"ארגונים צריכים לייצר מציאות שוויונית לנשים"

הנתונים מראים שככל שמתקדמים במעלה ההיררכיה הארגונית, מספרן של הנשים הולך ויורד ● עדי סופר-תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל, מדברת על הסיבות לכך, ומה על ארגונים ועל הנשים עצמן לעשות כדי לשנות את המצב

עדי סופר-תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל. צילום ארכיון: יח"צ

יזמות נשית ואפליית נשים בעולם התעסוקה בכלל ובהיי-טק בפרט היו שני הנושאים המרכזיים שעמדו אמש (ד') במרכז אירוע של פורום יזמיות, סטארט-אפ סטדיום ואתר הנשים סלונה, שנערך לרגל יום האישה הבינלאומי, שחל היום. הדוברת המרכזית באירוע הייתה עדי סופר-תאני, מנכ"לית פייסבוק (Facebook) ישראל, שטענה שהשינוי צריך להתחיל מהנשים עצמן, אבל גם שעל ארגונים להיות טולרנטיים ושוויוניים לנשים.

יזמיות הוא ארגון ישראלי במקור שמאגד יותר מ-3,000 נשים ופועל משבעה מרכזים בעולם – מערים מרכזיות כמו לונדון ופריז, אבל גם ממדינות כמו אתיופיה. מטרתו של הארגון, שהוקם ב-2012 על ידי הילה אוביל-ברנר, הוא לקדם יזמיות ולסייע להן בכל שלב שבו נמצא הסטארט-אפ שלהן.

סופר-תאני ציינה ששנים רבות היא חשבה שאין לנשים בעולם ההיי-טק בעיה או תקרת זכוכית, בין היתר לאור ניסיונה האישי: "כבר בגיל 26 הייתי בתפקידים בכירים ותמיד הרגשתי שהדלתות נפתחות עבורי. חשבתי שיש משהו מתמסכן בלדבר על פער בין נשים לגברים. הפמיניזם נראה לי תנועה של פעם".

לדבריה, דעתה השתנתה לאחר שראתה את הנתונים. "הדטה לא משקר", אמרה. "מדובר בפירמידה הפוכה, שהולכת ומצטמצמת: הסטטיסטיקה קובעת שבאוניברסיטאות יש כ-60% נשים, אבל הן מהוות רק 45% מכוח העבודה בישראל, 35% מדרג הניהול הזוטר, 20% מדרג ההנהלה הבכיר ורק 10% מנכ"ליות. הנתונים האלה לא השתנו משמעותית ב-20 השנים האחרונות, על אף שהעולם השתנה".

לטענתה, ארבע סיבות מובילות לכך: סוציאליזציה, הנשים עצמן, יחסיהן עם בני/ות הזוג שלהן והארגונים שבהם הן עובדות.

"הכל מתחיל בחינוך ואנחנו לא מחנכים את הילדים מספיק שונה ושוויוני מאיך שאנחנו התחנכנו", אמרה סופר-תאני. "העשור הכי משמעותי בקריירה הוא בין גיל 30 ל-40, אבל זה גם העשור שבו הופכים בדרך כלל להורים וצריך להשקיע הרבה בילדים. על פי רוב, כשהאישה נכנסת להריון היא מאיטה את הקצב ואחר כך יוצאת לחופשת לידה. הגבר, לעומתה, חוזר למרוץ הקריירה מיד לאחר הלידה".

היא ציינה שבמקרים רבים, נשים בוחרות שהן יהיו אלה שייקחו חופשת לידה ולא הבעל שלהן מתוך תחושה שזהו "המצב הטבעי". במקום זה, היא מייעצת לבני הזוג לשבת ולהחליט מי יהיה זה שייקח את חופשת הלידה, איך יתבצע גידול הילדים וכיצד לנהל את החיים הזוגיים והמשפחתיים בשוויוניות.

"המחקרים מראים שמנכ"ליות נושאות פי שבעה בנטל הבית מבני הזוג שלהן, שלא לדבר על נשים שאינן בתפקידים האלה. כל עוד במשפחות הכי ליברליות ובמעמד הסוציו-אקונומי הגבוה אין שוויון אמיתי, והקריירה של הגבר נוסקת בעוד שהאישה שמה ברקס על הקריירה שלה והיא זו שיותר אחראית לגידול הילדים, לא תהיה שוויוניות ושיעור הנשים בעמדות בכירות לא יעלה. אי אפשר להיות יזמית או מנכ"לית ב-50% משרה", אמרה סופר-תאני.

באשר לארגונים, היא ציינה כי עליהם לייצר מציאות שוויונית ולהפוך את "משרת האם" ל-"משרת הורה". "ארגונים רוצים להקל על נשים באמצעות 'משרת אם', אבל בהפוך על הפוך, הם מקבעים מציאות בעייתית שלפיה התפקיד של ההורה הפעיל והדומיננטי מוטל על האימא", אמרה.

סופר-תאני דיברה על המציאות השוויונית שקיימת, לדבריה, בפייסבוק, שבמסגרתה גם עובדים וגם עובדות יכולים לצאת לחופשת לידה בת ארבעה חודשים – ולהמשיך לקבל משכורת מהחברה. המנגנון שיצרה ענקית הרשתות החברתיות מאפשר לקחת את החופשה ברצף או לחלק אותה לפי נקודת הראות של העובד/ת.

יזמות נשית ונושאים "נשיים"

בהמשך התקיים פאנל של נשים יזמיות, בהן רויטל הנדלר, מייסדת אול ג'ובס (All Jobs), ואורית חשאי, יזמת ומנכ"לית מנוע חיפוש החזיות בריולה, שגייסה כסף כשהייתה בהריון והשיקה את החברה כשהתינוק שלה היה בן ארבעה שבועות.

אחת הטענות, שאותה העלתה מנחת הפאנל, העיתונאית דנה סומברג, היא שהיזמות של נשים מתבטאת בהקמת חברות שעוסקות בדברים יותר "נשיים", ולכן גם נחשבים פחות, ולא בתחומים "גבריים" כמו סייבר. הנדלר יצאה נגד הקביעה הזאת ואמרה כי "הבעיה הכי גדולה של חברה היא שמחשיבים תכונות ומקצועות 'נשיים' פחות מאלה ה-'גבריים'. אלה תחומים לא פחות חשובים". היא הוסיפה ש-"שוויון זה לא להיות אישה בדמות גבר. ניהלתי את אול ג'ובס והצלחתי כי הייתי אישה, לא כי ניסיתי להיות גבר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים