעות ונורבגיה עם 41.9 שעות – הרחק מאחור.

ומה עם יצרנותם של העובדים הצרפתים? האם היא נמוכה כמו במיתוס? כלל לא. לפי נתוני ILO, ארגון העבודה של האו"מ, יצרנות העובדים בצרפת לשעה מציבה אותה במקום השלישי בעולם – רק אחרי נורבגיה (זוכרים שהם גם עובדים פחות שעות?) וארה"ב ולפני שאר אירופה, כולל בריטניה.

מיתוס שלישי: "צרפת אינה מאירה פניה לעסקים"

לא נכון. לפי נתוני חברת הייעוץ הבינלאומית KPMG לשנת 2008, עלות הקמת עסק בצרפת היא הנמוכה ביותר באירופה. העלות מורכבת על 12 קריטריונים, כולל שכר, שכר-דירה, תחבורה, שירותים ומיסים. צרפת ממוקמת במקום החמישי בעולם, לאחר מקסיקו, קנדה, ארה"ב ואוסטרליה. שוב: בריטניה וגרמניה, מתחרותיה העזות באירופה, מדורגות אחריה.

מיתוס רביעי: "הבירוקרטיה הצרפתית מעיקה"

הייתם מאמינים שהליך פתיחת חברה בצרפת אורך רק שבעה ימים? לפי נתוני הבנק העולמי לשנת 2009, זה המצב בצרפת, כשרק בלגיה עם ארבעה ימים, דנמרק וארה"ב עם חמישה ימים, משיגות אותה. בבריטניה, אגב, זה לוקח 13 יום ובגרמניה – 18 יום.

מיתוס חמישי: "המסים חונקים"

ההיפך הוא הנכון. לפי נתוני מכון המחקר הכלכלי של אחד האזורים בצרפת לשנת 2008, צרפת – בה הורד שיעור מס ההכנסה המקסימלי ל-40%, ניצבת באירופה יחד עם בריטניה ואחרי איטליה עם מס שולי של 32%, אך לפני הולנד עם 52% ודנמרק עם שיא של 59%. בנוסף, נטל המס הכללי על הכנסה אישית בצרפת הורד מ-60% ל-50%, כולל מסים ישירים ועקיפים, מדינתיים ומקומיים. כמו כן, מתחילת 2010 הוחל פטור לעסקים זרים ממסים מקומיים.

מיתוס שישי: "צרפת שמרנית וסרבנית שינויים"

האמת היא שלפי ממצאי אותו IMD מלוזאן לשנת 2008, צרפת זוכה לדירוג הגבוה בעולם בביצועי ממשלה בהתאמה לשינויים הכלכליים. למשל: תמריץ לעבוד יותר. בסיסמה "עבוד יותר, תשתכר יותר" הוסרו המסים והתשלומים הסוציאליים על העבודה בשעות נוספות. כמו כן, ניתן לעבוד יותר שעות נוספות. אם לא די בכך, בצרפת קיימת גמישות גדולה יותר בשוק העבודה: לא עוד פיטורים שעולים למעסיק בפיצויים או עזיבה בה העובד לא מקבל פיצויים, אלא סיום חוזה בהסכמה הדדית, בה העובד נהנה מזכויותיו והמעסיק אינו משלם הוצאות פיטורין – כי המדינה מסבסדת.

מיתוס שביעי: "צרפת מפגרת במו"פ ואינה מושכת מוחות"

האמת היא שצרפת מחזקת את עוצמותיה בחדשנות. ההוכחה לכך היא שהמדינה מעניקה את החזרי המס הטובים ביותר על השרות במו"פ מבין מדינות OECD. עלות התוכנית היא 3 מיליארד יורו בשנה. צרפת היא המדינה השנייה באירופה בהוצאות המו"פ של חברות פרטיות, עם כ-22 מיליארד יורו ב-2008, ושנייה באירופה (חמישית בעולם) במספר הפטנטים הבינלאומיים. יש בה 71 אשכולות של חדשנות שניהלו כ-2,000 פרויקטי מו"פ בחמש השנים שבין 2003 ל-2008 בהיקף של 4 מיליארד דולרים, שמחציתם כוללים תמיכה ממשלתית.

ביחס למשיכת "מוחות טובים", בפועל צרפת מושכת יותר מוחות מאשר היא מפסידה למדינות אחרות. כלומר שתופעת ה-Brain Drain לא כל כך רלוונטית לצרפת. רק ארה"ב וקנדה ממוקמות לפניה במשיכת המוחות. כיום צרפת ניצבת במקום השלישי מבין 30 מדינות ה-OECD במשיכת סטודנטים זרים, אחרי בריטניה וגרמניה. יש בה 260 אלף סטודנטים זרים, המהווים כ-12% מכלל הלומדים.

מיתוס שמיני: "צרפת היא נגד גלובליזציה"

לפי משרד UNCTAD באו"מ, העוקב אחר סחר ופיתוח בעולם, צרפת ניצבת במקום השני בעולם, אחרי ארה"ב, בהשקעות ישירות עם היקף של 126 מיליארד דולרים. בריטניה מדורגמת מיד אחריה וגרמניה הרחק אחריה. בצרפת פועלות 22,000 חברות זרות המעסיקות 2.8 מיליון עובדים.

מיתוס תשיעי: "פריז אינה בינלאומית כמו לונדון או ניו-יורק"

לא נכון. בפריז, לפי נתוני מגזין פורצ'ן ל-2008, יושבים יותר מטות של חברות בינלאומיות מאשר בלונדון ובניו-יורק. רק טוקיו משיגה אותה.

מיתוס עשירי: "צרפת היא בעיקר יין, גבינה ואופנה"

במציאות אומנם יש לצרפתים 365 סוגי גבינה (אחד לכל יום), אך במקביל – 17 קונצרנים בינלאומיים מתוך 200 בעולם הם חברות צרפתיות.

סיכום: הסיבות הנכונות להשקיע בצרפת

הפרכת המיתוסים מבוססת על העובדות, שהן למעשה הסיבות הנכונות להשקעה בצרפת – במו"פ ו/או בעסקים. הכלכלה גדולה, דינמית, צומחת, חדשנית והממשל מעודד מו"פ וחדשנות במדיניות מיסוי מוטת תמיכה במשאב האנושי ובמשקיעים זרים. כמו כן, המערכת האקדמית גדולה, מתקדמת ומושכת זרים וכמובן תורמים למשוואה גם איכות החיים והגיאוגרפיה של אזורי המשיכה הבינלאומיים במדינה –  מפריז ועד הריביירה הצרפתית לחופי הים התיכון.  לכך יש להוסיף את תשתית התחבורה המפותחת בצרפת כמו שדה התעופה דה-גול, מסילת הרכבת המהירה הארוכה ביותר באירופה, מערכת כבישים הנחשבת לטובה ביותר בעולם ולפחות שלישית באורכה בין 27 מדינות האיחוד האירופי, עם 11,000 ק"מ.

לסיכום, איכות החיים יוצאת הדופן בצרפת אינה רק תחושה המשותפת לרבים – אלא גם עובדה שנמדדה בסקר של IMD מלוזאן. במשך ארבע שנים הגיעה איכות החיים בצרפת למקום הראשון מבין 192 מדינות שנסקרו. תשעה קריטריונים למדידה: עלות מחיה, תרבות ופעילויות פנאי, כלכלה, סביבה, חירות, בריאות, תשתית, ביטחון ומזג אוויר. משקלו של כל קריטריון הוא 10%, פרט לשני הכלכליים – להם 15% לכל אחד. הדבוקה של חמש הראשונות כוללת את צרפת (80 נקודות), שוויץ (79), בריטניה (78), לוקסמבורג (77) ואוסטרליה (76). עם נתונים כאלו, לא תשקיעו?

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים