רוצה להיות פועל-עבד של אפל? שלם לה!

על פי דו''ח שפרסמה ענקית הטכנולוגיה, חלה עלייה בכמות ההפרות של תנאי התעסוקה אצל הספקיות שלה

לא עובדים בשביל אף אחד. אילוסטרציה: ThaiPrayBoy/BigStock

חלה עלייה בכמות הליקויים והפרות של מדיניות החברה בהיבטי תעסוקה ואיכות הסביבה במפעלי הספקים שלה בעולם; כך דיווחה אפל (Apple).

על פי הדו"ח השנתי, ה-12 במספר, של ענקית הטכנולגיה, עלו מקרים של זיוף שעות עבודה וכן עובדים שנדרשו לשלם עבור "הזכות" לעבוד אצל הספקים של אפל. מנגד, החברה מציינת כי בין 757 הספקיות העובדות עמה, ב-30 מדינות – רובן הולמות את חוקי החברה. הדו"ח בדק כ-200 מהן. בסך הכל מעסיקה החברה, באמצעות הספקיות שלה, כ-1.3 מיליון עובדים.

על פי הדו"ח, נמצאו 44 הפרות משמעותיות של חוקי ההעסקה של החברה ב-2017, – נתון המשקף גידול של 100% לעומת 2016. הפרה שכזו מכונה "הפרת ליבה", ומשמעה "אי-הלימה רצינית ביותר לרגולציות ולתקנות החברה, ולאפל יש אפס סובלנות כלפי הפרות שכאלו".

כך, מצוין, נמצאו שלושה אירועים בהם העובדים נדרשו לשלם תמורת "הזכות" לעבוד אצל הספקים של אפל. כך, באחד המקרים, 700 עובדים בפיליפינים שילמו מיליון דולר תמורת העבודה אצל הספקית. אפל כפתה עליה להשיב את הכסף לעובדים. התל"ג לנפש בפיליפינים עומד על 3,600 דולרים, ומשמעות התשלום עבור "הזכות" לעבוד אצל ספקיות אפל, היא בחוסר יכולתם של העובדים להתפרנס, בשל התשלום – המהווה בין שליש ומחצית מהשכר. האו"ם מתייחס לתשלום שכזה כ-"עבדות".

גם במסגרת שעות העבודה חלה הרעה. כך, רק 94% מהספקיות הלמו את החוק, העומד על 60 שעות שבועיות, לעומת 98% מהן בשנת 2016. על פי חוקי החברה, העובדים חייבים לקבל יום חופש מלא לאחר ששה ימי עבודה ברציפות. עוד דיווחה ענקית הטכנולוגיה כי גילתה 38 מקרים של זיוף שעות עבודה ב-2017, וזאת לעומת 29 מקרים ב-2016. על פי אפל, הגידול בהפרות חוקי העבודה שלה נגרם כי היא החלה לעבוד עם ספקיות חדשות ב-2017.

לא הכל ורוד

בינואר השנה, CLW (ר"ת China Labor Watch), ארגון שמירת זכויות העובדים בסין, פרסם דו"ח ובו ביקורת על אחת מהספקיות של אפל, Pegatron. אפל העבירה חלק מהפעילות שלה לספקית זו מספקית ידועה לשמצה אחרת – פוקסקון (Foxconn). בדו"ח עלה כי העובדים בה עבדו 80 שעות בשבוע, שליש מעבר למותר על פי חוקי החברה, 60 שעות.

בדו"ח אחר שהנפיק הארגון, אף הוא בינואר השנה, עלה כי העובדים בסין נאלצו לעבוד בתנאי בלתי בטיחותיים ומסכני חיים. תנאי העבודה המחפירים הללו מתרחשים בקומפלקס המפעלים של Catcher Technology, בעיר התעשייתית סוקיאן, הנמצאת שש שעות נסיעה משנגחאי שבסין.

על פי הממצאים, הפועלים עומדים במשך 10 שעות על רגליהם, בסדנאות הפועלות בתנאי חום גבוהים, כשהם עוסקים בחיתוך ופיצוץ של רכיבים של מכשירי הטלפון, תוך שהם מטפלים בכימיקלים מזיקים ומסוכנים – ועושים זאת לעתים בלא שהם חובשים כפפות או מסכות. בתחקיר עלו "בעיות קשות" בתחומי בריאות, בטיחות תעסוקתית, זיהומים ועבודה בלוחות  זמנים בעייתיים. עוד עלה כי כאשר פועלים רוצים לעזוב את מקום העבודה, הם נתקלים בהלנות שכר סדרתיות – כחלק מהלחץ המופעל עליהם על מנת שלא יעזבו.

כך, העבודה במפעלים הללו פוגעת לא רק בדרכי הנשימה של הפועלים, אלא גם בראייה ובשמיעה שלהם: משקפי מגן ואטמי אוזניים אינם זמינים תמיד, מה שמהווה בעיה במפעלים בהם מכונות הייצור יוצרות רעשים בעוצמה גבוהה, וגם בעת ריסוס של חלקיקים מתכתיים זעירים, או של נוזלי קירור.

לאחר שעות העבודה המרובות, דווח, הפועלים חוזרים למעונות שלהם, שם יש פסולת לרוב, ואין מקלחות או מים חמים. בשל כך, רבים מהפועלים אינם מתקלחים במשך ימים רבים.

"אפל אכן עושה מאמצים לטפל בחלק מהנושאים הבעייתיים שגילינו במפעלים שלה", אמרה אליין לו, נציגת CLW. "למרות זאת, זכויות העובדים מופרות באופן שיטתי, עקבי ונרחב".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים