סקר: יותר ממחצית תלמידי ישראל חשים שבית הספר לא רלוונטי בגלל העדר טכנולוגיה

על פי הסקר, שפורסם במסגרת כנס הרצליה, 82% מהתלמידים רוצים להגיע לבית הספר רק עם מחשב נייד, שיחליף את הילקוט ויכיל את כל הנחוץ ללימודים - כולל ספרים ברשת ● 73% מהתלמידים סבורים, שהסיבה המרכזית לשילוב המועט של טכנולוגיה בבית הספר נעוצה בכך שאין הקצאת שעות מספקת לשימוש במחשבים

רבים מהמתבגרים בישראל חשים תסכול אל מול הפער בין הסביבה הטכנולוגית העשירה בבית, לבין הסביבה הטכנולוגית המוגבלת בבית הספר, ויותר ממחציתם (52%) חושבים שבית הספר אינו מכין אותם לעתיד ואינו מקנה להם את המיומנויות הנחוצות כדי להשתלב בעולם התעסוקה; כך עולה מסקר שפורסם היום (ג') בכנס הרצליה.

את הסקר ערכו המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מט"ח) והמרכז לחקר הפסיכולוגיה של האינטרנט בבית ספר סמי עופר לתקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה, והוא פורסם במושב החינוך של הכנס. הסקר בוצע בינואר 2010 בקרב מדגם ארצי מייצג של 300 תלמידי כיתות י"א ו-י"ב, ובחן את סביבת הלמידה של תלמידי ישראל, בדגש על השימוש במחשב ובאינטרנט בבית ובבית הספר, ועל סביבת הלמידה הממוחשבת המועדפת על התלמידים.

הסקר התמקד בתחומים הבאים: עֲזָרים טכנולוגיים בסביבה הביתית; הבעיות העיקריות המונעות שימוש אפקטיבי במחשב ובאינטרנט בבית הספר; המידה שבה בית הספר מכין את תלמידיו לחיים במאה ה-21; הרגלי השימוש של התלמידים בטכנולוגיה; והפוטנציאל שמזהים התלמידים בשילוב המחשב והאינטרנט בהוראה ובלמידה.

ממצאי הסקר, כתבו מחבריו, תומכים בממצאים שנאספו בעולם, המציבים את ישראל בין המדינות המובילות במספר המחשבים ובתי האב המחוברים לאינטרנט, ובממצאי הסקר הקודם שביצעו עורכי המחקר הנוכחי בשנת 2009, לקראת כנס הרצליה התשיעי. הסקר הנוכחי, שבחן גם את התרבות הטכנולוגית הכוללת בסביבתו של התלמיד, העלה, כי ישראל בולטת גם בעושר של הסביבה הביתית בעֲזָרים טכנולוגיים. אולם, על פי המחברים, "אל מול העושר הטכנולוגי בסביבה הביתית, מתסכל המחסור בטכנולוגיות מתקדמות בסביבה הבית-ספרית, שעליו מעידים התלמידים", נכתב.

מהסקר עולה, כי המתבגר הישראלי מוקף בעֲזָרים טכנולוגיים מגוונים בשעות הפנאי, ועושה בהם שימוש לצרכים רבים ומגוונים שאינם לימודיים: הוא מתקשר עם אחרים, פעיל ברשתות חברתיות, צורך ויוצר מדיה ברשת (סרטוני וידאו, מוזיקה ותמונות) ומשתף אחרים בתכנים שלו. מנגד, ניצול הטכנולוגיה לצרכים לימודיים מוגבל, ונעשה בעיקר לצורך חיפוש מידע וכתיבת עבודות.

ממצא נוסף מצביע על כך שהתלמידים מודעים לעוצמתה וליכולתה של הטכנולוגיה לתרום באופן משמעותי לסביבת הלמידה: כשתיארו את בית הספר האולטימטיבי, הם ציינו שעליו להיות מצויד במחשבים בכמות מספקת, שתהיה בו גישה לאינטרנט מכל מקום, שהכיתות יצוידו בלוחות אינטראקטיביים, שחומר הלימודים יהיה דיגיטלי ואינטראקטיבי (מאגרי מידע, ספרים ברשת, סרטוני וידיאו, סימולציות ומשחקים), וכי יעמדו לרשות התלמידים והמורים כלים לתקשורת ולשיתוף. 82% מהתלמידים הביעו רצון להגיע לבית הספר רק עם מחשב נייד, שיחליף את הילקוט המסורתי ויהיה בו כל מה שנחוץ ללימודים.

בנוסף, הסבירו התלמידים את הבעיות העיקריות המונעות שימוש אפקטיבי במחשב ובאינטרנט בבית הספר: 73% מהם סבורים שהסיבה המרכזית לשילוב המועט של טכנולוגיה בבית הספר, נעוצה בכך שאין הקצאת שעות מספקת לשימוש במחשבים; 51% הצביעו על איטיותו של חיבור האינטרנט בבית ספרם כגורם המקשה על שימוש יעיל ונוח במחשבים בבית הספר; 47% טענו שהמורים בבית הספר אינם מעודדים שימוש במחשב ובאינטרנט ואינם מטילים עליהם עבודות המצריכות שימוש בטכנולוגיה; ו-45% דיווחו על מחסור במחשבים.

שימושים לצרכים לימודיים

92% מהנשאלים משתמשים במחשב לצורך הכנת שיעורי בית ועבודות. 90% מחפשים מידע בוויקיפדיה (Wikipedia) ו/או באתרים אחרים; 84% מתקשרים עם תלמידים אחרים באמצעות דוא"ל; ו-62% מתקשרים כך עם המורים; 75% מהתלמידים מורידים מהרשת סיכומים שעוזרים להם בהכנת שיעורי בית ועבודות; 66% מתרגלים באמצעות שאלות ותרגילים ברשת לפני בחינות המגן ובחינות הבגרות; כמו כן, 58% מחפשים מידע בפורטל בית הספר.

התלמידים מזהים פוטנציאל ניכר בשילוב המחשב והאינטרנט בהוראה ובלמידה. לדבריהם, בית הספר היה יכול להקל עליהם את השימוש במחשב לצורך הכנת שיעורי בית ועבודות, אילו היה מאפשר או מספק להם גישה לא מוגבלת לאינטרנט מכל מקום בבית הספר (73%); גישה לפעילויות מתוקשבות מכל מחשב בבית הספר ובבית (71%); כלים לתקשורת עם המורים (65%); כניסה לאתרים של רשתות חברתיות בבית הספר (62%); התחברות לרשת הבית-ספרית מהמחשבים הניידים האישיים שלהם (59%); שימוש במחשבים הניידים האישיים בזמן השיעור (56%).

בסקר נמצא קשר חיובי בין סביבה טכנולוגית ביתית ועשירה, לבין גישה כללית לטכנולוגיה, כולל להיבטים ממוקדים שלה כמו שיפור הידע הכללי והכנת מטלות. "תלמיד שחי בסביבה טכנולוגית עשירה, מגלה פתיחות ויצירתיות ראויות לציון בהגדרה של סביבת הלמידה העתידית", כתבו עורכי הסקר, ד"ר יאיר עמיחי-המבורגר, פסיכולוג ארגוני מהמרכז הבינתחומי, וד"ר טלי פרוינד, פסיכולוגית חברתית המכהנת כסמנכ"לית וראש מינהלת מדידה והערכה במרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח).

גילה בן-הר, מנכ"לית המרכז לטכנולוגיה חינוכית, אמרה, כי "תוצאות הסקר מפתיעות בעוצמתן. התלמידים יודעים מה הם רוצים ואיך נכון להם ללמוד. הם רוצים לראות בית ספר אחר, רלוונטי להווה ולעתיד שלהם. לצערי, מערכת החינוך בישראל עדין לא ערוכה לכך". היא הוסיפה, כי "יש צורך בתשתיות טכנולוגיות בבתי הספר, בהכשרת מורים, בעידוד כוחות השוק לפיתוח תכנים שיאתגרו את התלמידים ויאפשרו להם את מיצוי הפוטנציאל האישי. למדינת ישראל יש הזדמנות לפתח ולמקסם את ההון האנושי המצוין שלה, וכך לשמור על היתרון היחסי שלנו בתחומי ההשכלה, הכלכלה, הביטחון והחברה".

תגובות

(4)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יפה לוי

    בס"ד לדעתי הכותבים לא התייחסו בפרופורציות נכונות האם כל התלמידים משתמשים במחשב רק ללמידה? אולי כמה אחוזים בלבד. והשאר רוצה את המחשב לגלישה ושימושים אחרים שזה לא בדיוק התחום הלימודי

  2. שי

    צריך להפוך את בית הספר לפתוח כלומר התלמידים יבחרו מה ללמוד ומתי. בתקופתנו בה מרבים בחוקי הגנה על ילדים מפני פגיעות פיזיות, צריך גם להתחשב במה שהם חושבים לגבי עתידם. הילדים היום קולטים את כל המידע הרלבנטי עבורם מטלוויזיה ואינטרנט והם מרגישים מה צפוי להם יותר מהמבוגרים שמאותגרים טכנולוגית. לכן צריך להגן בחוק גם על נפשם של הילדים. ללמד אותם בכח תוך כליאתם במוסדות יותר חמורה מהתעללות פיזית.

  3. יויו

    פפפפפפפפפפפפפפפפפפפפפחחח "גישה לא מוגבלת לאינטרנט" תמשיכו לחלום רוצים לשחק בפייסבוק בצורה חוקית בזמן שיעור? :P

  4. יויו

    כן תסכול טכנולוגי- בגלל הפרימיטיביות הממוצעים של תלמידי ישראל נמוכים? ארשום זאת בשפה טכנולוגית שצטיב עם הגיימרים המאותגרים שביניהם- QUIT WHINING AND STOP THE BULLSHIT KIDS XDXDXD

אירועים קרובים