רכישת CA: ברודקום הבינה שהשבבים לא יושיעו – העתיד טמון בתוכנה

ברודקום קנתה את CA "כדי לעלות בשרשרת הערך ולספק פתרונות ניהול כוללים", אמר לאנשים ומחשבים גורם הבקי בפעילות שתי החברות ● האם ה-"עלייה" הזו משמעה צמצום או אף זניחה של פעילות אחת לטובת פעילות אחרת?

גם ברודקום הבינה שהתוכנה היא שם המשחק. צילום אילוסטרציה: BigStock

מארק אנדרסון, מאבות הדפדפן מוזאיק (Mosaic), מי שהיה שותף להקמת נטסקייפ (Netscape) ואחד מהיזמים ומשקיעי הון-הסיכון המובילים בעולם, כתב לפני כמה שנים משפט שנחקק בזיכרון הקולקטיבי בענף: "התוכנה אוכלת את העולם". אנדרסון היטיב לתאר במשפט אחד כיצד כל היבט בחיינו מושפע מהתוכנה, שדוחקת לאט לאט את החומרה.

עסקת הענק בעולם ההיי-טק, שפורסמה הבוקר (ה') ושבמסגרתה ברודקום (Broadcom) הודיעה שהיא קונה את CA Technologies ב-18.9 מיליארד דולר במזומן, מעידה על כך כאלף עדים: בברודקום הבינו כי עתיד העולם הטכנולוגי הוא בתוכנה, ולא בחומרה ובשבבים.

במרץ השנה הגיעה סאגת הרכישה של קוואלקום (Qualcomm) בידי ברודקום לסופה, אבל בדרך שאף אחד לא ציפה לה: אלה בקוולאקום שלא רצו למכור את החברה האמריקנית לידי יצרנית השבבים הסינגפורית ניצחו, בסופו של דבר, בזכות התערבות חיצונית מפתיעה – צו נשיאותי של דונלד טראמפ, נשיא ארצות הברית, שהחליט להתערב ולמנוע את המכירה, שסכומה כבר הגיע ל-117 מיליארד דולר. טראמפ הסביר אז שהחליט על כך עקב הערכתו שהמכירה עלולה להוביל לפעולות שיסכנו את הביטחון הלאומי של ארצות הברית. לא חלפו חודשים אחדים ובשישית מהסכום שבה הסכימה ברודקום לקנות את קוואלקום, היא רכשה ענקית IT אחרת – CA.

לפי ברודקום, הרכישה תהפוך אותה לאחת מחברות טכנולוגיית התשתית המובילות בשוק, בזכות היצע פתרונות ותוכנות ניהול ה-IT של CA. הנרכשת היא חברה ותיקה בשוק. יש לה בסיס לקוחות גדול והיא מתמקדת – זה שנים – בשוק תוכנות התשתית הצומח. בכל חיבור שעל פניו לא נראה מובן, הנרכשת והרוכשת מדברות על "סינרגיה" ועל "השלמת פעילות". כה אמר מייק גרגורי, מנכ"ל CA: "השילוב בינינו לבין ברודקום מביא לשולחן את המומחיות שלנו בתוכנה עם המובילות שלה בתעשיית השבבים, ואנחנו שותפים לערכי החדשנות, שיתוף הפעולה והמצוינות ההנדסית שלה".

עזר - בעקיפין - לרכישה? נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. צילום: BigStock

עזר – בעקיפין – לרכישה? נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. צילום: BigStock

רצון לעלות בשרשרת הערך

גורם שבקי בפעילות שתי החברות אמר לאנשים ומחשבים כי "ברודקום היא חברה שפועלת בתחום התקשורת והשבבים ו-CA היא חברה שעיסוקה הוא ניהול תשתיות מחשוב. ההסבר היחידי לרכישה הוא שברודקום רוצה לעלות בשרשרת הערך ולספק פתרונות ניהול כוללים". לדבריו, "זה שינוי אסטרטגי מעניין. טראמפ חסם את רכישת קוואלקום, כשהחיבור בין שתי החברות נראה טבעי. ברכישה הנוכחית, נראה שברודקום קיבלה החלטה לשנות כיוון – לקחת את יכולותיה הקיימות ולחבר להן יכולות ניהול IT. בדרך זו, היא מאמינה שהיא תוכל להביא לשוק פתרונות עם ערך מוסף לעסקי הליבה שלה".

לאורך כל השנים, CA התמקדה בניהול תשתיות ה-IT בארגונים. היא ניסתה כל מיני ניסיונות צמיחה, חיפוש אחר מנועי צמיחה ורצונות להגדלת סל המוצרים והשירותים שלה. אלא שהחברה הוותיקה, שבעשור הקודם הייתה ענקית IT מפוארת, לא הצליחה לעשות את מה שהיא דיברה עליו. על אף ש-CA הייתה מהחברות הראשונות לדבר על כלכלת אפליקציות, DevOps ועל הצורך בהפיכת הארגון לאג'ילי – השוק מימש את תפיסתה, אבל לא בהכרח אתה. אלא שבראייתה של ברודקום, הרכישה תביא אותה להשתלב בעולם הטכנולוגי החדש ברמה גבוהה יותר מאשר שבבים ותניב לה יכולות ניהול IT.

השוק הישראלי

טרם ברור אם CA תמשיך לפעול כחטיבה עצמאית, וכיצד המהלך ישפיע על הסניפים וחברות הבת של שני תאגידי הענק ברחבי העולם. במאי אשתקד התחוללה דרמה בענף: אחת מחברות המחשוב הוותיקות הפועלות בארץ, שנמצאת כאן כבר שלושה עשורים, שינתה את מודל הפעילות שלה בישראל – CA ישראל חדלה לתפקד כישות עצמאית ועברה לעבוד ב-NessPRO, גוף הפצת התוכנה של נס טכנולוגיות.

שינוי מודל הפעילות, שכונה על ידי שתי החברות "כניסה לשותפות אסטרטגית ארוכת טווח", הביא לכך שכ-35 עובדי גוף המכירות של CA בארץ עברו לעבוד בחטיבה חדשה שנפתחה ב-NessPRO. מדובר היה בגרסה מקומית של מהלך שנעשה לפני כן במדינות רבות בעולם, במסגרת הליך התייעלות וצמצומים ארוך טווח שעבר על CA, בו שינתה ענקית המחשוב את מודל הפעילות שלה במדינות רבות מחוץ לארצות הברית.

מייק גרגור, מנכ"ל CA. צילום: אבי בליזובסקי

מייק גרגורי, מנכ"ל CA. צילום: אבי בליזובסקי

ל-CA היו בישראל שני גופי פעילות: האחד הוא גוף קדם מכירות, מכירות ותמיכה טכנית, שכולל 35 עובדים, שרובם ככולם עברו לעבוד בחטיבת המוצרים של נס. החטיבה החדשה בקבוצת NessPRO, שכונתה CA Israel, הייתה אחראית לשיווק ולמכירת מוצרי הליבה של CA בישראל.

הגוף השני של CA בארץ הוא גוף מחקר ופיתוח, המונה מאות אנשים ושהוקם על בסיס 13 הרכישות שערכה ענקית המחשוב בארץ במהלך השנים. הוא המשיך לפעול ממשרדיו בכפר סבא והרצליה.

גורם הבקי בעסקי CA בארץ אמר לאנשים ומחשבים: "שאלת מיליון הדולר היא האם ברודקום תשכיל להבין שיש לה פה פוטנציאל שממומש רק בחלקו. אם היא תעשה כך, היא תיקח את אנשי החברה מ-NessPRO ועל בסיסם תקים גוף מכירות, שיפעל לצד גוף הפיתוח – או שהיא תשאיר את המצב הקיים כפי שהוא". ימים יגידו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים